نجات تالاب چغاخور نیازمند تامین دستگاه‌های جلبک‌جمع‌کن است

شهرکرد- ایرنا- نماینده مردم شهرستان بروجن در مجلس شورای اسلامی با اشاره به رشد جلبک‌ در سطح تالاب بین‌المللی چغاخور گفت: برای نجات تالاب و حذف این جلبک‌ها، بروجن نیازمند تامین دستگاه جلبک جمع‌کن است که درسفر رییس سازمان محیط زیست این خواسته مطرح شد.

به گزارش ایرنا، حجت الاسلام امیرقلی جعفری روز پنجشنبه در جریان بازید معاون رییس‌جمهور و رییس سازمان حفاظت محیط زیست از تالاب بین‌المللی چغاخور افزود: در صورتی که جلبک‌های سطح تالاب جمع‌آوری نشود خفه‌گی تالاب را دنبال دارد و در بازدید رییس سازمان حفاظت محیط زیست از این تالاب مصوب شد دستگاه‌هایی برای جمع‌آوری جلبک‌ها به استان ارسال شود تا تالاب و حیات وحش گیاهی و جانوری آن نجات یابد.

وی با تاکید بر اینکه سفر رییس سازمان حفاظت محیط‌زیست به شهرستان بروجن و بازدید از تالاب چغاخور و گندمان در راستای بررسی مشکلات محیط زیست و همچنین مشکلات تالاب‌ها و تامین فناوری (تکنولوژی‌) و دستگاه‌های جدید برای حفاظت و نگهداری بهتر از این تالاب‌ها است، گفت: معیشت پایدار مردم و جوامع محلی در روستاهای اطراف تالاب، به این تالاب‌ها وابسته است.

وی بر توسعه گردشگری با محوریت محیط‌زیست در این تالاب‌ها توسعه تاکید کرد و گفت: بروجن، با دارا بودن تالاب‌های چغاخور و گندمان تالابی‌ترین شهرستان است که این تالاب‌ها ارتفاع ۲ هزار و ۲۰۰ متری از سطح دریا قرار دارد و جز تالاب‌های نادر در این ارتفاع است.

جعفری به مشکلات تالاب چغاخور اشاره کرد و گفت: ورود پساب به این تالاب، مشکلاتی برای آن ایجاد کرده است و با توجه به اینکه معیشت پایدار مردم روستاهای حاشیه تالاب بین‌المللی چغاخور از تالاب تامین می‌شود برای حراست و حفاظت از این تالاب باید الگوی کشت رعایت شود.

وی افزود: هم‌اکنون جلبک‌ها در سطح تالاب رشد کرده‌اند و در صورتی که جمع‌آوری نشوند باعث خفه‌شدن تالاب می‌شوند.

وی به فعال بودن سایت پرنده نگری در تالاب گندمان اشاره کرد و گفت: مردم و جوامع محلی و گردشگران استفاده چندانی از این سایت ندارند .

مدیریت مصرف سموم در اراضی کشاورزی حاشیه تالاب انجام شود

رییس سازمان حفاظت محیط زیست نیز در این دیدار با اشاره به اینکه جلبک‌ها باعث خفگی تالاب می‌شود، گفت: سازمان جهادکشاورزی استان مکلف شود در زمینه مصرف سموم در اراضی کشاورزی حاشیه تالاب مدیریت انجام دهد.

علی سلاجقه افزود: متاسفانه با وضع کنونی تالاب باید هر چه سریعتر جلبک‌ها جمع‌آوری شود و با مدیریت صحیح کشاورزی باید از کود و سم استفاده نشود تا این ظرفیت عظیم تالابی و این منابع آب با این عظمت دچار مشکل نشود.

به گزارش ایرنا، معاون رییس‌جمهور و رییس سازمان حفاظت محیط زیست کشور پس از بازدید از شهرستان بروجن در شورای اداری چهارمحال و بختیاری و عطرافشانی گلزار شهدای شهرکرد حضور می‌یابد.

رشد گیاهی مهاجم تحت عنوان گیاه «پرطاووسی سنبله‌ای» باعث کاهش آب در تالاب شده شده و رشد این گونه مهاجم، حیات گونه‌های گیاهی و جانوری را هم به خطر انداخته که این گیاه با نام علمی Myriophyllum spicatum گونه‌ای از رده دولپه‌ای‌ها و گیاهان غوطه‌ور در آب از جنس میریوفیلوم و خانواده هالوراگاسه (Haloragaceae) است که در مناطق آبی به سرعت گسترش می‌یابد.

این گونه مقاوم با پوشاندن سطح آب مانع از رسیدن اکسیژن کافی به جانوران آبزی و سبب به خطر انداختن محیط‌های آبی از جمله تالاب‌ها می‌شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha