گسترش روابط با آمریکای لاتین اقدام عملی دولت برای بی‌اثر کردن تحریم‌هاست

تهران- ایرنا- عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس، رشد اقتصادی با بهره‌گیری از ظرفیت‌های امنیت غذایی و کشاورزی، نفت و انرژی را اقدام عملگرایانه دولت برای مقابله با تحریم‌های غرب دانست.

محمدمهدی مفتح روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار پارلمانی ایرنا، سیاست خارجی فعال و دیپلماسی اقتصادی موفق را از ویژگی‌های بارز دولت آیت‌الله رییسی عنوان کرد و گفت: رییس‌جمهور وقت زیادی برای گسترش روابط سیاسی و توسعه مناسبات اقتصادی ایران با کشورهای جهان می‌گذارد و سفرهای متعددی او به کشورها، دستاوردهای خوبی داشته است.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس یازدهم، بخشی از مشکلات کشور را به دلیل تحریم‌ها داسنت و افزود: آنها تلاش می‌کنند ارتباط بین المللی ایران را قطع کنند، اما دیپلماسی موفق دولت سیزدهم برای بی اثر کردن تحریم، قطعا می‌تواند پیامدهای خوبی به دنبال داشته باشد.

مفتح با اشاره به سفر آیت‌الله رییسی به ونزوئلا و دیپلماسی اقتصادی دولت سیزدهم در آمریکای لاتین گفت: همکاری‌ نفتی ایران و ونزوئلا همزمان با روی کار آمدن دولت سیزدهم رونق بیشتری گرفته است. این همکاری‌ از سال گذشته با امضای قرارداد اولیه برای توسعه پالایشگاه‌های این کشور با دانش فنی و تجهیزات ایرانی و سفر رئیس‌جمهوری و امضای چند سند همکاری توسعه وارد مرحله‌ای جدیدی شد.

وی اضافه کرد: ایران و ونزوئلا در مجموع حدود ۴۰ درصد از ذخایر نفت جهان را در اختیار دارند اما هر دو کشور با تحریم‌های یک‌جانبه آمریکا روبه‌رو هستند. با وجود این تحریم‌ها، ایران توانسته ۸۵ درصد از تجهیزات لازم برای صنعت نفت را بومی‌سازی کند تا افزون بر تأمین نیاز داخلی، در صادرات خدمات فنی و مهندسی به کشورهای منطقه و دیگر کشورهای نفتی از جمله ونزوئلا وارد شود.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس با اشاره به مقابله ایران با تحریم‌های ظالمانه آمریکا به مواضع ضد امپریالیستی و ضد آمریکایی برخی از کشورهای آمریکای جنوبی اشاره کرد و گفت: تقویت روابط ایران با ونزوئلا، کوبا و برخی از کشورهای آمریکای لاتین به تقویت جبهه مقاومت منجر می‌شود.

مفتح اضافه کرد: بدون شک یکی از فرصت‌های ارزنده برای مقابله و مبارزه با تحریم‌های ظالمانه غرب علیه ایران و کشورهای آمریکای لاتین، بهره بردن از ظرفیت‌های کشاورزی، ‌ امنیت غذایی، انرژی، تولید فراورده‌های نفتی و رشد اقتصادی است که در حقیقت مقابله عملگرایانه تحریم‌ها به شمار می‌رود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha