بحران اقتصادی آرژانتین؛ غارت مغازه‌ها و بازداشت حدود ۳۰ نفر

تهران- ایرنا- غارت فروشگاه‌ها و اماکن تجاری در برخی شهرها و نیز بازداشت حدود ۳۰ نفر در این رابطه، تصویری از بحران اقتصادی و تورم افسارگسیخته‌ای را به نمایش گذاشت که گریبانگیر آرژانتین شده است.

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا به نقل از تارنمای فرانس ۲۴، به دنبال غارت اماکن تجاری در استان‌های کوردوبا (Córdoba) و مندوزا (Mendoza) آرژانتین، حدود ۳۰ نفر دستگیر شدند؛ رویدادهایی که دولت آرژانتین آن‌ها را اقدامات جنایتکارانه با هدف ایجاد خلل و سردرگمی در انتخابات ریاست جمهوری اکتبر (مهر/ آبان) توصیف کرد.

پلیس و شاهدان به خبرگزاری فرانسه گفتند که یک مورد غارت در بعد از ظهر سه شنبه، از یک سوپرمارکت در منطقه‌ای با فاصله ۴۵ کیلومتری از بوئنوس آیرس رخ داد. رویدادی که سبب شد تا بسیاری از مشاغل دیگر به عنوان یک اقدام احتیاطی، کسب و کار خود را تعطیل کنند.

پلیس گزارش داد که دست‌کم ۲۰ نفر به دلیل غارت حدود ۱۲ مغازه در استان کوردوبا بازداشت شدند.

در پایتخت آرژانتین (بوئنوس آیرس) نیز از یک فقره سرقت از مغازه با اقدام همسایه‌ها جلوگیری شد.

آنیبال فرناندز (Aníbal Fernández) وزیر امنیت آرژانتین گفت: آن‌ها اعمال مجرمانه‌ای برای ایجاد سردرگمی بیشتر و ایجاد درگیری هستند. هیچ چیز دیگری وجود ندارد، آن‌ها غارت نکرده‌اند، آن‌ها به دنبال تحریک و اقدامی برای جلب توجه هستند.

آرژانتینی‌ها در دسامبر ۲۰۰۱ (آذر- دی ۱۳۸۰) و در بحبوحه بدترین بحران اقتصادی، اجتماعی و سیاسی که تا به امروز تجربه کرده‌اند، غارت گسترده‌ای را شاهد بودند.

در سال ۱۸۹۸ میلادی نیز تورم افسارگسیخته در آرژانتین به بروز مجموعه‌ای از غارت‌ها منجر شد.

تورم در آرژانتین، یکی از جدی‌ترین و وخیم‌ترین مشکلات فعلی این کشور است و در ۲۰ سال گذشته روند صعودی را نشان داده اما این افزایش کلی قیمت‌ کالاها و خدمات در اقتصاد این کشور آمریکای جنوبی در ماه‌های گذشته به طور افسارگسیخته ادامه داشته و به طور بی‌سابقه‌ای از ۱۰۰ درصد فراتر رفته است. عبور تورم آرژانتین از مرز سه رقمی در حالی که این کشور در آستانه انتخابات ریاست جمهوری قرار دارد، نه تنها به پیامدهای اقتصادی و اجتماعی قابل توجهی منجر شده بلکه شرایط سیاسی این کشور را نیز تحت تاثیر قرار داده است.

آرژانتین در رتبه‌بندی جهانی تورم سالانه، در جایگاه سوم و در رتبه اول افزایش ماهانه قیمت در آمریکای لاتین قرار دارد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha