۱ شهریور ۱۴۰۲، ۱۲:۳۴
کد خبرنگار: 795
کد خبر: 85207728
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

آمریکا و تجربه شوک بریکس

۱ شهریور ۱۴۰۲، ۱۲:۳۴
کد خبر: 85207728
آمریکا و تجربه شوک بریکس

تهران - ایرنا - گزارش ها از ژوهانسبورگ، پایتخت اقتصادی آفریقای جنوبی و محل برگزاری اجلاس سران قدرتهای نوظهور اقتصادی جهان (بریکس) حاکی است که لولا ایناسیو داسیلوا" رئیس جمهوری برزیل در این نشست پیشنهاد راه اندازی ارز رمز گذاری مشترک بریکس به جای دلار آمریکا را پیشنهاد می دهد تا یک شوک منفی بزرگ برای حاکمیت اقتصادی و مالی آمریکا در جهان باشد.

پایگاه تحلیلی "فارودی روما" ایتالیا روز چهارشنبه در گزارشی از ژوهانسبورگ اعلام کرد که با ورود همه هیات های شرکت کننده در اجلاس سران اصلی بریکس (منهای "ولادمیر پوتین" رئیس جمهوری روسیه) و مقامات بیش از ۲۰ کشور مدعو و خواستار عضویت در این ائتلاف اقتصادی و سیاسی جهانی و نیز نمایندگان نهادهای منطقه ای و بین المللی به ژوهانسبورگ، رئیس جمهوری برزیل راه اندازی یک ارز مشترک رمز گذاری شده بریکس را به عنوان جایگزینی برای دلار آمریکا پیشنهاد می دهد.

طبق این گزارش، داسیلوا به عنوان سخنران افتتاحیه این اجلاس که از امروز آغاز و فردا به کار خود پایان خواهد داد، به همراه سایر کشورهای عضو بریکس (روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی) توضیح می دهد که این ایده “اجازه تجارت بیشتر بدون وابستگی به ارز یک کشور ثالث”، یعنی دلار آمریکا را به کشورهای عضو خواهد داد.

"آئورو تارکینی" تحلیلگر این پایگاه ایتالیایی معتقد است که بریکس، که یک چهارم ثروت جهان را به خود اختصاص داده و ۴۲ درصد جمعیت آنرا نیز تشکیل می دهد، دیگر نمی خواهد به عنوان بلوک درجه دوم در نظر گرفته شود، بلکه می خواهد یک پلت فرم برای انتقال یک جایگزین در مقابل مسیر توسعه غرب باشد، به همین دلیل رئیس جمهوری برزیل می خواهد روشن کند که هدف از این ایده “اجازه تجارت بیشتر بدون وابستگی به دلار امریکا” است.
وی راه اندازی یک ارز مشترک توسط بریکس را به معنای سقوط دلار دانست و نوشت: "همانگونه که "رابرت کیوساکی" یکی از کارشناسان مالی استدلال می کند. یکی از بزرگترین تغییرات در تاریخ جهان در ۲۲ اوت ۲۰۲۳ در ژوهانسبورگ اتفاق خواهد افتاد. چون کشورهای بریکس در این شهر در نشستی برای ایجاد ارز طلای خود شرکت می کنند که برای دلار آمریکا معنای فراوان دارد."

این کارشناس ایتالیایی پرسید: ”با توجه به اینکه پلت فرم مالی آمریکایی Investing.com قبلا در سال ۲۰۰۸ فروپاشی برادران لیمن را پیش بینی کرده بود، با این وجود اگر کشورهای بریکس راه اندازی “یک ارز رمزنگاری شده با طلا را در ژوهانسبورگ مطرح کنند، دلار نقره داغ خواهد شد. چون در هفته های اخیر، شایعاتی در مورد راه اندازی یک ارز جدید طلا توسط بریکس وجود دارد. پس با توجه به این شایعات، می توان این ارز را" R۵" نامید، چون این واحد ارزی با پشتوانه طلا از حروف اول ۵ ارز گروه (واقعی (برزیل)، روبل (روسیه)، روپیه (هند)، رنمینبی (نام رسمی پول چین) و رند (آفریقای جنوبی) خواهد بود".
پروفسور "لوسیانو واساپولو" رئیس گروه اقتصادی ساپینزا در ایتالیا نیز به تازگی در گفت وگو با این پایگاه ایتالیایی (فارودی روما) در مورد پیشنهاد رئیس جمهوری برزیل چنین گفت: "به نظر می رسد ارزهای دیجیتالی وجود دارند که سوداگرانه نیستند، بلکه مانند مورد "پترو" در ونزوئلا در خدمت اقتصادهای ملی و حمایتی هستند، اما از آنجایی که دیجیتالی شدن یک ارز متزلزل برای جذاب کردن آن برای سرمایه گذاران خارجی یا طلبکاران کافی نیست، ورود این ابزار جدید (ارزی پیشنهادی توسط بریکس) که از بانک های مرکزی کشورهای عضو نشات می گیرد اجازه می دهد تا از پول برای هدایت اقتصاد در جهت حمایت از توسعه پایدار استفاده شود."
وی در این خصوص گفت: “ارزهای رمزنگاری شده ارزهایی هستند که به یک بانک مرکزی متصل نیستند، اما با یک الگوریتم کامپیوتری پیچیده ایجاد می شوند، بنابراین ما می توانیم آنها را به عنوان ارزهای خارج از کنترل مدارهای متعارف تعریف کنیم، حداقل اگر در یک کلید همکاری خارج از منطق امپریالیستی استفاده شود”.
ساپینزا افزود: “از نقطه نظر رویکرد غیرغربی نیز می توان اعتراض کرد که ارزهای رمزنگاری شده با تولید واقعی مرتبط نیستند و حتی در حال حاضر پول به طور کامل با تولید واقعی مرتبط نیست، زیرا بانک های مرکزی می توانند به طور مستقل تصمیم بگیرند که آیا مقدار پول در گردش را افزایش دهند یا خیر. لذا در این لحظه خاص از تاریخ، برای ما و کسانی که به دنبال اهداف ضد امپریالیستی و تحول جهان هستند، ضروری به نظر می رسد که توجه را به اهمیتی که انباشت و مدیریت سرمایه ساختگی در مقیاس بین المللی به دست آورده است، متمرکز کنیم."
واساپولو هدف اصلی از راه اندازی این ارز مشترک بریکس را تشکیل یک چشم انداز مشترک در ایده ایجاد یک جامعه انسانی با سرنوشت مشترک با توجه به تلاش های مشترک برای ایجاد شرایط مطلوب برای گسترش فعالیت های تجاری، اقتصادی و سرمایه گذاری، یعنی توسعه گروه ها با حق برابر دانست و افزود: "چون اقتصاد با فناوری پیشرفته، مدرن سازی صنایع مختلف، اجرای پروژه هایی برای توسعه حمل و نقل و تدارکات، انرژی، کشاورزی، اطلاعات و ارتباطات و سایر زیرساخت ها همگی اقداماتی برای تقویت رقابت اقتصادی کشورهای عضو بریکس، از جمله با پر کردن شکاف فناوری بین کشورها، بهبود استاندارد و کیفیت زندگی جمعیت کشورهای عضو بریکس است."
به اعتقاد او، “ارزهای رمزنگاری شده می توانند نقش اساسی در سیستمی داشته باشند که می خواهد خود را از کنترل بانک های مرکزی بر پول ازاد کنند”، این یک عنصر مهم، با وجود آنکه ادعا می شود اعمال قدرت سیاسی بر بانک های مرکزی تقریبا هرگز موثر نخواهد بود، اما از سوی دیگر بانک های مرکزی اغلب تحت تاثیر دولت ها قرار گرفته اند.
این پایگاه خبری و تحلیلی در ادامه با توصیف جو محل برگزاری اجلاس سران بریکس در ژوهانسوبورگ نوشت: با همه این تفاصیل ژوهانسبورگ شروع به تجربه فضای اجلاس بریکس می کند. در بسیاری از خیابان ها، پوسترهایی با نمادهای بریکس دیده می شود و پلیس آفریقای جنوبی امنیت را در منطقه مرکز کنفرانس بین المللی افزایش داده است، جایی که رهبران بریکس قرار است با هم ملاقات کنند.
این گزارش هیئت همراه رئیس جمهوری برزیل به ژوهانسبورگ را شامل "دیلما روسف" رئیس بانک بریکس نوو، "مائورو ویرا" وزیر خارجه، "فرناندو حداد" وزیر دارایی، "انیل فرانسیسکو داسیلوا" وزیر برابری نژادی و " سلسو اموریم" مشاور ویزه رئیس جمهوری اعلام کرد و نوشت: "با این وجود حضور "شی جی پینگ" رئیس جمهوری چین در این اجلاس که دومین ماموریت خارجی او پس از سفر به مسکو به شمار می رود بسیار مهم است.

فارودی روما با استنها به تاکید تحلیلگران متعدد، سفر او به آفریقای جنوبی را در عین حال پاسخی به "جو بایدن" رئیس جمهوری آمریکا دانست و نوشت: از آنجایی که بایدن روز جمعه رهبران ژاپن و کره جنوبی را در "کمپ دیوید" جمع و مدعی کرد که فقط برای تقویت همکاری نظامی علیه تحریکات کره شمالی و سرسختی چین که مسئول “رفتار خطرناک و تهاجمی” در دریای چین جنوبی هستند، به کمپ دیوید رفته است، حضور شی در ژوانسبورگ یک پاسخ دندان شنکن به بایدن به حساب می آید.

این پایگاه تحلیلی افزود:"بنابراین حضور رهبر چین در ژوهانسبورگ فرصت دیگری برای پیشبرد دیدگاه او از یک نظم جهانی جایگزین برای ساختارهای غربی به رهبری امریکا است که به طور فزاینده ای در تنش های ژئوپلیتیکی بر سر جنگ در اوکراین آشکار شده است. چون این استراتژی پیشتر توسط منابع مطلع در پکن در گفت وگو با فایننشال تایمز هم مورد تاکید قرار گرفته بود مبنی بر اینکه چین قصد دارد فشار بر سایر اعضای بریکس را برای تبدیل کردن این پیمان به عنوان یک بلوک رقیب G۷ افزایش دهد.

فارودی روما در پایان چنین اضافه کرد: "در واقع، این یک چشم انداز واقعی برای بریکس است که از گردش مالی ترکیبی گروه ۷ فراتر رود و این کار را برای خدمت به منافع اقتصادی کشورهای در حال توسعه به جای بهره برداری از آنها انجام دهد."

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha