تحقق تعهدات احیای مراتع در کهگیلویه و بویراحمد در انتظار اعتبار

یاسوج - ایرنا - شهریور ماه از راه رسیده و این روزها زمان خرید بذر به منظور احیای مراتع کهگیلویه و بویراحمد است اما این مساله مهم استان همچنان در انتظار تامین اعتبار است.

به گزارش ایرنا، در طرح های مشارکتی احیای مراتع ،منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه و بویراحمد اوایل شهریور ماه به جوامع محلی اعلام می‌کند تا بذرهایی مانند آنغوزه، باریجه و تلخ را جمع آوری کرده و به دولت بفروشند تا پاییز و با نخستین بارش باران کار احیای مراتع با مشارکت مردم آغاز شود اما با وجود مشخص شدن میزان تعهدات ،مسوولان پول و اعتباری در بساط ندارند که برای این برنامه مهم دست بکار شوند.

آن طور که کارشناسان منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه و بویراحمد می گویند:کاهش پدیده ریزگرد، پیشگیری از فرسایش خاک و به دنبال آن کشاورزی پایدار و رونق گردشگری از حداقل مزیت های بقای مراتع است که اجرای طرح های احیای عرصه های طبیعی در کهگیلویه و بویراحمد را ضروری کرده است.

آنان تاکید می کنند تولید درآمد برای جوامع محلی، ارزآوری از طریق فروش گیاهان دارویی و درآمدزایی برای دولت از طریق بهره مالکانه از جمله مزایای تحقق احیای مراتع استان است.

از آنجا که بر اثر عوامل مختلفی چون اقلیم گرم برخی مناطق، خشکسالی های سال های اخیر و چرای بی رویهدام آن طور که مسوولان اذعان دارند پوشش ۶۰ درصد از مراتع استان فقیر است به نظر می رسد احیای مراتع کهگیلویه و بویراحمد نیازمند چاره اندیشی عاجل است.

احیای مراتع کهگیلویه و بویراحمد در انتظار اعتبار

رییس اداره امور مراتع و بیابان منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه و بویراحمد گفت: انجام تعهدات احیای مراتع استان در سال جاری نیازمند ۴۳میلیارد ریال اعتبار برای تامین بذر است.

تحقق تعهدات احیای مراتع در کهگیلویه و بویراحمد در انتظار اعتبار

سلیمان محمدی در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار ایرنا افزود: این اعتبار. برای خرید ۳۳هزار کیلوگرم بذر به منظور احیای پنج هزار ۵۰۰ هکتار مرتع کهگیلویه و بویراحمد مورد نیاز است.

وی بیان کرد: براساس برنامه ریزی از پیش مشخص شده امسال قرار است توسعه گیاهان دارویی در سه هزار هکتار مرتع استان و بذرپاشی در ۲هزاز و ۵۰۰هکتار عرصه طبیعی دیگر صورت گیرد.

رییس اداره امور مراتع و بیابان منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به اینکه قیمت هر کیلوگرم گیاه دارویی آنغوزه ۱۳میلیون ریال است که بهره برداران یک میلیون و ۳۰۰هزار ریال آن را به عنوان بهره مالکانه به دولت می پردازند تاکید کرد که سرمایه گذاری برای احیای مراتع یک تیر و چند نشان درآمدزایی برای دولت و جوامع محلی است.

محمدی با یادآوری اینکه استان ۵۵۲هزار هکتار مرتع دارد که بخش عمده ای از آن نیازمند سرمایه گذاری برای احیاست تاکید کرد که ضرورت دارد برای تزریق اعتبار در این خصوص چاره اندیشی شود.

ظرفیت های مغفول مراتع در استان

معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه و بویراحمد گفت: ۲۰۰ هزار هکتار از عرصه های منابع طبیعی در این استان قابلیت احیاء، توسعه و بهره برداری از گونه های گیاهی را داراست که در برنامه هفتم توسعه طرح های مختلفی در جهت اجرایی شدن این مهم وجود دارد.

گودرز باقری فرد افزود: براساس سند جامع گیاهان دارویی استان در صورت اجرایی شدن این طرح سالیانه ۱۵۶هزار و ۶۷۰ تن گیاه دارویی شامل شیرابه آنغوزه ، برگ مورد، گل محمدی و.. در کهگیلویه و بویراحمد تولید خواهد شد.

وی بیان کرد: ۶۰ هزار هکتار از عرصه های ملی این استان تاکنون زیر کشت گیاهان دارویی رفته است.

وجود بیش از ۲ هزار و ۱۰۰ گونه گیاهی و ۴۷۰ گونه گیاه دارویی و خوراکی در کهگیلویه و بویراحمد، یکی از ارزشمندترین ثروت های ناشناخته در این استان بشمار می رود.

کهگیلویه و بویراحمد دارای ۴۶ گونه گیاهی بومی و سه گیاه دارویی کمیاب دنیا شامل باریجه، آنغوزه و گزانگبین است که به وفور در ارتفاعات استان یافت می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha