مخزن صدهزار مترمکعبی، زیرساخت اساسی برای رفع تنش آبی تبریز+فیلم

تبریز- ایرنا- مخزن یکصد هزار متر مکعبی تبریز که به طور آزمایشی آبگیری شده و هفته آینده به طور رسمی وارد مدار می شود زیرساختی اساسی برای تامین آب این شهر و رفع تنش آبی در آن به شمار می رود.

به گزارش ایرنا، این مخزن که به صورت ۲ مخزن ۵۰ هزار مترمکعبی طراحی و ساخته شده در مرحله نخست یکی از مخازن وارد مدار می شود و یک ماه بعد نیز مخزن دوم آبگیری خواهد شد.
بنا به گفته مسوولان آب منطقه ای و مجریان این طرح، عملیات سازه ای این مخازن به طور کامل تمام شده و بزرگ ترین مخزن شمال غرب به شمار می رود.

مخزن صدهزار مترمکعبی، زیرساخت اساسی برای رفع تنش آبی تبریز+فیلم
افزایش ظرفیت مخازن آب تبریز به ۶۰۰ هزار متر مکعب
مدیرعامل آب منطقه ای آذربایجان شرقی گفت: با بهره برداری از این مخزن، ظرفیت مخازن آب تبریز به ۶۰۰ هزار مترمکعب افزایش می یابد.
«یوسف غفارزاده» افزود: ساخت این مخزن یکی از ضروریات تامین آب شرب تبریز بود که قرار بود ظرف چهار سال بهره برداری شود که با تلاش پیمانکار و مجری طرح در سه سال و درست در زمانیکه تبریز دچار تنش آبی شده آماده بهره برداری است.
وی هزینه اجرای این مخازن به همراه خط انتقال را حدود ۱۲ هزار میلیارد ریال اعلام کرد و گفت: در ساخت این مخزن از بهترین مصالح استفاده شده است.
مشکل قطعی آب تبریز مربوط به توزیع بود
غفارزاده با اشاره به قطعی آب بخشی از این شهر گفت: عوامل آب منطقه ای و آبفای استان با تلاش شبانه روزی این مشکل را که مربوط به توزیع بود رفع کردند.
وی ادامه داد: مشکلی در تامین کسری ۱.۱ هزار لیتر بر ثانیه آب تبریز نداریم و منابع جدید جایگزین شده اند و در توزیع آب به دلیل تغییر جریان آب از پایین به بالای شهر در برخی نقاط مشکل ایجاد شد که در حال برطرف شدن است.
وی با بیان اینکه آب شرب شمال تبریز و دامنه عینالی با بیش از ۳۰۰ هزار نفر جمعیت از سد نهند، مناطق مرکزی و جنوب از زرینه رود و جنوب شرق و ایل گولی از چاه های سعید آباد و هروی تامین می شود گفت: به دلیل کاهش بارندگی در شمال تبریز آب نهند به طور محسوسی کاهش یافت در حالی که در ۲۷ سال گذشته آب این سد همواره سرریز می‌شد.
غفارزاده اظهار کرد: با پیش آمدن چنین وضعیتی متوجه شدیم که این سد قابلیت تامین آب شمال تبریز را نخواهد داشت از این رو برای تامین کسری آب تبریز از جاهای دیگر برنامه‌ریزی کردیم.
وی اضافه کرد: ۶۰۰ لیتر بر ثانیه از این کسری آب را از زرینه رود و مابقی را از حفر ۲۷ حلقه چاه در جنوب تبریز تامین کردیم.
غفارزاده گفت: به رغم اینکه کسری آب تامین شد اما با توجه به جریان آب شهری از بالا به پایین، آبقای استان در توزیع آن با مشکل مواجه شد.
وی ادامه داد : برای حل این مشکل نیز در ۵ مقطع آب مناطق شمالی تبریز را به ترتیب به آب جنوب این شهر وصل کردیم و تنها در قسمتی از شهرک نصر و مرزداران به دلیل بالا بودن ارتفاع این مناطق، مجبور به ایجاد خط ۱۶ کیلومتری از باسمنت تا اول شهرک نصر شدیم.
غفارزاده افزود: اگر کارهایی که گفته شد به موقع انجام نمی‌شد امروز برای آبرسانی به ۳۰۰ هزار شهروند تبریزی مجبور به استفاده از تانکر بودیم.
وی ادامه داد: هرچند مشکلاتی هنوز وجود دارد اما آبفای آذربایجان شرقی برای رفع این مشکلات و به ویژه ایجاد تعادل در فشار آب در همه جای این مناطق در حال تلاش هستند.
وی گفت: آب منطقه ای و آبفای استان برای تامین و توزیع آب شرب تبریز شبانه روز در تلاش هستند اما نکته ای باید مورد توجه با شد اینکه شبکه آب تبریز مال ۵۰ سال پیش بوده و فرسوده است و حتما باید نوسازی شود.

مخزن صدهزار مترمکعبی، زیرساخت اساسی برای رفع تنش آبی تبریز+فیلم
اجرای رینک آبی تبریز جزو ضروریات است
مدیرعامل آب منطقه‌ای آذربایجان شرقی بر ضرورت ایجاد رینک آبی تبریز تاکید کرد و گفت: اگر این رینگ آبی وجود داشت مشکلات یاد شده به هیچ عنوان به وجود نمی‌آمد و همه شهر از آب پایدار و با کیفیت یکسان برخوردار بودند.
غفارزاده گفت: رینک جنوب به طول حدود ۲۷ کیلومتر را آب منطقه‌ای به دلیل داشتن امکانات اجرا کرده و برای اجرای لینک شمالی نیز پیگیر هستیم و تلاش می‌کنیم رینک جنوبی را که تا باسمنج رسیده است به مخزن آب باغمیشه متصل کنیم.
وی با بیان اینکه اولویت تامین آب شرب از آب‌های سطحی است گفت: در صورت پر شدن سد نهند چاه‌های حفاری شده در جنوب تبریز برای استفاده در مواقع ضروری بسته خواهند شد.
غفارزاده افزود: ۷۵ درصد از نیاز آب شرب استان از آب‌های سطحی و ۲۵ درصد از آب‌های زیرزمینی است که در مقایسه با سایر استان‌ها آمار بسیار موجهی است.
انتقال آب ارس به تبریز شروع شده است
غفارزاده با بیان اینکه انتقال آب ارس به تبریز شروع و پیمانکار آن انتخاب شده است، گفت: پنج تا ۶ کیلومتر از این خط لوله گذاری انجام شده و سفارش ۲۰ کیلومتر لوله به کارخانه‌ها داده شده است.
وی ادامه داد: موضوع فاینانس(سرمایه گذار خارجی) این طرح را نیز پیگیر هستیم اما پیمانکار طرح قول داده تا ۱۰ هزار میلیارد ریال برای این طرح تا قبل از رسیدن فاینانس هزینه کند.


انتقال آب ارس به تبریز راه حل دائمی برای رفع تنش آبی است
مدیرعامل پایاب نیرو وابسته به قرارگاه خاتم الانبیا و پیمانکار مخزن یکصد هزار مترمکعبی ‌ گفت: برای حل ریشه‌ای و دائمی تنش آبی تبریز انتقال آب ارس به این شهر تنها راهکار است.
شهرام منیری افزود: در طرح انتقال آب ارس به تبریز ۳۰۰ هزار متر مکعب خاکبرداری و پنج کیلومتر لوله گذاری شده و آب منطقه استان نیز در پنج کیلومتر رفع معارض انجام داده است.
وی به مخزن یکصد هزار متر مکعبی آب تبریز اشاره کرد و گفت: این مخزن در بالاترین نقطه تبریز قرار گرفته و آب موجود در آن به صورت ثقلین و بدون نیاز به پمپاژ به همه جای تبریز خواهد رسید.
منیری افزود: طول خط انتقال این مخزن ۱۸ کیلومتر است و آب آن در حال حاضر از چاه ها تامین می شود و برای وصل آن به خط زرینه رود، قطعی آب چهارساعته نیاز است.

به گزارش ایرنا، مصرف سالانه آب در آذربایجان‌شرقی ۲.۸ میلیارد مترمکعب است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha