۱ شهریور ۱۴۰۲، ۱۱:۲۴
کد خبرنگار: 5369
کد خبر: 85207685
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

مقام آفریقای جنوبی: گسترش بریکس در نشست سران اعلام می‌شود

تهران-ایرنا- سفیر آفریقای جنوبی در گروه بریکس اعلام کرد: در مراحل آخر اعلام گسترش این گروه هستیم و مطمئن هستم که این امر در نشست کنونی سران رخ خواهد داد.

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا، انیل سوکلال، سفیر آفریقای جنوبی در بریکس در گفت‌وگو با خبرگزاری اسپوتنیک تاکید کرد که در مراحل آخر وضع اصول و ملاک‌های یکپارچه برای گسترش گروه بریکس هستیم.

به گفته وی، گزارشی به وزرایی که روز گذشته (سه‌شنبه) گردهم آمدند ارائه شده تا در این مساله اعمال نظر کنند.

وی افزود: به روسای کشورهایمان نیز گزارشی در این باره خواهیم داد و مطمئنم که در جریان این نشست سران، توسعه بریکس اعلام خواهد شد.

سفیر آفریقای جنوبی در بریکس خاطرنشان کرد: هنوز زود است که درمورد ارز یکپارچه بریکس صحبت کنیم.

وی تاکید کرد: ما درمورد ایجاد شمول مالی، معاملات مالی و تجاری در سطح جهانی و چگونگی تسویه پرداختی هایمان صحبت می‌کنیم.

سوکلال گفت: آنچه بریکس انجام می‌دهد تعمیق و افزایش معاملات میان اعضای این گروه برای استفاده از ارزهای داخلی است.

وی تاکید کرد که نه تنها کشورهای عضو بریکس بلکه کشور جنوب از جمله کشورهای آفریقایی می‌گویند که ما به تعامل با ارزهای محلی نیاز داریم.

سوکلال پیش از این درمورد نشست سران بریکس و چالش های پیش روی آن به پایگاه خبری - تحلیلی العربی الجدید گفته بود که کشورهای عضو این گروه بیش از ۴۰ درصد از جمعیت جهان، حدود یک سوم از مساحت کره زمین و بیش از ۲۰ درصد از صنایع جهان و کمی بیش از ۲۵ درصد از تولید ناخالص داخلی در جهان یعنی بیشتر از تولید ناخالص داخلی گروه هفت را به خود اختصاص داده اند.

سکولال افزوده بود: اعضای بریکس از همان ابتدا به دنبال ایجاد یک رژیم جدید جهانی بودند و سخن ما این بوده که ساختار کنونی جهان، نه تنها در بعد سیاسی، بلکه در بعد مالی و اقتصادی نیز کهنه شده و دیگر نماد واقعیت کنونی جهان نیست.

وی تاکید کرده بود که کشورهای بریکس تهدیدی برای هیچ کشور، منطقه یا جامعه جهانی نیستند، بلکه گروهی از کشورها هستند که از منافع جامعه جهانی دفاع می کنند تا از نبود یک ساختار جهانی تک قطبی یا دو قطبی اطمینان حاصل کنند.

سفیر آفریقای جنوبی در بریکس افزوده بود: ما قبلاً تأیید کرده‌ایم که قرار نیست کشوری یا ارزی را به چالش بکشیم یا با آن اعلان جنگ کنیم، ما به دنبال منافع خود هستیم. همانطور که ویلیام روتو، رئیس‌جمهور کنیا پیشتر این سوال را مطرح کرده است که اگر کنیا با جیبوتی معامله می‌کند، چرا باید با دلار معامله کنند و چرا این معامله به ارز محلی نباشد؟ وقتی چین با هند تجارت می کند، چرا نمی توانند از یوان یا روپیه استفاده کند؟ چرا باید از ویزا یا مسترکارت به عنوان روش پرداخت استفاده کنیم؟ آیا ما نمی توانیم سیستم های ویژه خود را ایجاد کنیم؟ در حالی که بدلیل تحریم های یکجانبه علیه روسیه تاکنون چندین کشور مانند هند، چین و خود روسیه موفق به ایجاد سیستم های پرداخت مخصوص به خود شده اند.

سران گروه بریکس (برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی) روز سه شنبه در نخستین روز از پانزدهمین نشست خود در «ژوهانسبورگ» پایتخت آفریقای جنوبی تمرکز سخنرانی خود را بر کاهش تکیه کشورهای عضو به دلار، بهبود روابط اقتصادی و چگونگی افزایش جذب پول و وام‌دهی با ارزهای محلی در «بانک توسعه جدید» این گروه قرار دادند.

پانزدهمین نشست سران بریکس از دیروز سه شنبه۲۲ اوت (۳۱ مرداد ماه )در آفریقای جنوبی آغاز شده و قرار است آیت الله سید ابراهیم رییسی رئیس جمهوری اسلامی ایران نیز در این نشست شرکت کند.

نشست جاری بریکس به شکل اساسی بر کاهش تکیه کشورهای عضو به دلار و گفت وگو درباره چگونگی سرعت بخشیدن به این کاهش تمرکز دارد.

گروه بریکس از ۱۵ سال پیش تشکیل شد اما شرایط کنونی جهانی فرصت جدیدی را برای این گروه فراهم کرده تا به صدای بلندتری از کشورهای جنوب تبدیل شود و احتمالاً ایالات متحده و متحدانش را به چالش بکشد.

به نظر می رسد، بریکس به عنوان سکویی برای توسعه عمل می کند و می تواند پیشرفت قابل توجهی را در زمینه همکاری در سراسر جهان به دنبال داشته باشد.

به رغم تلاش برخی از کشورها که می کوشند جهان را به بلوک هایی برای گسترش اتحادهای نظامی خود با هدف حفظ سلطه خود تقسیم کنند، بریکس که به سرعت در حال رشد است، می کوشد تا تمرکز خود را بر حفظ صلح جهانی بگذارد که این مساله در نهایت می تواند به توسعه آفریقا منجر شود.

بریکس در سال های اخیر با تولید ناخالص داخلی بیش از ۲۰ تریلیون دلار در سال ۲۰۲۱ در برابر تولید حدود ۳۵ تریلیون دلاری توانسته به عنوان یک بلوک اقتصادی قدرتمند ظاهر شود.

گفته می شود که بریکس در مقایسه با صندوق بین المللی پول و بانک جهانی که در هنگام ارائه وام رویکردهای مداخله گرایانه دارند، در موقعیت قوی تری قرار دارد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha