سرمایه‌گذاری طرح‌های آماده افتتاح هفته دولت در استان مرکزی ۶۲ هزار میلیارد ریال است

اراک - ایرنا - معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری مرکزی گفت: سرمایه‌گذاری طرح‌های هفته دولت امسال این استان ۶۲ هزار میلیارد ریال است.

به گزارش ایرنا، «علی‌اکبر اسدی» عصر چهارشنبه در نشست گزارش عملکرد دستگاه‌های مختلف استان مرکزی در جمع خبرنگاران در اراک، افزود: تعداد طرح‌های آماده افتتاح و طرح‌هایی که عملیات اجرایی آن در هفته دولت آغاز می‌شود، یک‌هزار و ۱۸۰ طرح است.

وی بیان کرد: کلنگ‌زنی پروژه‌های استان مرکزی در هفته دولت امسال به شکل خرد و کوچک است و عملیات اجرایی طرح کلان آغاز نمی‌شود، زیرا طرح‌های زیادی وجود دارد که از دولت‌های قبل باقی است و باید تکمیل شود.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری مرکزی ادامه داد: تنها یک طرح بزرگ ملی به دلیل اهمیت آن در راستای آبرسانی به شهرستان ساوه و روستاهای این منطقه از یک ماه گذشته آغاز شده و در دست اجرا است.

اسدی بیان کرد: سیاست دولت تکمیل پروژه‌های نیمه تمام است، حدود ۳۲ میلیارد ریال در این راستا سال گذشته و امسال نیز از محل اعتبارات سال ۱۴۰۲، ۲ هزار و ۲۰۰ میلیارد ریال تخصیص یافته است.

وی اظهار کرد: امید است سازمان برنامه و بودجه کشور تخصیص بیشتری به استان مرکزی دهد تا در فصل کاری، طرح‌های عمرانی بیشتری انجام شود.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری مرکزی افزود: اقدامات خوبی در مسیر مصوبات پروژه‌های سفر صورت گرفته است و طرح‌های متعددی با قدمت طولانی به نتیجه رسیده است.

مدیرکل دفتر امور شهری و شوراهای استانداری مرکزی گفت: بودجه شهرداری‌های سال گذشته استان با ۳۴ شهرداری در مجموع به ۴۲ هزار میلیارد ریال رسید که ۲۸ هزار میلیارد ریال آن در پروژه‌های عمرانی هزینه شد.

«محمود مرادی» افزود: کل بودجه امسال استان ۶۵ هزار میلیارد ریال معادل شش و نیم همت است که ۴۵ هزار میلیارد ریال سهم بخش عمرانی است.

وی بیان کرد: پیش‌بینی شده سهم بودجه امسال تا پایان سال به هشت و نیم همت و میانگین سهم عمرانی به ۷۰ درصد برسد.

مدیرکل دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری مرکزی گفت: از جمعیت یک میلیون و ۴۰۰ هزار نفری استان مرکزی، ۳۲۳ هزار نفر در روستاها ساکن هستند و این استان رتبه ۲۱ جمعیت روستایی کشور را دارد.

« حمید پاکپور» افزود: سال گذشته هشت‌هزار میلیارد ریال از محل ارزش افزوده و امسال ۲ هزار میلیارد ریال به دهیاری‌های استان مرکزی اختصاص یافت.

وی، تعداد پروژه‌های دهیاری‌های استان را در هفته دولت ۴۱۶ طرح عنوان کرد و گفت: ۸۵۸ روستای استان دارای دهیاری هستند.

مدیرکل دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری مرکزی ادامه داد: حدود سه هزار و ۴۰۰ میلیارد ریال اعتبار این طرح‌ها است.

پاکپور اظهار کرد: بیشترین تعداد طرح‌ها مربوط به بهسازی معابر است و به طور میانگین برای هر طرح بالغ بر هشت هزار میلیارد ریال هزینه شده است.

وی اظهار کرد: استان مرکزی سال گذشته در افتتاح تعداد پروژه‌های روستایی دهه فجر رتبه دوم و در کلنگ‌زنی طرح‌های دهیاری‌های کشور رتبه اول را کسب کرد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان مرکزی هم گفت: سال گذشته اتفاقات خوبی در این شرکت صورت گرفت و میزان اعتبارات ملی و استانی به سه برابر افزایش یافت.

« عزت‌الله آمره‌ای» افزود: جذب اعتبارات این شرکت از یک‌هزار میلیارد ریال در سال ۱۴۰۰ به سه هزار میلیارد ریال رسید و آب‌رسانی به ساوه آغاز شده و امید است با تامین اعتبار سرعت گیرد.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان مرکزی گفت: در دولت سیزدهم طول شبکه برق استان از ۲۰ هزار ۶۲۰ کیلومتر در سال ۱۴۰۰ به ۲۱ هزار و ۷۲ کیلومتر رسیده است.

« محمود محمودی» افزود: تعداد مشترکان برق استان نیز در این مدت از ۷۵۸ هزار مشترک به ۸۰۱ هزار مشترک رسیده است.

وی بیان کرد: تعداد روستاهای برقدار استان مرکزی از یک‌هزار و ۱۷۶ روستا در سال ۱۴۰۰ به یک‌هزار و ۱۸۲ روستا در سال جاری رسیده است و هیچ روستای زیر ۱۰ خانوار بدون برق در استان وجود ندارد.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان مرکزی ادامه داد: تعداد کنتورهای هوشمند نیز در این مدت، از ۱۴ هزار و ۱۰۲ کنتور به ۲۳ هزار و ۸۰۰ مشترک افزایش یافته است.

محمودی عنوان کرد: میزان تلفات برق نیز از هشت و ۶ دهم درصد در سال ۱۴۰۰ به هفت و ۹۲ صدم درصد در سال جاری رسیده است.

وی گفت: پیک مصرف برق از ۹۷۶ مگاوات در سال ۱۴۰۰ به یک‌هزار و ۳۰ مگاوات در سال جاری افزایش یافته و ظرفیت ترانس‌ها از ۲ هزار و ۵۴۴ مگاولت آمپر به ۲ هزار و ۶۷۷ مگاولت آمپر رسیده است.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان مرکزی افزود: میزان مصرف هر مشترک ۱۶۵ کیلوولت در ماه است که از میانگین کشور بالاتر است.

محمودی اظهار کرد: پیش‌بینی و هدفگذاری شده تا سال ۱۴۰۴، میانگین خاموشی مشترکین برق استان مرکزی به ۶۰ دقیقه در سال برسد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی هم گفت: ۴۰۰ میلیارد ریال اعتبار در سفر هیات دولت به استان برای نخستین بار اختصاص یافت که سال گذشته ۱۴۰ میلیارد ریال آن تخصیص یافت و مقرر شده این اعتبار تا چهار سال تامین شود.

«یوسف یوسفی» افزود: تامین آب شرب حیات وحش بدون مشکل در زیستگاه‌های حیات وحش این استان در حال انجام است و این مهم در حفظ حیات وحش نقش موثری دارد.

وی بیان کرد: محیط زیست استان مرکزی در راستای حفاظت از حیات وحش در ۲ سال گذشته در بخش‌های مختلف افزایش عملکرد داشته است.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان مرکزی ادامه داد: در سال جاری تعداد روزهای ناسالم هوای این استان ۲۵ روز نسبت به سال گذشته کاهش داشته است.

یوسفی عنوان کرد: بیشترین علت آلودگی هوای اراک در سال جاری ریزگردهای کویر میقان و همچنین ریزگردهای استان‌های همجوار بوده است.

وی تصریح کرد: اراک در بحث آلودگی هوا در بین هشت کلانشهر کشور، رتبه چهارم را در سال جاری دارد.

مدیرعامل شرکت گاز استان مرکزی نیز در ادامه این نشست گفت: میزان شبکه‌گذاری گاز شهری استان به سه هزار و ۷۶۳ کیلومتر، روستایی به ۶ هزار و ۶۰۲ کیلومتر و صنایع به ۷۵۹ کیلومتر رسیده است.

«مهدی کمال‌آبادی فراهانی » افزود: تعداد مشترکان گاز استان در بخش شهری ۴۲۷ هزار و ۴۱ مشترک، روستایی ۱۷۶ هزار و ۵۵۷ مشترک و صنایع ۶ هزار و ۶۴۴ مشترک است.

وی بیان کرد: تعداد روستاهای گازدار شده استان مرکزی به یک‌هزار و ۱۹ روستا و تعداد شهرهای گازدار شده به ۳۵ شهر رسیده و هم‌اکنون ۹۹ و ۷۸ صدم درصد از خانوارهای این استان و ۵۰ ناحیه، شهرک‌ صنعتی و گلخانه‌ تحت پوشش خدمات رسانی گاز است.

مدیرکل راه و شهرسازی استان مرکزی هم گفت: ۳۲۲ کیلومتر پروژه راه در این استان در حال اجرا است.

« حمید انعامی» افزود: ۱۸ قراداد راه اصلی و هشت قرارداد آزاد راهی در استان مرکزی با اعتباری بالغ بر ۲۵ هزار و ۴۰۰ میلیارد ریال در حال انجام است.

وی بیان کرد: بر اساس سامانه طرح اقدام ملی مسکن، تاکنون ۱۷۳ هزار و ۴۸۲ نفر در استان برای بهره‌مندی از این طرح ثبت‌نام کرده‌اند.

مدیرکل راه و شهرسازی استان مرکزی ادامه داد: تاکنون برای ۳۴ هزار و ۵۳۴ نفر تخصص پروژه شده و برای ۳۴ هزار و ۳۷ نفر تامین زمین صورت گرفته است.

انعامی، تعداد واحدهای قرارداد مشارکت مدنی را ۱۲ هزار و ۵۶۹ مورد اعلام کرد و گفت: استان مرکزی در این راستا نسبت به میانگین کشور از جایگاه بالایی برخوردار است.

استان مرکزی با ۱۲ شهرستان، بیش از یک میلیون و ۴۸۰ هزار نفر جمعیت دارد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha