۱ شهریور ۱۴۰۲، ۱۴:۴۴
کد خبرنگار: 909
کد خبر: 85207865
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

اصفهان ۱۹۹ موسسه آموزش عالی با ۲۰۸ هزار دانشجو دارد

اصفهان- ایرنا - دبیر هیات نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت آموزش عالی اصفهان گفت: این استان از ۱۹۹ موسسه آموزش عالی فعال با حدود ۲۰۸ هزار دانشجو و سه هزار و ۵۳۹ عضو هیات علمی برخوردار است.

به گزارش ایرنا، محمد فرامرزی روز چهارشنبه در جلسه هیات نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت آموزش عالی استان در دانشگاه اصفهان افزود: موسسه‌های آموزش عالی در حوزه‌های آموزشی، پژوهش و فناوری و آموزش آزاد مشغول فعالیت هستند که بیشترین تعداد آنها مشتمل بر ۹۹ موسسه مربوطه شهرستان اصفهان است.

وی اظهار داشت: کمترین تعداد موسسه‌ آموزش عالی یعنی یک موسسه در شهرستان‌های بویین میاندشت، چادگان و فریدونشهر فعال هستند.

وی با اشاره به استقرار پنج دانشگاه بزرگ دولتی در استان اضافه کرد: این استان در زمان حاضر دارای ۲۲ موسسه غیردولتی و غیرانتفاعی، ۹ موسسه آموزش عالی آزاد، ۲۸ واحد دانشگاه آزاد، ۱۲ مرکز دانشگاه فنی و حرفه‌ای، ۳۸ مرکز پیام نور، پنج مرکز دانشگاه فرهنگیان، ۲۴ مرکز دانشگاه جامع علمی کاربردی و ۵۰ موسسه پژوهشی است.

فرامرزی با بیان اینکه در یک سال اخیر سه موسسه غیرانتفاعی در استان مُنحل شد، خاطرنشان کرد: با توجه به آمایش صورت گرفته در دانشگاه پیام نور نیز تعداد مراکز این دانشگاه از ۴۵ به ۳۸ کاهش یافته است.

وی با بیان خصوصی بودن ۹ موسسه از بین موسسات پژوهشی استان ادامه داد: شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان نیز دارای ۲ پارک علم و فناوی فعال است و ۲۸ مرکز رشد واحدهای فناوری فعال در نقاط مختلف استان داریم.

فرامرزی با اشاره به آخرین آمار موجود در باره تعداد دانشجویان استان گفت: از حدود ۲۰۸ هزار دانشجوی استان ۸۰ هزار نفر در دانشگاه‌های آزاد، ۴۰ هزار نفر در دانشگاه‌های دولتی، ۳۱ هزار و ۶۰۰ نفر در پیام نور، ۲۴ هزار نفر در موسسه‌های غیرانتفاعی، ۱۳ هزار نفر در فنی و حرفه ای، ۱۱ هزار و ۳۰۰ نفر در دانشگاه جامع علمی کاربردی و پنج هزار و ۸۰۰ نفر در دانشگاه فرهنگیان تحصیل می کنند.

وی تصریح کرد: بیشترین سهم در توزیع دانشجویان استان مربوط به دانشگاه آزاد با ۳۹ درصد و پس از آن ۲۰ درصد دولتی، ۱۵ درصد پیام نور و ۱۲ درصد موسسات غیرانتفاعی است.

وی با بیان اینکه توزیع متعادلی از نظر جنسیت در بین دانشجویان اصفهان وجود دارد، اظهار داشت: ما حدود ۱۰۶ هزار دانشجوی دختر و ۱۰۱ هزار و ۵۰۰ دانشجوی پسر داریم که تعداد آنها در دانشگاه‌های دولتی شامل ۲۲ هزار دانشجوی دختر و ۱۸ هزار دانشجوی پسر و در دانشگاه‌های آزاد شامل ۴۱ هزار دانشجوی پسر و ۳۸ هزار دانشجوی دختر است.

فرامرزی با اشاره به اینکه بیشترین تعداد دانشجویان در رشته‌ها و مقاطع تحصیلی مربوط به گروه علوم انسانی و پس از آن، فنی و مهندسی است، افزود: استان اصفهان سه هزار و ۵۳۹ عضو هیات علمی دارد که حدود یکهزار و ۵۰۰ نفر آنها در دانشگاه های دولتی هستند.

کمبود عضو هیات علمی در اصفهان

وی یکی از چالش های حوزه آموزش عالی در استان اصفهان را کمبود عضو هیات علمی از نظر سطح استانداردها دانست و تصریح کرد: در برخی از موسسه‌های غیردولتی استان چالش هایی در این زمینه وجود دارد و همچنین نسبت استاد به دانشجو در دانشگاه های فنی و حرفه ای و فرهنگیان پایین است.

وی، نسبت استاد به دانشجو در دانشگاه فنی و حرفه‌ای را یک به ۲۷۱ نفر اعلام و اضافه کرد: با توجه به این چالش جدی لازم است هرچه سریعتر نسبت به جذب هیات علمی در این دانشگاه‌ها اقدام شود.

فرامرزی با اشاره به گزارش عملکرد هیات نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت آموزش عالی اصفهان در ۲ سال اخیر گفت: سال گذشته با وجود محدودیت های کرونا در نیمه نخست سال، سه زیر نظام آموزش عالی یعنی دانشگاه فرهنگیان، غیرانتفاعی و موسسات آزاد بطور ۱۰۰ درصد و ۸۷ درصد مراکز علمی کاربردی مورد بازدید قرار گرفت.

وی با بیان درصد متناسب بازدید از سایر دانشگاه‌های استان در سال گذشته خاطرنشان کرد: البته ما موفق به بازدید از دانشگاه‌های آزاد در سال گذشته نشدیم.

فرامرزی افزود: از سال ۱۴۰۱ تاکنون نزدیک به ۱۱۵ بازدید از کُل موسسه‌های آموزش عالی استان اصفهان صورت گرفته است.

وی تاکید کرد: ما نیازمند نیروی انسانی و پشتیبان بیشتر برای ارتقای تعداد بازدیدهای خود از موسسه های آموزش عالی هستیم.

وی هدف از فعالیت هیات نظارت و ارزیابی آموزش عالی را همکاری برای توسعه این بخش دانست و افزود: ما بدنبال تعامل با همه زیرنظام های آموزش عالی هستیم و همراهی و همکاری آنها اهمیت بسزایی دارد.

دبیر هیات نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت آموزش عالی اصفهان همچنین با بیان اینکه در زمینه دانشجویان خارجی با چالش‌هایی مواجهیم، تصریح کرد: جذب دانشجویان خارجی یک فرصت به‌شمار می‌آید اما خلاءهای قانونی زیادی در نظارت و ارزیابی آن وجود دارد که لازم است کارگروه تخصصی در این زمینه تشکیل شود.

وی با اشاره به افزایش ۵۰ درصدی جذب اعضای هیات علمی در هیات نظارت و ارزیابی آموزش عالی استان خاطرنشان کرد: ما بدنبال هوشمندسازی فرایند نظارت و ارزیابی هستیم.

فرامرزی، برخی از مهمترین چالش های آموزش عالی اصفهان را کمرنگ بودن یا به روز نبودن برنامه راهبردی در برخی دانشگاه‌ها، کمبود برنامه عملیاتی و اجرایی متناسب با برنامه راهبردی، رعایت نکردن شاخص‌ها بویژه در نیروی انسانی، مناسب نبودن کیفیت کارگاه‌ها و آزمایشگاه‌ها در برخی از دانشگاه‌ها، وجود رشته‌های موازی، پراکندگی ساختمان‌ها بویژه در دانشگاه هنر و فرهنگیان و پاسخ ندادن به درخواست بازدیدهای ادواری عنوان کرد.

استان اصفهان بیش از پنج میلیون و ۳۰۰ هزار نفر جمعیت در ۲۸ شهرستان دارد و یکی از قُطب‌های حوزه علم و فناوری کشور محسوب می شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha