۵۹ هزار میلیارد ریال طرح کشاورزی در آذربایجان شرقی آماده افتتاح است

تبریز - ایرنا - رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی از افتتاح ۸۳ پروژه کشاورزی با ۵۹ هزار و ۲۴۱ میلیارد و ۵۷۵ میلیون ریال به مناسبت هفته دولت در استان خبر داد.

«اکبر فتحی» روز پنجشنبه در گفت و گو با ایرنا اظهار کرد: این پروژه ها شامل ۳۴ پروژه صنایع تبدیلی به ارزش ۶ هزار و ۴۸۷ میلیارد و ۵۹۶ میلیون ریال، ۲۴ پروژه آب و خاک به ارزش ۳۶۶ میلیارد و ۸۰۱ میلیون ریال، ۹ پروژه باغبانی به ارزش ۳۵۱ میلیارد و ۳۰۰ میلیون ریال، یک پروژه امور دام به ارزش ۱۵۲ میلیارد ریال، یک پروژه شهرک گلخانه ای به ارزش یک هزار و ۵۴۲ میلیارد ریال، یک پروژه شیلات به ارزش ۱۲ میلیارد ریال، ۲ پروژه طیور به ارزش ۵۰ هزار و ۲۲۹ میلیارد ریال، ۱۰ پروژه امور عشایر با اعتبار ۸۶ میلیارد و ۷۰۰ میلیون ریال و یک پروژه آبخیزداری و منابع طبیعی با اعتبار ۱۴ میلیارد و ۱۷۸ میلیون ریال است.

وی ادامه داد: از این میزان، ۳۵۲ میلیارد و ۵۳۱ میلیون ریال از محل اعتبارات ملی، ۱۵۷ میلیارد و ۴۵۳ میلیون ریال از محل اعتبارات استانی، ۵۷ هزار و ۳۲۵ میلیارد و ۵۹۱ میلیون ریال از محل سایر منابع از قبیل مشارکت مردمی و آورده سرمایه گذاران و یک هزار و ۴۰۶ میلیارد ریال نیز از محل تسهیلات بانکی تامین شده است.

فتحی در مورد میزان اشتغالزایی این طرح ها گفت: با بهره برداری از این طرح ها برای یک هزار و ۲۵۰ نفر به صورت مستقیم و چهار هزار و ۷۶۲ نفر به صورت غیرمستقیم اشتغال ایجاد می شود و ۲ هزار و ۸۸۵ بهره بردار نیز این پروژه ها بهره مند خواهند شد.

وی افزود: بخشی از فاز اول مجتمع زنجیره مرغ گوشتی شرکت کشت و صنعت آذربایجان خاوری در شهرستان شبستر با ظرفیت ۷۵ هزار قطعه، شبکه آبیاری تحت فشار بارانی۳۵۰ هکتاری خداآفرین، آبیاری کم فشار ۱۶۶ هکتاری در روستای اسلام آباد سراب، فاز اول شهرک گلخانه ای کلیبر به وسعت ۶.۵ هکتار، آبیاری تحت فشار پایاب سد شهید کاظمی (پمپاژ شهید دهقان) ملکان در سطح ۴۷۳ هکتار، کشتارگاه دام علی احمدی ملکان با ظرفیت ۱۳ هزار تن، فاز ۲ واحد خوراک دام و طیور رضوان دانه با ظرفیت ۴۱ هزار تن و مجموعه مرغ مادر تخم گذار نیکان جوجه با ظرفیت نزدیک به ۴۰ هزار قطعه در شهرستان مرند از جمله پروژه های شاخصی است که در این هفته در استان افتتاح می شود.

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان از افتتاح پروژه های بخش کشاورزی در شهرستانها با نام یکی از شهدای والامقام جهادگر در قالب کنگره ۱۰هزار شهید خبر داد و با تشریح دیگر برنامه های این سازمان در هفته دولت گفت: حضور در مراسم عبادی سیاسی نمازجمعه و ایراد سخنرانی قبل از خطبه توسط مدیران جهادکشاورزی شهرستانها، دیدار با خانواده معظم شهدا و ایثارگران، ائمه جمعه و فرمانداران، غبارروبی و عطرافشانی مزار مطهر شهدا به ویژه شهدای دولت و کارمندان شهید، برگزاری مراسم تجلیل از کشاورزان نمونه استان همزمان با در سراسر کشور، حضور مدیران سازمان در رسانه ملی و خبرگزاری ها، تجلیل از کارمندان نمونه، برگزاری نشست خبری در سطح سازمان و شهرستانها و حضور در نمایشگاه هفته دولت در سطح استان از دیگر برنامه های سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی در این هفته است.

۵۹ هزار میلیارد ریال طرح کشاورزی در آذربایجان شرقی آماده افتتاح است

تکمیل پروژه های ناتمام بخش کشاورزی آذربایجان شرقی از اقدامات شاخص دولت سیزدهم است

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی به تشریح عملکرد دولت سیزدهم در ۲ سال نخست فعالیت آن در حوزه کشاورزی آذربایجان شرقی پرداخت و گفت: تکمیل پروژه های ناتمام بخش کشاورزی آذربایجان شرقی از اقدامات شاخص دولت است.

فتحی ادامه داد: برای رسیدن به امنیت غذایی اقدامات زیرساختی و نرم‌افزاری لازم است که توسط کشاورزان انجام می‌شود و کارشناسان نیز در کنار کشاورزان قرار می‌گیرند تا مجموعه اقدامات منجر به ایجاد امنیت غذایی شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی در خصوص تأمین زیرساخت‌های حوزه کشاورزی گفت: اجرای کانال‌های آبیاری، جاده‌های دسترسی به مزارع، احیا و مرمت قناتها، سامانه‌های نوین آبیاری، شبکه‌های فرعی آبیاری در راستای تأمین آب و جاده دسترسی برای مزارع، باغات و واحدهای تولیدی کشاورزی است.

فتحی ادامه داد: با توجه به سفر رئیس جمهور به استان، در دور اول اعتبار قالب توجهی برای بخش کشاورزی مصوب شد و از محل همین اعتبارات حدود پنج هزار میلیارد ریال در حوزه زیرساختی تخصیص پیدا کرد .

وی در مورد اقدامات انجام‌گرفته در حوزه مرمت و احیا قنات ها گفت: از محل مصوبات سفر در هر شهرستان سه تا پنج قنات شناسایی و اقدامات بی‌سابقه‌ای در این حوزه انجام شد به ‌صورتی که حدود ۶۰۰ میلیارد ریال در این ۲ سال در حوزه احیا و مرمت قنات ها هزینه شد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی بیان کرد: در حوزه جاده‌های دسترسی به مزارع هرچند که پیش‌بینی‌شده بود از محل اعتبارات مولدسازی تخصیص پیدا کند، ولی با مساعدت استاندار و سایر مسئولین استانی از محل اعتبارات استانی و ملی این اعتبار تخصیص پیدا کرد، هرچند که پیگیری‌های لازم برای تخصیص اعتبارات از محل مولدسازی نیز در دست انجام است تا مابقی پروژه‌ها در این حوزه نیز به اتمام برسد.

فتحی با اشاره به تجهیز ۵۰ هزار هکتار از اراضی آب استان به شبکه‌های فرعی آبیاری و تجهیز ۷۰ هزار هکتار به سامانه‌های نوین آبیاری، گفت: برای سال زراعی جاری بیش از هفت هزار هکتار پروژه در دست اجرای آبیاری کم‌فشار و تحت‌فشار داریم که البته میزان اجرا باید بسیار بیشتر از این باشد .

وی در مورد نتیجه اقدامات نرم‌افزاری انجام‌شده در ۲ سال نخست فعالیت دولت سیزدهم در حوزه کشاورزی آذربایجان شرقی گفت: افزایش تولید گندم و افزایش خرید تضمینی که توسط شرکت غله و بازرگانی استان صورت گرفته است نتیجه همین اقدامات است.

وی با اشاره به اینکه بخش اعظم تولیدات استان در زمینه گندم مبتنی بر دیمزارهاست، گفت: طرحی تحت عنوان جهش تولید در دیمزارها را در سطح ۵۰۰ هزار هکتار از اراضی دیم استان اجرا کردیم که در این طرح، کارشناسان پهنه در کنار کشاورزان قرار گرفتند و با تلفیق دانش بومی کشاورزان و دانش به‌ روز کارشناسان باعث شد افزایش عملکرد در واحد سطح در دیمزارهای استان رقم بخورد.

۵۹ هزار میلیارد ریال طرح کشاورزی در آذربایجان شرقی آماده افتتاح است

افزایش ۸۰ درصدی خرید تضمینی گندم در استان

فتحی از افزایش ۸۰ درصدی خرید تضمینی گندم نسبت به مدت مشابه سال گذشته خبر داد و افزود: این افزایش حاصل اجرای طرح جهش تولید در دیمزارهاست که هم کشاورزی حفاظتی در آن رعایت شده است و هم از نظر تغذیه، مبارزه با آفات و بیماری‌ها، کارشناسان در کنار کشاورزان قرارگرفته‌اند که حاصل آن حرکت به سمت خودکفائی در حوزه تولید گندم بود.

وی خاطرنشان کرد: طرح جهش تولید مختص گندم نیست بلکه در خصوص سایر محصولاتی که به ‌صورت دیم کشته می‌شود از قبیل حبوبات و علوفه‌های دامی نیز اجرا شده است که در حوزه تأمین نهاده‌های دامی و علوفه موردنیاز دام‌های استان نیز مؤثر بوده است.

وی تکمیل واحدهای نیمه ‌تمام را یکی دیگر از اقدامات شاخص دولت سیزدهم در ۲ سال اول فعالیت اش در آذربایجان شرقی دانست و گفت: آذربایجان شرقی قطب صنایع تبدیلی و تکمیلی در سطح کشور است که در برخی محصولات مانند فرآوری انگور رتبه اول کشور با به خود اختصاص داده‌ایم و در سردخانه‌ها نیز رتبه دوم کشور را داریم.

طرح‌هایی که نیمه‌تمام بودند به همت سرمایه‌گذاران تکمیل شد که در حال حاضر برای ۵.۵ میلیون تن از محصولات کشاورزی ظرفیت فرآوری، نگهداری و بسته‌بندی وجود دارد.

وی افزایش سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی استان را از دیگر اقدامات شاخص دولت سیزدهم در ۲ سال نخست فعالیت آن قلمداد کرد و افزود: سرمایه‌گذاری ۹ هزار میلیارد تومانی در بخش کشاورزی بی‌سابقه بوده است.

وی افزود: با اقبالی که سرمایه‌گذاران به بخش کشاورزی داشته‌اند، میزان سرمایه‌گذاری در این بخش به شکل تصاعدی افزایش پیدا کرده است و بیشتر این سرمایه‌گذاری‌ها در حوزه گلخانه انجام‌گرفته است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی از افزایش حدود ۱۰۰ هکتاری سطح گلخانه‌های استان در ۲ سال اخیر خبر داد و اضافه کرد: این افزایش در نوع خود بی‌نظیر بود که هم در زمینه بهینه‌سازی مصرف آب در حوزه کشاورزی و هم ارزآوری مؤثر است چرا که عمده محصولات تولیدی در گلخانه‌ها صادراتی هستند و ارز موردنیاز کشور را تأمین می‌کنند.

فتحی گیاهان داروئی و صنایع مرتبط با آن را دیگر حوزه مورد علاقه سرمایه‌گذاران معرفی کرد و ادامه داد: فرآوری این گیاهان تا حد اسانس گیری پیش می‌رود.

وی با اشاره به سرمایه‌گذاری مناسب انجام‌گرفته در حوزه دام و طیور گفت: تا ابتدای دولت سیزدهم ظرفیت مرغداری‌های استان حدود سه میلیون و ۲۰۰ هزار تا سه میلیون و ۳۰۰ هزار قطعه بود اما با اتمام طرح‌های نیمه ‌تمام این ظرفیت به پنج میلیون قطعه رسیده است.

وی اظهار کرد: این آمار نشان می‌دهد آذربایجان شرقی این ظرفیت را دارد تا مرغ موردنیاز خود را با سرمایه‌گذاری‌های انجام ‌شده، تأمین کند.

فتحی با اشاره به اینکه واحد پرورش گوسفند ۱۰۰ هزار رأسی در استان در حال عملیاتی شدن است، گفت: در حوزه دام سنگین نیز واحدهای دامداری‌های صنعتی توسط سرمایه‌گذاران و هلدینگ های کشاورزی برخی نهادها اجرایی شده است که تعدادی از آن‌ها نیز به مناسبت هفته دولت به بهره‌برداری می رسد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی با تشریح اقدامات ۲ ساله این سازمان در حوزه امور اراضی گفت: در این حوزه با توجه به قانون رفع موانع تولید و آیین‌نامه‌ای که در خصوص رفع تداخل پلاکات ثبتی وجود دارد، تا قبل از دولت سیزدهم حدود ۹۰۰ هزار هکتار از اراضی تعیین تکلیف شده بود که این میزان طی ۲ سال اخیر به یک میلیون و ۶۰۰ هزار هکتار رسیده است.

وی خاطرنشان کرد: در حوزه صدور سند اراضی کشاورزی نیز قبل از این دولت ۲۴ هزار هکتار از اراضی کشاورزی سنددار شده بود که در حال حاضر این میزان به ۵۰۰ هزار هکتار نزدیک شده است.

فتحی گفت: مجموعه آمار و ارقام نشان می دهد به رغم همه ناملایمات، خشکسالی، سرمازدگی و کمبود نیروی انسانی اقدامات خوبی در زیربخش های مختلف کشاورزی صورت گرفته است و آمارها رشد تصاعدی همه زیر بخش ها را نشان می دهد.

آذربایجان شرقی دارای یک میلیون و ۲۰۰ هزار هکتار اراضی زراعی و در حدود یکصد هزار هکتار باغ و قلمستان است.

سال گذشته بیش از پنج میلیون تن انواع محصولات کشاورزی در استان تولید و ۳۲۰ میلیون دلار محصول به ۵۲ کشور اروپایی و آسیایی صادر شد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha