جشنواره هنرهای تجسمی ظرفیتی برای بروز خلاقیت‌ است

سنندج-ایرنا- دبیر اجرایی سی‌امین دوره جشنواره هنرهای تجسمی جوانان ایران معتقد است برگزاری این جشنواره بستری برای بروز خلاقیت جوانان و نوجوانان هنرمند است.

به گزارش ایرنا، سی امین دوره جشنواره هنرهای تجسمی جوانان ایران از یکم شهریور سال جاری به میزبانی سنندج آغاز شده است و تا پنجم همین ماه ادامه دارد.

۳۰ سال از آغاز نخستین دوره این جشنواره می گذرد و دست اندرکاران آن همواره سعی کردند به طور مستمر آنرا برگزار کنند حتی در سال‌های شیوع کرونا هم دست اندرکاران این رویداد همه تلاش خود را بکار گرفتند تا نسل جوان و نوجوان از این فضا و بستر فاصله نگیرند لذا بیست و هفتمین و بیست و هشتمین دوره آن را در سال های ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ به صورت مجازی برگزار کردند.

بیست و نهمین دوره این جشنواره هم بعد از شیوع بیماری کرونا شهریور سال ۱۴۰۱ در تهران برگزار شد و بعد از طی این سه سال قرعه میزبانی این رویداد هنری به نام کردستان افتاد.

سی امین دوره این جشنواره افزون بر اینکه میزبانی آن در استانی غیر از تهران برگزار شده تفاوت های دیگری هم نسبت به دوره های گذشته داشته است.

یکی از این تفاوت ها انتخاب دبیر اجرایی این دوره جشنواره از بین بانوان هنرمند کشور است؛ مینا صدری عضو هیات علمی دانشگاه تهران و دارای مدرک دکتری پژوهش هنر است که از سال ۱۳۶۴ کار هنری خود را در رشته مجسمه سازی آغاز و از سال ۱۳۷۳هم فعالیتش را در رشته نگارگری شروع کرد و تاکنون هم ادامه داده است.

مینا صدری در شهرستان بیجار استان کردستان به دنیا آمده است؛ اگرچه از دوران کودکی زادگاهش را ترک کرده و دوران تحصیل و تدریسش را در تهران گذرانده است ولی ارتباطش را با زبان و هنر کُردی قطع نکرده و امروز به عنوان یکی از بانوان برجسته حوزه هنرهای تجسمی در ایران شناخته شده است.

در ادامه با این بانوی کُرد به بهانه برگزاری سی امین دوره جشنواره هنرهای تجسمی جوانان ایران در سنندج به گفتگو نشستیم که مشروح آنرا می خوانید:

جشنواره هنرهای تجسمی ظرفیتی برای بروز خلاقیت‌ است

ایرنا: بفرمایید بعد از اعلام فراخوان سی امین دوره جشنواره هنرهای تجسمی جوانان ایران میزان مشارکت در این جشنواره چگونه بوده و چند نفر شرکت کردند و چند اثر به دبیرخانه ارسال شد؟

صدری: تعداد شرکت کنندگان در سی امین دوره جشنواره نسبت به دوره گذشته آن در بسیاری از رشته ها افزایش داشته است به عنوان نمونه سال گذشته ۱۹ نفر در رشته نقاشی به مرحله کارگاهی راه یافتند و امسال ۲۰ نفر و در رشته عکاسی هم دوره قبل ۱۵ نفر و امسال ۱۷ نفر برگزیده شدند.

در مجموع ۸۷۸ نفر شرکت و این افراد پنج هزار و ۱۲۶ اثر به دبیرخانه ارسال کردند.

۵۶۵ نفر از شرکت کنندگان را بانوان و ۳۱۳ نفر را هم آقایان از ۳۱ استان کشور تشکیل دادند و هر یک از این افراد می توانستند حداقل پنج و حداکثر ۱۰ اثر به دبیرخانه جشنواره ارسال کنند.

البته شرکت کنندگانی هم در این دوره داشتیم که یک یا ۲ اثر فرستاده بودند که داوری را سخت می کرد چراکه با یک اثر نمی شود توانمندی شرکت کنندگان را سنجید.

آثار ارسال شده هنرجوها و دانشجوها در ۲ رده سنی نوجوان و جوان توسط استاد کارگاه‌ها آثارشان مورد داوری قرار گرفت و براساس سنجش استاد کارگاه و دبیر جشنواره آثار برگزیده و به مرحله کارگاهی راه یافتند.

داورها در مقطع نهایی در جشنواره که آثار جدیدی تولید می شود اقدام به داوری می کنند در واقع سه داور کارهای نهایی را داوری و به نفرات اول و دوم لوح های افتخار و سپاس اهدا می شود.

ایرنا: از ۸۷۸ نفر شرکت کننده در این جشنواره ۱۲۹ نفر برای حضور در کارگاه ها در سنندج انتخاب شدند؛ آیا این از بضاعت اندک جشنواره بوده یا اینکه کیفیت آثار ارسال شده پایین است؟

صدری: سی امین دوره جشنواره، دومین دوره برگزاری این رویداد هنری بعد از شیوع بیماری کرونا است و نمی توان انکار کرد که این اپیدمی نه تنها بر روی جشنواره های هنری بلکه بر روی بسیاری دیگر از برنامه ها اثر منفی گذاشت. خوشبختانه در این دوره کیفیت آثار ارسالی به ویژه در گروه سنی نوجوان بسیار خوب بود.

این جشنواره دارای پیشینه مطلوبی است و ۳۰ دوره از آن تاکنون برگزار شده و دیگر زمان آن رسیده با رویکرد گسترده تر و در سطح بین المللی به اجرا درآید.

عملکرد دو جانبه است اگر هنرجویان و دانشجویان رغبت بیشتری برای انجام کار و عمیق شدن سطح کارها داشته باشد لاجرم مسئولان جشنواره ها برای برگزاری آن فکرهای عمیق تری خواهند داشت.

در سی امین دوره کیفیت خوبی را در بسیاری از رشته ها از جمله عکاسی و طراحی شاهد بودیم و کارهای نوجوانان در برخی رشته ها به حدی باکیفیت بود که تعداد پذیرفته گان این رده سنی بیشتر از جوانان بوده است.

ایرنا: در این کارگاه هایی که طی سه روز برگزاری جشنواره صبح و عصر در دانشگاه کردستان برگزار می شود آیا آثار فرستاده شده در مرحله نخست توسط شرکت کنندگان بار دیگر تولید می شود یا اینکه نه براساس محور و شعار جشنواره یا موضوع آزاد اثر جدیدی در رشته های مختلف باید خلق شود؟

صدری: آثاری که توسط شرکت کنندگان در مرحله نخست برای دبیرخانه جشنواره ارسال شد فقط بدین منظور است که توانمندی این افراد مورد سنجش قرار گیرد تا مشخص شود کدامیک از آنها توانمندی حضور در کارگاه ها که مرحله نهایی جشنواره است را دارند.

به اذعان داوران و استادکارگاه ها، آثار ارسال شده در این دوره جشنواره بسیار قوی تر از زمانی است که این افراد در دوره های گذشته تولید کردند و برنده شدند.

محور و شعار جشنواره سی‌ام ایران دوست داشتنی است که راه یافتگان به کارگاه های می توانند آنرا در قالب خلق یا طراحی چهره بزرگان و مفاخر یا جاهای دیدنی و یا هر آنچه که بتواند کشورمان را به تصویر بکشد،به خوبی نشان دهند.

ایرنا: نظرتان در ارتباط با آثار ارسال شده توسط هنرآموزان استان کردستان به این دوره از جشنواره چیست و آنرا چگونه دیدید؟

صدری: در دانشگاه هر زمان قدرت و توانمندی از دانشجویانم در کارهایشان مشاهده می کردم متوجه می شدم از اهالی یکی از استان های کُردنشین به ویژه کردستان است، کردها مردمی سخت کوش هستند و این سخت کوشی و پشتکار و توانمندی آنها در کارهای هنریشان هم نفوذ و بروز کرده و به خوبی قابل مشاهده است و کافی است بستر شکوفایی آن برایشان فراهم شود از سنگ بی جان، پیکری می سازند که همگان را مات و مبهوت خود کند.

در واقع فعالیت هنری بیشتر از هر چیزی به توانمندی، خلاقیت و همت و پشتکار نیاز دارد؛ خداوند متعال در وجود هر فردی استعدادهایی قرار داده است که باید برای شکوفا کردن آنها همت کند و کار مستمر انجام دهد.

کردستان پیشینه غنی در زمینه هنری دارد و جزو پیشروهای این حوزه به ویژه در رشته های موسیقی و مجسمه سازی است.

ایرنا: به نظر شما برگزاری جشنواره می تواند زمینه بروز خلاقیت در نوجوانان و جوانان را ایجاد کند؟

صدری: جشنواره زمینه و فرصت مغتنمی است که هنرجویان در کنار اساتید قرار گیرند و از آنها مطالب و نکته های ارزشمندی را فرا گیرند،

شخصا زمانی که جوان بودم در یکی از جشنواره هایی که شرکت کرده بودم با اساتیدی آشنا شدم که به من خط مشی دادند،

ناگفته نماند همه این مطالب دو جانبه است و اگر از طرف هنرجویان کشش و طلبی وجود نداشته باشد کاری از دست هیچ استادی بر نمی آید بنابراین این دو در کنار هم می تواند منجر به نتیجه ارزشمند و ماندگار شود.

ایرنا: افزون بر همت و پشتکار نقش و تاثیر مواد اولیه و ملزومات مورد نیاز برای کارهای هنری آن هم در شرایط اقتصادی کنونی چیست؟ بسیاری از هنرمندان براین باورند که بنیه ضعیف مالی و نبود حمایت ها سد راه رشد رشته های هنری شده و می شود.

صدری: بخشی از موانع و مشکلات به مواد و مصالح لازم برای خلق آثار هنری بر می گردد ولی نباید فکر کرد اگر تحریم ها باعث عدم ورود برخی مواد و تجهیزات یا افزایش قیمت آنها شده دیگر دستمان بسته است و نمی توانیم کار کنیم، بلکه باید دست اندرکار شویم و اگر مواد و ابزاری در داخل کشورمان نیست آنرا بسازیم و منتظر و وابسته حمایت مسئولان نباشیم.

گذشته گان ما هنرمندان خلاقی بودند که امروزه آثار آنها در بزرگ ترین موزه های دنیا قرار دارد، آنها خود سازنده مواد مورد نیاز برای کارهایشان بودند.

هنرمند کُردی را داریم که هیچ وقت بیکار نیست و همیشه حتی اگر شده یک سنگ یا هر چیزی دیگری را در دست دارد و در حال رسم نقوشی بر آن است. بنابراین با هرچیزی در این عالم می شود ابراز کار هنری و خلاقانه تولید کرد و نباید خود را محدود کنیم و بی شک اگر کسی با کمترین امکانات کارش را ادامه دهد و به تولید آثار فاخر برسد حمایت ها را هم به سمت خود خواهد کشید.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha