تدبیری برای حمایت از گوجه‌کاران فارس؛ خرید توافقی ۱۰۰هزار تُن محصول

شیراز-ایرنا-یکی از مهمترین معضلات گوجه‌کاران فارس در سال جاری بسته شدن مرزهای عراق برای صادرات محصولات کشاورزی بود که این مشکل با خرید توافقی گوجه‌فرنگی تا حدود زیادی حل شد؛اخیرا هم اداره‌کل تعاون روستایی فارس از خرید توافقی ۱۰۰هزارتن از گوجه فرنگی تولید شده کشاورزان این استان در سال زراعی جاری تاکنون خبر داده است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، گوجه‌کاران فارس در سال جاری در بخش صادرات گوجه فرنگی با معضلات بسیاری روبرو شدند؛ امسال بسته شدن مرزهای عراق فرصت صادرات را از کشاورزان استان گرفت و آنها را با ضرر و زیان و بحران کاهش قیمت مواجه کرد.

تدبیری برای حمایت از گوجه‌کاران فارس؛ خرید توافقی ۱۰۰هزار تُن محصول

بسته شدن مرزهای عراق به روی محصولات ایران

کشور عراق در حالی مرزهای خود را به روی واردات محصولات و کالاها از ایران بست که در سال ۱۴۰۱ جمهوری اسلامی ایران از طریق مرزهای زمینی خود، ۶میلیارد و ۴۹۳ میلیون و ۹۹۵ هزارو ۲ دلار کالا به وزن ۱۶ میلیون و ۸۸۳ هزارو ۵۹۷ تن به کشور عراق صادرات داشته است.

در واقع هرساله مقامات اقلیم کردستان عراق به تصمیم وزارت جهاد کشاورزی اقلیم به منظور حمایت از تولید داخلی خود در یک مقطع زمانی و در ایام خاصی ممنوعیت واردات گوجه فرنگی را اعلام می‌کنند و امسال نیز این اتفاق پیرو اطلاع طرف عراقی رقم خورد و صادرات گوجه‌فرنگی از روز سه‌شنبه ۲۶اردیبهشت ماه تا اطلاع بعدی از این مرز رسمی به عراق ممنوع اعلام شد.

زیانِ گوجه‌کاران فارس در پِی ممنوعیت صادرات

کاهش صادرات این محصول موجب شد که کشاورزان استان فارس با مشکلات قابل توجهی برای فروش گوجه فرنگی مواجه شوند.

به گفته معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی فارس از آنجا که میزان نیاز این استان به گوجه فرنگی بصورت تازه‌خوری و صنایع حدود ۲۰ تا ۲۵ هزار تُن در ماه است با افزایش تولید و پایین آمدن بیش از حد قیمت این محصول لطمات بسیاری به کشاورزان وارد شده است.

طبق ابلاغیه معاونت زراعت وزارت جهاد کشاورزی سهم فارس برای کشت گوجه فرنگی ۱۲هزار و ۸۰۰ هکتار اعلام شد که این استان با پیروی از الگوی کشت ۱۰ هزار و ۶۰۰هکتار از زمین‌های زراعی خود را به زیر کشت گوجه فرنگی برد و با وجود اینکه استان فارس نسبت به الگوی کشت اعلام شده سطح کمتری را زیر کشت برد اما به دلیل بسته شدن مرز عراق و تولید مازاد این محصول توسط کشاورزان با افزایش بیش از اندازه تولید و کاهش قیمت در این محصول روبه رو شد.

تدبیری برای حمایت از گوجه‌کاران فارس؛ خرید توافقی ۱۰۰هزار تُن محصول

چه تدابیری برای حل مشکل گوجه‌کاران اتخاذ شد؟

بدین ترتیب جلسات متعددی برای حل این مشکل برگزار و تدابیر لازم جهت کاهش دغدغه کشاورزان اتخاذ شد.

یکی از راهکارها برای حل این مشکل خرید تضمینی گوجه‌فرنگی بود؛ هشتم مردادماه سال جاری خرید توافقی گوجه‌فرنگی با هدف حل مشکل گوجه‌کاران در زمینه فروش این محصول آغاز و مقرر شد سهمیه هر شهرستان برای خرید مشخص و ابلاغ شود.

رییس سازمان جهاد کشاورزی فارس در آن مقطع زمانی با اشاره به رایزنی‌های متعدد در خصوص تأمین منابع مالی لازم برای خرید توافقی گوجه فرنگی اعلام کرد: با پیگیری‌های انجام شده و مساعدت‌های وزارت جهادکشاورزی خرید توافقی این محصول آغاز شده و هرکیلوگرم گوجه‌فرنگی برای صنایع تبدیلی ۳۸هزار ریال خریداری می‌شود.

لذا مشکل گوجه‌کاران با این تدبیر تا حدود زیادی حل شد و این اقدام با هدف حمایت از تولیدکنندگان در این بخش هنوز هم ادامه دارد.

خرید توافقی ۱۰۰هزارتن از گوجه فرنگی تولید شده کشاورزان

مدیرکل تعاون روستایی فارس از خرید توافقی ۱۰۰هزارتن از گوجه فرنگی تولید شده کشاورزان این استان در سال زراعی جاری تاکنون خبر داد و گفت: فرآیند خرید توافقی محصولات زراعی در راستای حمایت از تولیدکنندگان در حال انجام است،

سیدکاظم موسوی افزود: این اقدام با سیاست‌گذاری وزارت جهاد کشاورزی توسط سازمان تعاون روستایی کشور و شبکه‌های تحت پوشش آن در تمامی نقاط ایران اجرایی شده است که تاکنون چندین میلیون تن محصولات متنوع زراعی و باغی خریداری شده و این برنامه ملی تا پایان ظرفیت برداشت محصول ادامه خواهد یافت.

مدیرکل تعاون روستایی فارس با اشاره به اینکه خرید توافقی محصولات زراعی و باغی در بخش کشاورزی با هدف ایجاد تعادل و تنظیم بازار انجام می‌شود، ادامه داد: این اقدام تاثیر بسزایی در ارتقاء سطح توان کشاورزان و معیشت آن‌ها در پی خواهد داشت که تلاش داریم از طریق عوامل گوناگون با این قشر زحمتکش تولیدکننده همکاری مناسبی داشته باشیم.

اهمیت بکارگیری مشارکت‌های بخش تعاونی و خصوصی

موسوی در رابطه با اهمیت بکارگیری مشارکت‌های بخش تعاونی و خصوصی در این برنامه ملی تأکید کرد و افزود: در حال حاضر خرید توافقی محصول گوجه فرنگی از چند هفته پیش در شهرستان‌های فارس با همکاری اتحادیه باغبانی کشور و کارخانجات فعال در حوزه صنایع تبدیلی آغاز شده که تاکنون قریب به ۱۰۰هزار تن از محصولات تولیدی با قیمت بالاتر از بازار خرید توافقی انجام گرفته است و این فرآیند تا پایان برداشت ادامه خواهد داشت.

مدیر کل تعاون روستایی فارس گفت: به لحاظ تعداد کارخانجات فرآوری گوجه فارس دارای وضعیت مطلوبی می‌باشد اما این کارخانجات در تمامی شهرستان‌های تولیدکننده ایجاد نشده‌اند و توازن لازم در توسعه کارخانجات را نداریم.

وی ادامه داد: تعداد کارخانجاتی که مجهز به خط اسپتیک هستند بسیار محدود بوده و متأسفانه این کارخانجات از ارزش افزوده اسپتیک بهره‌ای در بازارهای صادراتی نمی‌برند و بالطبع کشاورزان هم بطور غیرمستقیم بهره‌ای نخواهند برد لذا توسعه خط اسپتیک در صنایع فرآوری گوجه از اولویت‌های استان باید قرار گیرد.

توانمندسازی کشاورزان به موضوع تکمیل زنجیره تولید

موسوی افزود: یکی از راهکارهای توانمندسازی کشاورزان و تولیدکنندگان فارس به موضوع تکمیل زنجیره تولید و زنجیره ارزش ارتباط دارد که در نهایت به نفع مصرف‌کنندگان و رونق اقتصاد ملی خواهد شد.

این مقام مسئول به اهمیت و ضرورت بازارسازی و بازاریابی محصول گوجه‌فرنگی فارس اشاره کرد و گفت: این محصول تولیدی باید با فرآوری و عرضه مناسب در بازارهای داخلی و خارجی به یک عرصه رقابتی هدفمند در بین کشاورزان و تولیدکنندگان تبدیل بشود تا انگیزه فعالیت‌های تولیدی در کشاورزی اقتصادبنیان افزایش پیدا کند و بهینه بشود.

تدبیری برای حمایت از گوجه‌کاران فارس؛ خرید توافقی ۱۰۰هزار تُن محصول

خرید توافقی محصولات کشاورزی راهکاری برای حذف واسطه‌ها و دلالان

بدون تردید در شرایطی که گوجه‌کاران با مشکلات بسیاری برای فروش گوجه مواجه هستند خرید توافقی گوجه‌فرنگی راهکاری مؤثر به منظور افزایش کیفیت محصولات تولیدی، حمایت از تولیدکننده بخش کشاورزی و مصرف کننده و عاملی برای حذف واسطه‌ها و دلالان و برگشت سود واسطه‌گری به خود کشاورزان به شمار می‌رود؛ هرچند که نیاز است تمهیدات اساسی‌ نیز برای صادرات این محصول اندیشیده شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha