۱ شهریور ۱۴۰۲، ۱۴:۳۸
کد خبر: 85208073
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

مماشات دولت سئول در برابر ماجرای فوکوشیما دردسرساز شد

تهران- ایرنا - اقدامات دولت کره جنوبی برای رصد کردن برنامه رهاسازی پساب آلوده به مواد رادیواکتیو نیروگاه هسته ای فوکوشیما انتقادات زیادی را به دلیل مماشات سئول درباره پرسش های اولیه در راستای تضمین ایمنی این برنامه برای مردم کشورش برانگیخته است.

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا از کریا تایمز، دولت کره جنوبی پس از موافقت با برنامه تخلیه پساب آلوده به مواد رادیواکتیو نیروگاه هسته ای فوکوشیما با توکیو، تعهد کرده است تلاش خود را برای اجتناب از هرگونه تاثیر نامطلوبی بر سلامتی مردم این کشور دو و سه برابر کند.

باوجود این گروه های مدنی و مخالف کره جنوبی امروز تردید ها و نگرانی های بیشتری را یک روز پیش از آغاز برنامه توکیو ابراز کردند.

دولت کره جنوبی روز گذشته چندین توافقنامه با ژاپن درباره نگرانی های ایمنی پیرامون این اقدام را منتشر کرد. براین اساس دو طرف با یکدیگر درباره این مساله از زمان نشست میان فومیو کشیدا نخست وزیر ژاپن و یون سوک یول رئیس جمهوری کره جنوبی که ماه گذشته برگزار شده بود مشورت کردند.

دولت کره جنوبی در ابتدا برای سلسله اقدامات نظارت و رصد کردن مراحل از جمله استقرار کارشناسان کره جنوبی در سایت تخلیه پساب فوکوشیما درخواست داده بود. باوجود این پیشنهادی از سوی آژانس بین المللی انرژی اتمی به جای درخواست کره جنوبی برای استقرار کارشناسان این کشور از سوی توکیو پذیرفته شد که به کارشناسان کره جنوبی اجازه می دهد به شکل منظم اما نه به شکل دائمی از سایت دیدار کنند و در آنجا مستقر شوند.

پارک کو یئون معاون اول دفتر هماهنگ کننده سیاست دولت کره جنوبی در مصاحبه با خبرنگاران گفت: «ما درک می کنیم که استقرار کارشناسان کره ای در سایت به دلیل رعایت عدالت با سایر کشورها و پیامدهای پیش بینی و برنامه ریزی شده دیگر دشوار است. دولت معتقد است پیشنهاد آژانس بین المللی انرژی اتمی اقدام موثر نظارتی در مقایسه با اعزام کارشناسان است. ما معتقدیم این حرکت موضعی با نیت خوب از سوی ژاپن است و ما برنامه ای برای موضوع استقرار کارشناسانمان در محل نداریم. »

توافق های بدست آمده میان کره جنوبی و ژاپن شامل راه اندازی " ارتباطات خط تلفنی اضطراری " و وعده ژاپن برای انتشار اطلاعات مرتبط هر یک ساعت به شکل آنلاین و مستقیم است. باوجود این نگرانی ها درباره اینکه کارشناسان کره ای در چه فواصل زمانی می توانند از سایت تخلیه پساب فوکوشیما دیدار کنند ادامه دارد.

از سوی دیگر رهبر حزب مخالف دولت کره جنوبی رهاسازی پساب رادیواکتیو نیروگاه هسته ای فوکوشیما را که قرار است از روز پنجشنبه ۲۴ اوت (۲ شهریور) در اقیانوس رهاسازی شود، اقدامی تروریستی خواند که در تاریخ به عنوان "جنگ پاسیفیک" دیگری که کشورهای همسایه را آزار داده، ثبت خواهد شد.

اظهارات لی جائی میونگ رهبر حزب دموکراتیک کره جنوبی در حالی مطرح شد که توکیو قرار است تخلیه پساب های فوکوشیما را از روز پنجشنبه ۲ شهریور به داخل اقیانوس آغاز کند. وی ژاپن را به تلاش برای ایجاد فاجعه ای قطعی برای کره جنوبی و کشورهای اقیانوسیه متهم کرد و گفت: «ما قاطعانه اقدام تروریستی تخلیه آب های آلوده فوکوشیمای ژاپن به اقیانوس را محکوم می کنیم. رهاسازی پساب فوکوشیما که آلوده به مواد رادیواکتیو است به عنوان دومین جنگ پاسیفیک در تاریخ ثبت خواهد شد.»

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha