سفیر ایران در پاکستان: کسب منافع مشترک زیر چتر شانگهای و بریکس انجام‌پذیر است

اسلام‌آباد - ایرنا - سفیر جمهوری اسلامی ایران در پاکستان با تاکید بر افول نظام تک قطبی و تکاپوی قدرت‌های نوظهور اقتصادی در جهان، گفت: رقابت سالم و کسب منافع مشترک زیر چتر سازمان همکاری شانگهای و بریکس انجام پذیر است و در چنین وضعیتی تهران و اسلام‌آباد مصمم به هم افزایی و تعریف نقش خود در آینده هستند.

به گزارش روز چهارشنبه خبرنگار ایرنا، سمینار روابط ایران و پاکستان در عصر جدید به اهتمام اندیشکده پژوهش‌های سیاسی اسلام‌آباد (IPRI) به مناسبت هفتاد و ششمین سال برقراری روابط دیپلماتیک بین دو کشور با حضور جمع گسترده‌ای از اندیشمندان سیاسی، دیپلمات‌ها، نخبگان حوزه دیپلماسی، روسای اندیشکده‌های مختلف و اصحاب رسانه پاکستان برگزار شد.

سفیر ایران در پاکستان به عنوان سخنران اصلی این برنامه، آخرین وضعیت روابط دو کشور، همکاری‌های اقتصادی، مرزی، تعاملات منطقه‌ای و بین المللی، دستاوردهای ایران پس از پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی، پیشرفت‌های داخلی در بخش‌های مختلف با وجود تحریم‌های یکجانبه رژیم آمریکا را تشریح کرد.

ایران الگوی جهانی مقاومت در برابر تحریم و خودکفایی

پیش از آغاز سخنرانی سفیر ایران، محمد رضا ژنرال بازنشسته ارتش پاکستان و رئیس کنونی اندیشکده پژوهش‌های سیاسی اسلام‌آباد با ابراز خرسندی از حضور سفیر ایران در این سمینار گفت: ایران دوست آزموده شده پاکستان در تمامی شرایط است و ما هرگز کمک‌های ایران در لحظات دشوار و حتی اوضاع جنگی را فراموش نمی‌کنیم.

سفیر ایران در پاکستان: کسب منافع مشترک زیر چتر شانگهای و بریکس انجام‌پذیر است

وی تاکید کرد: هیچ گاه شاهد کاهش در روابط دو کشور به ویژه ارتباطات مردمی نبودیم بلکه هر سال به گرمی این روابط و رفت و آمدهای ایران و پاکستان در همه سطوح افزوده شده است.

محمد رضا که پس از پایان خدمت در ارتش به عنوان سفیر پاکستان در چند کشور ماموریت دیپلماتیک انجام داده است، اظهار داشت: اقدامات جمهوری اسلامی ایران در حوزه مبارزه با تروریسم و موادمخدر تحسین برانگیز است و دنیا باید اذعان کند که ایران با وجود تحریم‌های یکجانبه هرگز تسلیم فشارها نشده و ملت خود را به یک ملت پیشرفته و مرفه تبدیل کرده است.

وی نقش تهران و اسلام‌آباد برای حل مسائل منطقه از جمله افغانستان را حائز اهمیت دانست و با اشاره به اهمیت همکاری‌های کلان اقتصادی میان چین و ایران برای پاکستان، اظهار داشت: ما از هرگونه مشارکت ایران در طرح‌های "یک پهنه-یک راه" و طرح راهروی مشترک اقتصادی پاکستان و چین (CPEC) استقبال می‌کنیم.

محمد رضا بر اهمیت همکاری‌ها میان بنادر چابهار و گوادر تاکید کرد و افزود: مردم ساکن ایالت بلوچستان پاکستان وابستگی عمیقی به واردات از ایران و کالاهای ایرانی دارند و ما از افزایش تجارت دوجانبه از همه مهم‌تر مراودات رسمی بازرگانی میان ایران و پاکستان حمایت می‌کنیم.

سفیر ایران در پاکستان: کسب منافع مشترک زیر چتر شانگهای و بریکس انجام‌پذیر است

جهان دیگر جایی برای نظام تک قطبی نیست/قدرت نمایان بریکس و سازمان شانگهای

رضا امیری مقدم سفیر ایران نیز در این مراسم بر لزوم گسترش همکاری‌های اقتصادی با پاکستان متناسب با روابط مطلوب سیاسی و فرهنگی دو کشور تاکید کرد و افزود: توسعه روابط با همسایگان جز برنامه‌های دولت سیزدهم است و پاکستان در میان کشورهای همسایه از ویژگی‌های متمایزی نسبت دیگر کشورها برخوردار است.

وی اظهار داشت: در واقعیت، جهان امروز در حال تغییر است، سیاست نظام تک قطبی به پایان خود نزدیک شده و قدرت‌های نوظهور پابه عرصه گذاشته‌اند لذا در چنین شرایطی دو کشور دوست و برادر ایران و پاکستان در حال تلاش برای تعریف نقش خود در آینده هستند.

سفیر ایران در پاکستان: کسب منافع مشترک زیر چتر شانگهای و بریکس انجام‌پذیر است

سفیر ایران افزود: ما دو کشور در زمینه‌های فراوانی با یکدیگر هم افزایی داریم که درعصر جدید ایفاگر نقش مهمی در این منطقه نیز هستیم. دولت فعلی ایران توسعه روابط با همسایگان را در اولویت کاری خود قرار داده است.

وی اظهار داشت: ایران و پاکستان با مجموع جمعیت ۳۰۰ میلیونی از ظرفیت‌های بالقوه ای برای تعمیق همکاری‌های دوجانبه برخوردارند. به فضل الهی دو کشور در طول تاریخ هیچگاه اختلاف ارضی یا اصولی نداشته‌اند و قرابت‌های تاریخی، فرهنگی و تمدن مشترک به یک عامل قوی برای تحکیم این روابط تبدیل شده است.

سفیر ایران، تهران و اسلام‌آباد را به مثابه یک جان در دو بدن دانست و افزود: هر دو کشور در صحنه بین‌المللی همیشه حامی یکدیگر بوده و هستند و این همکاری‌ها به مرور زمان قوی‌تر خواهد شد.

رضا امیری مقدم تقویت روابط تجاری میان دو کشور مطابق با روابط خوب سیاسی و رساندن حجم مبادلات اقتصادی به یک جایگاه شایسته را اصلی‌ترین چالش دانست و همزمان هوشیاری ایران و پاکستان در برابر توطئه برخی از بازیگران فرامنطقه‌ای برای ایجاد ناامنی را دومین چالش معرفی کرد که برای رسیدگی به آن تقویت بیش از پیش همکاری‌های تهران و اسلام‌آباد را اجتناب ناپذیر دانست.

همکاری ریشه‌ای تهران و اسلام‌آباد علیه تروریسم

سفیر ایران تاکید کرد: تروریسم پدیده شوم و برای همه دنیا خطرناک است. ما دو کشور تصمیم داریم علیه این پدیده شوم به صورت ریشه‌ای و اساسی همکاری داشته باشیم.

وی افزود: آنانی که تروریسم را به منطقه ما آوردند دنبال دو هدف بودند: یکی نا امنی منطقه و وابسته کردن کشورها به خود و هدف بعدی نیز برچسب زدن خشونت و تروریسم به اسلام. خوشبختانه ما از این مرحله عبور کردیم و دشمنان به هدف شوم خود نرسیدند، طبعا نقش علما و روشنفکران دو کشور نیز در این رابطه بسیار موثر واقع شده است.

سفیر ایران در پاکستان گفت: دشمنان پس از مایوسی از شکست طرح‌های خود، به اهانت به مقدسات اسلامی روی آوردند. اهانت به قرآن کریم یک عمل بسیار منفوری است که متاسفانه از سوی جامعه غرب همچنان ادامه دارد و البته جهان اسلام واکنش قوی به آن نشان داد.

وی با ابراز خرسندی از همسویی ایران و پاکستان در کمک به رفع چالش‌های پیش روی جهان اسلام و واکنش قوی دو کشور همسایه علیه هتاکی‌ها به مقدسات مسلمین در کشورهای غربی، افزود: لازم می‌دانیم که جهان اسلام واکنش شدیدتری به این گونه اعمال ننگین نشان دهد.

امیری مقدم اظهار داشت: سفرهای خوبی از سوی مقام‌های بلندپایه سیاسی، نظامی و اطلاعاتی ایران و پاکستان طی ماه‌های اخیر صورت گرفت و هر دو کشور به توافقات خوبی در جریان سفر رسمی حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه ایران به اسلام‌آباد برای افزایش گذرگاه‌های مرزی، گشایش بازارچه‌های مرزی، تقویت تجارت ترانزیت، توسعه جهانگرری میان دو کشور در کنار گردشگری مذهبی دست یافتند.

وحشت دشمنان از پیشرفت‌های ایران/بمب اتم جایی در راهبرد دفاعی ما ندارد

سفیر ایران در پاکستان در پاسخ به پرسش برخی از شرکت کنندگان در این سمینار با اشاره به دستاوردهای عظیم ایران اسلامی با گذشت ۴۴ سال از پیروزی انقلاب اسلامی گفت: دشمنی با ملت و نظام ایران از فردای پیروزی انقلاب آغاز شد اما علیرغم تمامی دسیسه‌های شیطانی استکبار جهانی ملت خستگی ناپذیر ایران از تمام موانع و کارشکنی‌ها عبور کردند.

سفیر ایران در پاکستان: کسب منافع مشترک زیر چتر شانگهای و بریکس انجام‌پذیر است

وی افزود: در ایران انتخابات به طور آزاد و شفاف برگزار و انتقال مسالمت آمیز قدرت به دولت منتخب بعدی انجام می‌شود. ما افتخار می‌کنیم‌ که هر سال یک انتخابات در کشورمان داریم، افتخار می‌کنیم که بزرگترین نظام مردم سالاری دینی را در ایران تاسیس کرده‌ایم.

امیری مقدم گفت: دشمنان قسم خورده ملت ایران گاهی ما را متهم به ساخت تسلیحات کشتار جمعی یا بمب اتم می‌کنند اما آنان باید بدانند که مردم اصل قوه دفاعی ایران است و ما در راهبرد دفاعی خود به هیچ وجه جایی برای تسلیحات کشتار جمعی و سلاح اتمی نداریم.

وی تاکید کرد: سیاست خارجی ایران بر سه اصل عزت، حکمت و مصلحت پایه گذاری شده است و مقاومت در مقابل زیاده خواهان را بیش از سازش برای خود دارای دستاورد می‌دانیم و همیشه استکبار جهانی را نفی خواهیم کرد.

سفیر ایران در پاکستان با اشاره به پویایی بانوان ایرانی در عرصه‌های مختلف گفت: سطح سواد زنان ایرانی به بیش از ۹۰ درصد رسیده و امروز ۶۰ درصد ظرفیت دانشگاه‌های ایران را دختران تشکیل می‌دهند و همزمان مشارکت بانوان در همه بخش‌های کشور چه علمی و اقتصادی بسیار قابل توجه است.

وی با تاکید بر آمادگی جمهوری اسلامی ایران برای تامین نیازهای مردم دوست و همسایه پاکستان به انرژی از جمله نفت و گاز، افزود: مرزهای ایران برای ورود فرآورده‌های نفتی به همسایه شرقی باز است و ما از هر اقدام در راستای تقویت مراودات رسمی تجاری استقبال می‌کنیم.

سفیر ایران در پایان خواستار هم افزایی میان نخبگان دو کشور به ویژه تعامل میان اندیشکده‌های ایران و پاکستان شد و پیشنهاد تاسیس بخش مطالعات ایران در اندیشکده پژوهش‌های سیاسی اسلام‌آباد را مطرح کرد که با استقبال هیات مدیره این اندیشکده همراه شد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha