۱ شهریور ۱۴۰۲، ۱۷:۵۲
کد خبرنگار: 2581
کد خبر: 85208197
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

پرداخت ۲۳ میلیارد ریال تسهیلات به هنرمندان صنایع دستی گنبدکاووس

گنبدکاووس- ایرنا- مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گلستان گفت: از محل تبصره ۱۸ و مشاغل خانگی سال گذشته و امسال ۲۳ میلیارد ریال تسهیلات ارزان قیمت با بهره چهار تا ۱۰ درصد به ۱۰۶ متقاضی شهرستان گنبدکاووس پرداخت شد.

به گزارش ایرنا، محمدجواد ساوری روز چهارشنبه در نشست با خبرنگاران و فعالان فضای مجازی گنبدکاووس اظهارکرد: سال گذشته در استان سه میلیون و ۴۰۰ هزار دلار صادرات صنایع دستی انجام شد.

وی افزود: هنردست هنرمندان صنایع دستی قوم ترکمن قیمت کمی ندارد و باید به کمک رسانه این ظرفیت‌ بازشناسانده شود تا در حوزه صادرات بتوانیم عملکرد خوبی داشته باشیم که لازمه آن افزایش اتحاد و همدلی میان هنرمندان برای انجام کار تیمی با هدف توسعه صادرات است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گلستان ادامه داد: لازمه تحقق توسعه صادرات شناسایی ذائقه کشورهای هدف با استفاده از فرصت برگزاری هفته‌های فرهنگی است.

ساوری گفت: گنبدکاووس به واسطه صنایع دستی فعال، روستای ثبت ملی تنگلی، سایت تاریخی، اسب سواری و فرش ترکمن بسته کاملی برای گردشگری است و گروه‌های توریستی می‌توانند تورهای یک هفته‌ای را در این شهرستان برگزار کنند لذا باید در حوزه تاسیسات گردشگری و سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌ها خرد مانند بوم‌گردی بیشتر تلاش شود.

وی بیان کرد: سبک و سیاق زندگی ترکمن در کنار قوم ترک ساکن گنبدکاووس می‌تواند تلفیق مناسبی برای گردشگران و بیابان‌های گنبدکاووس بستر خوبی برای توسعه بوم گردی‌ها با معرفی اسب سواری و راه اندازی کاروان شتر است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گلستان افزود: برای توسعه زیرساخت‌های گردشگری به سرمایه گذاران بخش خصوصی که علاقمند ورود به این حوزه در گنبدکاووس هستند تسهیلات پرداخت می‌شود.

ساوری ادامه داد: از سال ۱۴۰۰ تاکنون طرح‌های گردشگری با حجم سرمایه گذاری پنج هزار و ۳۳۰ میلیارد ریال و اشتغالزایی برای ۶۷۱ نفر در شهرستان گنبدکاووس موافقت اصولی اخذ کردند.

وی عزم دولت را توسعه گردشگری دانست و گفت: تیم مدیریتی استان بر توسعه گردشگری تاکید دارد و می‌طلبد اهالی رسانه در برندسازی فرصت‌های گردشگری همراه باشند چرا که گردشگری در دنیا امروز پول‌سازترین صنعت شناخته می‌شود.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گلستان با اشاره به اینکه گنبدکاووس به گواه برج قابوس، شهر تاریخی جرجان و قسمتی از دیوار دفاعی جرجان اصلی ترین منطقه تاریخی استان شناخته می‌شود، بیان کرد: در طول سالیان گذشته آنگونه که باید به واسطه محدودیت‌های میراثی برج قابوس، شهر جرجان و بخشی از دیوار تاریخی گرگان نتوانستیم زیرساخت‌های گردشگری در خور شان مردم این شهرستان و مسافران را ایجاد کنیم.

ساوری افزود: تلاش داریم کمی از معذوریت‌های قانونی بکاهیم تا بر زیرساخت‌های رفاهی مردم گنبدکاووس افزوده شود لذا تیم مدیریتی استان در راس آن استاندار مکاتباتی را با وزیر میراث فرهنگی داشتند و پیگیری‌هایی را در سطح ملی برای به حداقل رساندن این معاذیر انجام دادند تا زیرساخت‌ها خرد و کلان گردشگری در این شهرستان ایجاد شود.

وی اضافه کرد: گنبدکاووس به واسطه ثبت جهانی برج قابوس به عنوان اثر فاخر فرهنگی، تاریخی و بشری یک برند در کشور است لذا باید بر پایه این جایگاه توسعه زیرساخت‌های آن انجام شود.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گلستان گفت: رییس جمهور در سفر دور نخست خود در اسفندماه سال ۱۴۰۰، گلستان را استان گردشگری و کشاورزی معرفی کرد لذا می‌طلبد تلاش مضاعف برای رسیدن به جایگاه گردشگری مد نظر دولت در سطح ملی و بین المللی داشته باشیم.

وی تاکید کرد: به دنبال این هستیم تا به همت تیم مدیریتی استان و شهرستان و ظرفیت نماینده مردم بتوانیم محدودیت‌ها را با اصلاح رفتاری، ساختار اجرایی و اصلاح قانونی برطرف کنیم تا دردی از آلام مردم شهرستان از باب رفاهیات و تاسیسات گردشگری کاسته شود.

ساوری احیا و بازآفرینی شهر تاریخی جرجان را از دیگر اولویت‌ها برشمرد و بیان کرد: آن چیزی که امروز بر سر شهر جرجان، برج قابوس و دیوار تاریخی گرگان آمده، ناشی از ترک فعل‌هاست.

وی افزود: شهرداری گنبدکاووس قول مساعد داد هر مبلغی که برای احیای شهر جرجان و مرمت آن بگذاریم مساوی آن مبلغ را تخصیص دهد لذا تلاش داریم بودجه خوبی را در جلسه با وزیر میراث در این رابطه بگیریم تا در کنار تزریق مالی شهرداری اقدامات خوبی برای مرمت این شهر تاریخی انجام شود.

مشاور طرح مرمت گنبد رک برج قابوس نیز در این نشست گفت: مطالعات مرمت این بنای تاریخی نتایج خیلی گسترده ای داشته و الان آجر به آجر گنبد رک را می‌شناسیم و دلایل رشد علف‌های هرز بررسی شده است.

محسن چاره ساز افزود: شناخت دقیق از ساختار کارگاهی و آجرهای گند رک داریم و در بخش غربی گنبد جایی که علف‌ها رشد می‌کند بعد از مرمت‌هایی سال ۱۳۱۷ و ۱۳۱۸ آجرها عوض شد، این آجرها با ماهیت متفاوت از آجرهای اصلی به مرور سست شدند و فاصله میان‌شان ایجاد شده است.

وی به لحاظ فنی قدمت آجرهای اصلی گنبد رک را ۹۹۵ سال اعلام و بیان کرد: علف‌های هرز در ۵۰ سال اخیر رشد کرده و هدف از مرمت این بنای تاریخی برداشتن آجرها در روند اصولی و تمیزکردن و اتصال مجدد آنهاست.

به گزارش ایرنا، برج قابوس، بلندترین برج آجری جهان و مقبره "قابوس بن وشمگیر"، بنایی بازمانده از سده چهارم هجری قمری است که بر فراز تپه‌ای خاکی در مرکز شهر گنبدکاووس بنا شده‌ است.

ارتفاع بلندی برج از کف تپه آن تا زیر قاعده مخروط، ۳۷ متر و ارتفاع گنبد مخروطی آن از کف قاعده تا راس آن ۱۸ متر است که روی هم رفته به ۵۵ متر می‌رسد که اگر ارتفاع ۱۵ متری تپه‌ای که برج روی آن بنا شده را به آن اضافه کنیم، به ارتفاع ۷۰ متری این بنا از سطح زمین می‌رسیم.

این بنای تاریخی به شماره ۸۶ درسال ۱۳۱۰ خورشیدی در فهرست آثار میراث فرهنگی کشور به ثبت رسیده است و در دهم تیر سال ۱۳۹۱ هم در فهرست آثار سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی ملل متحد (یونسکو) ثبت جهانی شد.

گنبدکاووس با ۴۱۱ هزار نفر جمعیت در شرق استان گلستان واقع است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha