استاندار کرمان: ۲۷۰ هزار میلیارد ریال پروژه برای هفته دولت آماده‌سازی شد

کرمان - ایرنا - استاندار کرمان گفت: جمع پروژه هایی که عملیات اجرایی آنها آغاز می شود و طرح های قابل افتتاح این استان طی هفته دولت امسال ۸۶۹ پروژه با اعتبار ۲۷۰ هزار میلیارد ریال است.

به گزارش ایرنا، محمدمهدی فداکار روز چهارشنبه در نشست خبری به مناسبت هفته دولت افزود: تعداد پروژه های قابل افتتاح ملی و استانی استان کرمان در هفته دولت ۷۰۶ طرح است که آماده سازی شده و با اعتبار ۸۳ هزار و ۱۵۰ میلیارد ریال به بهره برداری می‌رسد.

وی اظهار داشت: عملیات اجرایی ۱۶۳ پروژه خارجی و داخلی با سرمایه گذاری حدود ۱۸۷ هزار میلیارد ریال نیز طی هفته دولت سال جاری در استان کرمان آغاز می شود.

خدمات نظام باید برای مردم بازگو شود

استاندار کرمان در بخش دیگری از سخنانش ضمن گرامیداشت یاد شهدای دولت شهید رجایی و باهنر گفت: هفته دولت فرصتی برای مرور خدمات به مردم است و بایستی خدمات در کنار مشکلات گفته و دیده شود.

وی با بیان اینکه نام شهیدان رجایی و باهنر با اینکه دولت کوتاهی داشتند و الگویی از خدمات رسانی ارائه دادند به نماد تبدیل شده است تاکید کرد: بایستی در کنار ضعف ها، خدمات به مردم گفته شود زیرا دشمن می خواهد ضعف ها را برجسته کند و ما وظیفه داریم نقاط قوت را هم بگوییم.

وفای به عهد دولت

فداکار عنوان کرد: دولت در اقدامات خود سعی می کنند که وفای به عهد کند و در این زمینه گاهی به علت اتفاقات پیش بینی نشده ممکن است برخی طرح ها در روز خاص خود انجام نشود اما باید علت آنها را به مردم بگوییم.

وی یادآور شد: دولت تعطیلی ندارد و حتی پرکارترین روز رییس جمهور جمعه‌ها است که عمدتا به استان ها سفر می کند لذا مدیران باید در این روز نیز امور مردم و سرمایه گذار را تسهیل کنند.

فرهنگ سرمایه‌گذاری جدی گرفته نمی‌شود

استاندار کرمان گفت: اگر می خواهیم معیشت مردم اصلاح شود باید به سمت اشتغالزایی برویم و اشتغال هم نتیجه سرمایه گذاری است اما متاسفانه گاهی فرهنگ سرمایه گذاری در استان جدی گرفته نمی شود.

وی ادامه داد: فرهنگ سرمایه گذاری باید از سطح استاندار شروع شود و به مابقی مدیران تسری یابد، عده ای از سرمایه گذاران حمایت نمی کنند و دستگاه‌های اجرایی بخشنامه خودشان را می بینند لذا رفع مشکلات سرمایه گذاری دشواری‌هایی دارد.

رشد ۲ برابری رتبه کسب و کار کرمان

فداکار اضافه کرد: رتبه کسب و کار استان کرمان در بهار سال گذشته ۳۱ بود که به لطف الهی بهار امسال کرمان به جایگاه ۱۶ کشور رسید و رتبه ما نسبت به گذشته بسیار خوب شده است که در این مسیر جنگیدیم و رسانه ها هم کمک کردند و اثرات این تلاش‌ها را بعدا می بینیم.

معطلی یکهزار شغل در یک پروژه

وی ابراز داشت: یک پروژه در ماهان کرمان تا امسال باید یکهزار اشتغال ایجاد کند، پنج ماه است که این پروژه معطل مانده است.

نماینده عالی دولت در استان کرمان افزود: برخی دستگاه های اجرایی این پروژه را ذره ذره باز و بسته کردند تا دیدند مشکلی ندارد و این پروژه در زمان عملیات اجرایی نان آور یکصد نفر بود و قرار بود ۸۰۰ شغل دیگر در زمان افتتاح ایجاد کند.

وی ادامه داد: سرمایه گذار را یک انسان پولدار خلافکار ندانیم و اگر تخلفی کرده باید در جای خود به آن رسیدگی شود اما بگذارید کار تولید را انجام دهد و به اشتغال آسیبی نرسد.

یک میلیارد یورو سرمایه گذاری خارجی در کرمان برای امسال

فداکار بیان کرد: استان کرمان سال گذشته در سرمایه گذاری خارجی رتبه اول کشور را کسب کرد و امسال هم با اختلاف در جایگاه نخست کشور خواهیم شد و در این زمینه یک میلیارد یورو پروژه داریم.

وی افزود: استان کرمان سال گذشته براساس آمار اداره کل اقتصاد و دارایی رتبه نخست کشور سرمایه گذاری خارجی کسب کرد و کرمانی های مقیم خارج از کشور و معادن استان ظرفیت خوبی در جذب این سرمایه دارد.

نرخ بیکاری کرمان پایین تر از کشور/وضعیت تورم ۲۱ استان بدتر از کرمان

استاندار کرمان خاطرنشان کرد: نرخ بیکاری استان کرمان یک درصد از میانگین کشور پایین تر آمده و ما امسال در جایگاه ۲۲ حوزه تورم در بین ۳۱ استان کشور قرار گرفتیم، یعنی وضعیت تورم ۲۱ استان از ما بدتر است و جایگاه مناسبی نسبت به رتبه داریم.

رفع مشکل کارگران معادن

وی با اشاره به سفرهای مقامات کشوری در هفته دولت به کرمان عنوان کرد: مهمترین سفر دیروز بود و در این زمینه تصمیمات و اقدامات خوبی در حوزه گسترده وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی در دیار کریمان صورت گرفته است.

فداکار افزود: تصمیمات خوبی در سفر وزیر کار گرفته شد از جمله احتساب ضریب یک و نیم درصد برای کسانی که ۲۰ سال در معادن کار کردند، از چرخه خدمت خارج شدند و عده ای زیر سقف این مدت زمان بودند که وزیر کار قول داد که این مشکل سریعتر پیگیری و آیین نامه دولت اصلاح شود.

وی ادامه داد: زغال سنگ کرمان ظرفیتی است که در کنار سایر شرکت های معدنی رها شده و طی سال های گذشته بهره وری نداشته اما ظرفیت های خوبی دارد و می تواند بسیار مفید باشد.

تغییر مالکیت معادن زغال سنگ کرمان

نماینده عالی دولت در استان کرمان تصریح کرد: تصمیم گرفته شد که تغییر مالکیتی در شرکت معادن زغال سنگ استان کرمان پیش آید اما این شرکت از زیرمجموعه شستا خارج نمی شود.

وی افزود: معادن زغال سنگ کرمان قبلا زیرمجموعه صندوق بازنشستگی فولاد بودند که به مجموعه طبس اضافه می شود.

تاسیس موزه حکمرانی در ساختمان فرمانداری کرمان

استاندار کرمان در خصوص تغییر کاربری سه ساختمان تاریخی کرمان گفت: ساختمان قدیم استانداری به فرمانداری و بخشی از استانداری واگذار می شود. مشکلی برای تهاتر ساختمان فرمانداری کرمان نداشتیم اما هر اقدامی برای معامله تابع ضوابط و شرایط خاصی است و باید قیمت‌گذاری و کارشناسی شود.

وی یادآور شد: ساختمان فرمانداری کرمان را حفظ خواهیم کرد و بخش تاریخی آن باقی می ماند و این ساختمان در بافت تاریخی شهر باید بماند و بخش تاریخی به موزه حکمرانی تبدیل خواهد شد اما هنوز پروژه ای برای آن تعریف نشده است.

فداکار افزود: شرکت های صنعتی و معدنی استان کرمان سرمایه گذاری خوبی در فوتبال داشتند اما یکی از سه تیم استان در لیگ برتر کشور سال گذشته سقوط کرد که امیدوارم به لیگ برتر برگردد.

قول پیگیری استاندار کرمان برای حمایت از باشگاه های ورزشی

وی گفت: بحث حمایت مالی بنگاه های اقتصادی از ورزش استان کرمان را حتما پیگیری می کنیم و این تیم ها باید ابتدای فصل پول خوب و بازیکن بگیرند تا طراحی خوبی برای شرکت در بازی ها داشته باشند.

فداکار عنوان کرد: هنوز بازی های لیگ برتر و دسته یک فوتبال کشور در ابتدای راه است اما پیگیر رفع مشکلات باشگاه های فرهنگی و ورزشی استان کرمان هستیم.

رتبه برتر کرمان در طرح نهضت ملی مسکن

استاندار کرمان بیان کرد: در تامین زمین برای طرح نهضت ملی مسکن جزو چند استان برتر کشور هستیم و سه هزار هکتار زمین برای این طرح اعلام شد که این زمین ها در خیلی شهرها غیر از کرمان، به صورت خودمالکی واگذار می شود.

وی افزود: زمین تکی در اختیار افراد قرار می گیرد اما برای سه شهر باید شورای عالی شهرسازی مصوبه می داد که نداده است و در صورتی که ۷۰۰ هکتار زمین برای شهرهای سیرجان، رفسنجان و جیرفت اعلام شود مشکلی در این حوزه نخواهیم داشت.

ضرورت همکاری دستگاه ها با رسانه‌ها برای بیان اقدامات دولت

فداکار همچنین گفت: دستگاه های پرمخاطب مانند آموزش پرورش، آبفا و راه و شهرسازی حتما باید در هفته دولت نشست خبری بگذارند و برنامه های خود را اعلام کنند.

ساماندهی اتباع خارجی

وی ابراز داشت: گروهی از اتباع قانونی هستند و این افراد مشکل قانونی و امنیتی ندارند و حتی برخی از آنان ۴۰ سال است که در این استان زندگی می کنند و عده ای هم غیرمجاز سکونت دارند.

استاندار کرمان افزود: اعتقاد بر ساماندهی اتباع خارجی داریم و بحث شاهچراغ نشان داد که باید این حوزه جدی گرفته شود، کرمان در مسیر تردد اتباع قرار گرفته لذا گرفتاری هایی در این حوزه وجود دارد.

وی با بیان اینکه ما دنبال ساماندهی اتباع هستیم تاکید کرد: عقد قرارداد برای جذب نیروی کار نیز دارای قانون است و اتباع در برخی شهرها اجازه حضور و کار ندارند. اتباع در منطقه ممنوع نباید حضور داشته باشند و در این مناطق باید نیروی کار ایرانی به کار گرفته شود و جیرفت در حوزه ورود اتباع، ممنوعیت دارد.

خشکیدگی برخی درختان به علت افزایش دما

فداکار گفت: خشکیدگی برخی آفت ها به علت شدت گرما و افزایش میانگین ۲ درجه ای دمای هوا در سال جاری بوده است.

وی تصریح کرد: امسال گرمای شدیدی در کشور داشتیم و دستگاه های اجرایی مجبورند که خاموشی‌هایی بدهند و این خاموشی ها به علت مشکل برق است. پس از دستور رییس جمهور این مشکل رفع شد اما چند روزی است که دوباره این مشکل وجود دارد.

آبرسانی تانکری در پربارش ترین منطقه کرمان

استاندار کرمان بیان کرد: ۵۰ تانکر گذاشتیم که آب مناطق حاشیه را آبرسانی می کردند و حتی تعدادی از روستاهای ما با تانکر آبرسانی می شوند و حجم کار بالا است اما استان تلاش می کند این مشکل را رفع کند.

وی ادامه داد: شهرستان رابر به عنوان پربارش ترین نقطه استان کرمان دچار کم آبی است و ما در تامین آب این منطقه مشکل داریم اما باید با اولویت تامین آب شرب، این مشکل را رفع کنیم.

ماجرای انفصال مدیرکل صمت کرمان

فداکار در پاسخ به حکم انفصال مدیرکل صمت کرمان نیز گفت: این رای بدوی است و این مدیر در جای دیگر حکم برائت گرفته و موضوع بر سر یک اتفاق اداری است که به نظر می رسد، این مشکل حل شود.

کشت بیش از نیاز پیاز

وی اظهار داشت: امیدوارم پیازکاران جنوب کرمان بیش از نیاز کشت نکنند تا سال آینده در فصل برداشت با حجم برداشت روبرو نشویم که روی دست کشاورز بماند.

وی افزود: در این زمینه باید مردم قانع شوند، محصول پیاز ۲ سال خوب به فروش رفت و کشت جایگزین و قیمت ها باید در نظر گرفته شود که عده ای تغییر کشت را پذیرفتند و قرار شد جهاد در این حوزه فعال تر وارد عمل شود.

مسئولیت نهایی انتصابات با دستگاه تخصصی است

استاندار کرمان در خصوص انتصابات نیز گفت: انتخاب نهایی مربوط به سازمان و وزارتخانه تخصصی است و استانداری کرمان گزینه های خود را پیشنهاد می دهد اما مسوولیت با خود این دستگاه ها است.

عده ای در کشور نمی‌خواهند صنعت پلاسما پا بگیرد

فداکار گفت: چند بار مجوز پالایشگاه پلاسما خون تبدیل وضعیت شد و به جایی نرسید اما زمین طرح واگذار شده و اکنون گروه دیگری کار را پیش می برند.

وی افزود: این پروژه برای کشور بسیار با اهمیت و ضروری است و عده ای نمی خواهد این صنعت در کشور پا بگیرد.

آبِ فاضلاب برای صنایع به صرفه تر از دریا است

استاندار کرمان گفت: برآوردها در خصوص احداث تصفیه خانه رفسنجان دقیق نبود و این حوزه با چالش مواجه شده اما شرکت‌ها کار در این پروژه را انجام می دهند و مرحله ای مطالعات این طرح انجام شده است.

وی تصریح کرد: تامین آب از محل فاضلاب برای صنایع به میزان ۴۰ درصد به صرفه تر از انتقال آب از دریا است.

وی یادآور شد: شرکت مس می خواهد آب خلیج فارس را از سرچشمه به معدن درآلو ببرد که این پروژه را پیگیری کردم و امیدوارم به زودی اجرا شود.

راه اندازی پارک علم و فناوری در کرمان

فداکار در ادامه با اشاره به اینکه پارک علم و فناوری کرمان سال ها مورد بحث بود گفت: مقرر شد که این پارک در کرمان مستقر شود اما هایتگ در جای خود بماند و ساختمان استانداری کرمان در میدان عاشورا را در اختیار این پارک می‌گذاریم.

وی ادامه داد: هیچ پارک علم و فناوری دانشگاهی ردیف بودجه ندارد اما یک ردیف برای کرمان در نظر گرفتند که دانشگاه های بزرگ استان باید در این پارک فعال شوند تلاش می کنیم بتوانیم کار این پروژه را پیش ببریم.

جذب سه هزار نیرو در ادارات دولتی کرمان

استاندار کرمان بیان کرد: امسال سه هزار نفر نیروی انسانی در دستگاه های اجرایی استان کرمان جذب می شوند که بخشی از آن به صورت متمرکز است، در این خصوص در برخی جاها گسترش ساختار اداری داریم و بیمارستان‌های جدید نیز نیروی کار و پرستار می خواهد.

انتقال حساب های صنایع و معادن به کرمان

فداکار گفت: بخشی از حساب های صنایع و معادن به استان کرمان منتقل شده و شرکت های دستور انتقال حساب های شرکت های زیرمجموعه وزارت تعاون نیز داده شد که این موارد به توسعه استان کمک می‌کند.

وی یادآور شد: شرکت های مس و فولادی بخشی از اعتبارات و شرکت مس شهید باهنر نیز مدت ها حساب‌های خود را به کرمان آورده است.

اقدامات و موانع فعال سازی معادن جنوب کرمان

استاندار کرمان اضافه کرد: سه سال است که اداره کل صمت جنوب کرمان مستقل و کار شرکت های صنعتی و معدنی این خطه روان تر شده اما بخشی از کار فعال سازی معادن جنوب کرمان نیز فرهنگی است و معارض دارد لذا سران طوایف در بازدید از مس سرچشمه عظمت کار را دیدند و مشتاق به شکل گیری صنعت و جذب سرمایه گذاری در این منطقه بودند.

وی با بیان اینکه تنوع معادن در جنوب کرمان متنوع تر از شمال استان است که باید سرمایه گذاری جذب شود ادامه داد: بخش نخست کارخانه تیتانیوم کهنوج امسال افتتاح می شود و این پروژه یکهزار نفر اشتغالزایی خواهد داشت.

هیچ بهانه ای برای سد معبر پذیرفته نیست

فداکار در پاسخ به سد معبر نیز گفت: پیاده راه محل عبور و مرور مردم است و نباید راه بسته شود و ساخت و ساز نباید به قیمت ایجاد مشکل برای مردم باشد.

وی ادامه داد: بستن راه مردم به هر بهانه ای پذیرفته نیست و راه مردم باید باز شود و در این حوزه با کسی تعاریف نداریم.

امکان استفاده از اتوبوس های ترکیه ای برای زائران کرمانی وجود ندارد

استاندار کرمان گفت: اتوبوس ترکیه ای قرار بود به ناوگان حمل و نقل زائران اربعین حسینی اضافه شود و در این زمینه وزارت راه و شهرسازی مستقیم با کشور ترکیه قرارداد بسته بود اما این قرارداد فقط مربوط به مرز تهران به مهران بوده است.

وی ادامه داد: از وزیر خواستیم ۵۰ سهمیه در اختیار استان کرمان قرار دهند اما امکان تردد این اتوبوس ها در مرز شلمچه (محل عبور زایران کرمانی) وجود نداشت.

کمک شرکت ها به درمان ناباروری

فداکار در خصوص فعالیت های حوزه بانوان نیز گفت: دوره های آموزشی برگزار کردیم و کارهای بزرگی از جمله زیست عفیفانه در استان کرمان انجام شد.

وی ابراز داشت: شرکت های صنعتی و معدنی استان کرمان به درمان ناباروری کمک کردند و در این زمینه وام بدون بهره به خانواده های دارای مشکلات ناباروری پرداخت می شود.

استاندار کرمان با بیان اینکه فرمانداران و استانداران ارزیابی می شوند افزود: نباید در خصوص تغییر و تحولات قضاوت کرد و گاهی توانمندی یک مدیر در بخش دیگری است که در آن حوزه از او استفاده می کنیم.

سیدمصطفی آیت الهی موسوی معاون امور عمرانی استاندار کرمان نیز در این نشست گفت: مجموعه پروژه های هفته دولت بخش دولتی، خصوصی، شهرداری و دهیاری ها که عملیات اجرایی آنها آغاز می شود و یا آماده افتتاح شده اند به میزان یکهزار و ۱۲۳ پروژه با اعتبار ۲۷۰ هزار میلیارد ریال هستند.

برنامه های هفته دولت در کرمان

سرپرست معاونت توسعه منابع استانداری کرمان با تبریک روز پزشک و هفته دولت گفت: از روز دوم تا هشتم شهریورماه به عنوان هفته دولت نام گذاری شده و روز پنجشنبه دولت مردم، دیپلماسی هوشمند و عزتمند، جمعه دولت مردم، ایمان و امید، شنبه دولت مردم، بهره وری و رشد تولید، یکشنبه بنام دولت مردم کارآمدی و پیشرفت عادلانه، دوشنبه دولت مردم، عدالت شفافیت و مبارزه با فساد، سه شنبه دولت مردم، نظارت عمومی، پاسخگویی و تبیین و چهارشنبه دولت مردم، تحول مردم پایه نام گذاری شده است.

علی بیگ زاده افزود: برنامه های هفته دولت در استان کرمان از گلزار شهدا آغاز می شود و غبارروبی و عطر افشانی در این مکان مقدس را با حضور اعضای شورای اداری استان خواهیم داشت و افتتاحیه این هفته از کنار قبور مطهر شهدا آغاز خواهد شد و در همین روز یادواره شهدای کارمند خواهیم داشت و پیش از خطبه های نمازجمعه فرمانداران خدمات دولت را به استحضار مردم خواهند رساند و در تمامی نماز جمعه میز خدمتی در مصلی ها برپا خواهد شد.

وی ادامه داد: روز شنبه به عنوان روز کارمند نام گذاری شده و جشن این روز را در دستگاه های اجرایی خواهیم داشت و بزرگداشت شهید باهنر امسال در مکان های بنام این شهید برگزار می شود.

وی ادامه داد: در این روز مراسمی خواهیم داشت و روز شنبه هفته آینده مراسم نکوداشت این شهید را در بیمارستان باهنر و همایش قشر بسیج به صورت همزمان برگزار خواهد شد.

سرپرست معاونت توسعه منابع استانداری کرمان گفت: همچنین در روز پنجم از هفته دولت، دستگاه های برتر جشنواره شهید رجایی معرفی و قدردانی شوند و احتمالا یکی از مقامات کشوری در روز دوشنبه به کرمان سفر خواهد کرد.

وی یادآور شد: یکشنبه هفته آینده همچنین مراسم اعزام گروه های جهادی را در استان کرمان داریم که سپاه این برنامه را پیگیری می کند و روز دوشنبه شورای اداری را با حضور دستگاه های نظارتی خواهیم داشت و سه شنبه جلسات مردمی مدیران سراسر استان با حضور رسانه ها برگزار می شود، شفاف سازی خدمات و افتتاح نمایشگاه روایت پیشرفت در پارک مادر را از ساعت ۱۷ همین روز برگزار می شود.

بیگ زاده افزود: روز سه شنبه هفته آینده پویش نذر خون در محل پارک مادر کرمان، روز چهارشنبه گزارش مردمی سازی و توانمندسازی توسط دستگاه ها در مراسم محوری شهید رجایی و باهنر و میز خدمت در مناطق کمتر برخوردار برگزار خواهد شد.

وی با اشاره به افتتاح پروژه ها ادامه داد: مقرر شد با عنایت به اربعین سرور و سالار شهیدان، تمامی برنامه های فرهنگی در هفته دولت انجام شود، ضمن آنکه دیدار با خانواده شهدا و ایثارگران در دستور کار قرار گرفته نشست مدیران با رسانه و تشکل های مردمی و کارشناسان و حضور مدیران را در صدا و سیما خواهیم داشت.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha