گذر از ۲ سال پر پیچ و خم

۱ شهریور ۱۴۰۲، ۱۱:۳۳
کد خبر: 85207777
مهرداد عشوندی | روزنامه‌نگار
گذر از ۲ سال پر پیچ و خم

تهران- ایرنا- دومین سال فعالیت سازمان سینمایی در دولت سیزدهم روبه پایان است و مدیریت سینمای ایران در حالی آماده شروع سومین سال فعالیت خود می‌شود که طی دو سال گذشته با بحران های مضاعف و پیچیدگی های صنفی و حتی سیاسی  عدیده ای روبرو شده و دست و پنجه نرم کرده است.

سازمان سینمایی که روند کار خود را با هدف رشد و ارتقای کمی و کیفی سینما در دو سال گذشت با تکیه بر شعار دستیابی به افق های اخلاق، آگاهی و امید و حرکت در مسیر قانون گرایی، استانداردسازی و عدالت محوری آغاز کرد. در ادامه مسیر با تکیه بر خواسته های مردمی و عموم سینما گران توجه به امر تحقق عدالت در حوزه‌ های فرهنگی و هنری را بیش‌از پیش در دستور کار خود قرار داد و در این راستا با توجه به نگاه مدیریت فرهنگی دولت مبنی بر تحقق عدالت فرهنگی، نشان داد که نه صرفاً در گفتار بلکه در عمل نیزمی توان وعده عدالت فرهنگی در حوزه سینما را محقق کرد.

سفرهای استانی رئیس و مدیران ستادی سازمان سینمایی با رویکرد توسعه عدالت فرهنگی و هدف عمومی سازی دسترسی فرهنگی، بارقه‌های امید به رفع مشکلات و موانع حوزه سینما را دل هنرمندان و هنر دوستان زنده کرد و نشان داد مقوله عدالت فرهنگی برای سینمای ایران در در حد شعار باقی نخواهد ماند.

از دیگر برنامه های کلان سازمان تاکید بر ضرورت احیای شورای عالی سینما بود که با توجه به ظرفیت سینما در ساختار فرهنگی کشور محدود شدن سینما در حد یک معاونت وزراتخانه پاسخگوی حد انتظار جامعه از توانایی های تاثیر گذار سینما نبود و مدیریت سازمان سینمایی به درستی بر ضرورت یک شورای عالی سیاستگزاری در سینما را که در آن خبرگان علمی و اجرایی حوزه های مختلف ارتباطی، اقتصادی، فرهنگی، رسانه ای، فناوری و ... عضو باشند و با محوریت بالاترین مقامات کشور، سیاستگزاری های دارای ضمانت اجرای کافی را انجام دهند تاکید و در پی احیای آن برآمد.

بدیهی است که امروزه صرفا نمی شود سیاست های حوزه سینما را محدود به جنبه فرهنگی آن کنیم و از ابعاد اقتصادی، فناورانه، و بین المللی آن غافل شویم. اگر بخواهیم نگاهی انتقادی به وضعیت کنونی سیاستگزاری و مدیریت امور سینمایی در ایران داشته باشیم ، متوجه خواهیم شد که چرا، به زعم پیشینه تاریخی، فرهنگی و وجود استعدادهای فراوان، در این خصوص از کشورهایی نظیر ترکیه عقب مانده ایم و نتوانسته ایم آن چنان که انتظار می رود چه در زمینه تولید و چه در زمینه توزیع و مصرف آثار سینمایی، رشد کمی و کیفی داشته باشیم.

نقد دیگر در این مقوله این است که با وجود تاکید بر اهمیت وجود شورای عالی سینما، جلسات آن به طور پراکنده برگزار شده و نتوانسته آن تقش حامیانه و راهبردی را در ابعاد مختلف به طور ملموس ایفا کند. از شورای عالی سینما انتظار می رود جلسات را در بالاترین سطوح تصمیم ساز حاکمیتی، با حضور نخبگان و شخصیت های شاخص فرهنگی، اقتصادی، ارتباطاتی، علمی و حوزه سیاست خارجی به طور منظم و بدون وقفه تشکیل داده و بالاترین سطح ضمانت اجرای مصوبات برای آن درنظر گرفته شود که اگر چنین شود، آثار و پیامدهایی درخور توجه خواهد داشت از جمله حمایت از تولید فیلم ها و آثار سینمایی فاخر، رونق بخشی به چرخه تولید، توزیع و مصرف فیلم های سینمایی در داخل کشور و حتی کمی خوشبینانه تر صادرات محصولات سینمایی به عنوان یک منبع درآمد ارزی پایدار که بازگشت سرمایه نیز می تواند داشته باشد.

از دیگر موارد چالش برانگیز صنفی سینماگران برای مدیران سینمایی مسئله حمایت دولتی از بیمه درمان و بیکاری عوامل سینمایی است که در دوره بیکاری حداقل حقوقی داشته باشند که بانگاهی امیدوارانه دل به نتیجه فعالیت های در حال انجام سازمان سینمایی برای بستر سازی های لازم جهت ایجاد امنیت روانی و شغلی در این حوزه بسته ایم.

یکی دیگر از چالش های سازمان در این دوران بحث سینماها واکران است که جلب نظر مردم برای فیلم دیدن بر پرده و حضور در سالن های سینما عزمی جزم و اراده ای قوی نیاز دارد، سازمان سینمایی بنا بر اعلام مسئولینش حمایت از سالن سازی، حمایت های لازم برای تجهیز سیستم اکران، الزام عمومی کردن سالن ها و فضاهای نمایشی وزارت ارشاد و رایزنی برای در اختیار قراردادن سالن های نمایش شهرداری ها و سایر ارگان ها فرهنگی و حتی نظامی به ناوگان اکران برای نمایش گسترده فیلم های تولید شده و پشت اکران مانده را در اولویت کاری خود قرار داده است و روشن است که نتیجه آن ایجاد اشتیاق عمومی برای فیلم دیدن در سالن خواهد بود و می تواند کمک شایانی در بهبود اقتصاد سینما باشد.

البته مسئله مهمتری هم در این میان وجود دارد و آن محتوی فیلم ها برای داشتن جذابیت و ایجاد انگیزه برای مخاطبین جهت فیلم دیدن و حضور در سالن های نمایش است که باید با نگرشی درست و کارشناسی شده در حوزه های سیاست گذاری کلان مطرح و مورد بررسی قرار گیرد .

یکی دیگر از موارد قابل اعتنا در حوزه مدیریت سینما با توجه به پیشرفت ها و نو شدن ساختار های اداری در سطح عمومی جامعه، تلاش برای اصلاح قوانین، آئین‌نامه‌ها و اصلاح ساختارهای سازمانی اعم ازبخش ستادی و موسسات تابعه است که متناسب با وعده ها و سیاست های اعلام شده، باید در سطوح مختلف با کادر سازی درست بدنه کارشناسی و جذب و تربیت مدیران آگاه و متخصص در حوزه سینما ترمیم یا نوسازی شود.

علاوه بر موارد گفته شده سازمان سینمایی با مباحث و موارد چالش برانگیز دیگری مانند بودجه سازمان سینمایی ، وضعیت ادامه حیات موسسات تابعه سازمان سینمایی و شکل و نوع فعالیت های این موسسات، بیکاری و معیشت سینماگران، وضعیت اکران فیلم ها ، رفع مسائل و مشکلات قضایی و انضباطی برخی هنرمندان ، موضوع سرمایه گذاری های مشکوک در حوزه تولیدات سینمایی و... روبرو است که با توجه به سیاست ها و رویکرد اصولی سازمان سینمایی، حل مشکلات و رفع ابهامات و شفاف سازی های لازم دور از انتظار نخواهد بود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha