سفر وزیر خارجه ترکیه به اوکراین و روسیه برای احیای کریدور غلات

تهران- ایرنا- وزیر امور خارجه ترکیه به منظور احیای کریدور صادرات غلات دریای سیاه قرار است فردا (جمعه) به اوکراین و چند روز بعد به روسیه سفر کرده و با مقامات این دو کشور مذاکره کند.

به گزارش امروز (پنجشنبه) ایرنا و به نقل از روزنامه ملیت ترکیه، هاکان فیدان در سفر به کی یف و مسکو در خصوص برپایی میز کریدور غلات در استانبول که از جمله خواسته‌های روسیه است، با مقامات روسیه و اوکراین مذاکره خواهد کرد.

بنا به گزارش ملیت، پس از اعلام خروج روسیه از توافق صادرات غلات دریای سیاه موسوم به کریدور غلات در ۱۷ ژوئیه ۲۰۲۳(۲۶ تیرماه ۱۴۰۲)، مسکو خواسته‌های خود را در مورد احیای فعالیت این کریدور و مسائل مربوط به مواد غذایی و کود از طریق ترکیه به ایالات متحده و اتحادیه اروپا منتقل کرد.

به نوشته این رسانه، بر اساس خواسته‌ها و شروط روسیه که در پنج ماده شامل پذیرش بانک کشاورزی روسیه در سامانه سوئیفت، تعمیر خط لوله آمونیاک تولیاتی - اودسا، حل مشکل بیمه کشتی های حامل غلات و محصولات صادراتی روسیه و حل مسائل مربوط به دارایی شرکت‌های روسی فعال در حوزه مواد غذایی ارائه شده است، مذاکرات سختی انجام شد.

بنا به گزارش ملیت، آغاز دوباره مذاکرات احیای کریدور غلات، با حضور روسیه و سازمان ملل در استانبول یکی از گزینه‌های پیشنهادی مسکو برای این منظور با لحاظ قرار دادن همین پنج شرط بود که در صورت موافقت، قرار است این مذاکرات در قالب سه جانبه روسیه، سازمان ملل و ترکیه برگزار شود.

به نوشته این رسانه، در صورت پیشرفت مذاکرات، گفت وگوی بین طرفین در قالب چهارگانه و با مشارکت اوکراین ادامه خواهد یافت و به همین منظور، هاکان فیدان قرار است با سفر به کی یف و مسکو مقدمات این کار را فراهم کند.

ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه روز گذشته در پیام ارسالی به اجلاس بریکس اعلام کرد که هیچ کدام از مفاد مربوط به روسیه در توافق‌نامه کریدور غلات از جمله لغو تحریم صادرات غلات و کود روسیه به بازارهای جهانی اجرا نشده و تعهدات امضا شده در قبال روسیه نادیده گرفته شده است.

پوتین در پیام خود با اعلام جلوگیری طرف‌های غربی از ارسال رایگان کود به بنادر اروپا، موافقت روسیه با فعال شدن کریدور غلات را اقدامی انسان‌دوستانه خواند و اعلام کرد که کشورش در صورت انجام تعهدات در قبال طرف روسی، آماده بازگشت به توافق کریدور غلات است.

بنا به گزارش روزنامه ملیت، روسیه علاوه بر قرارداد کریدور غلات، توافق دیگری با سازمان ملل در مورد صادرات محصولات خود دارد و بر این اساس در یک سال گذشته حدود ۶۰ میلیون تن غلات صادر کرده که حدود ۳۵ درصد از این غلات از طریق بنادر روسیه در دریای سیاه و ۶۵ درصد نیز از سایر مسیرهای دریایی و زمینی به بازارهای خارجی صادر شده است.

به گزارش ایرنا، "رجب طیب اردوغان" رییس جمهور ترکیه دو هفته پیش، کشورهای غربی را مسبب شکست قرارداد غلات دریای سیاه موسوم به کریدور غلات دانست و گفت: خروج از بن بست در فعالیت دوباره کریدور غلات، منوط به تحقق وعده‌های کشورهای غربی در قبال روسیه است.

وی با بیان این که متأسفانه در دوره فعالیت قرارداد غلات، اصل وفاداری به پیمان رعایت نشد، افزود: همه باید تلاش کنند که فضای مثبت ایجاد شده در راستای قرارداد صادرات غلات دریای سیاه ابتدا به آتش بس و سپس به توقف جنگ بین روسیه و اوکراین تبدیل شود.

رییس جمهور ترکیه همچنین از ادامه رایزنی کشورش برای تداوم فعالیت قرارداد غلات دریای سیاه، موسوم به کریدور غلات خبر داد و نسبت به شروع دوباره روند صادرات غلات اوکراین و روسیه ابزار امیدواری کرد.

اردوغان چندین بار در تماس تلفنی با "ولادیمیر پوتین" رییس جمهور روسیه از او خواستار موافقت با فعالیت قرارداد صادرات غلات موسوم به کریدور غلات دریای سیاه شده و این اقدام را «پل صلح» نامیده است.

به گزارش ایرنا، فعال شدن دوباره کریدور غلات دریای سیاه در حالی به موضوع مهم جهانی تبدیل شده که مقامات کاخ کرملین چندین بار اعلام کرده‌اند که روسیه بعد از تحقق شرایط خود، آماده بازگشت به توافق غلات و صادرات محصولات اوکراین و روسیه به بازارهای جهانی از طریق دریای سیاه است.

قرارداد کریدور غلات به منظور کاهش تأثیر جنگ روسیه و اوکراین بر قیمت جهانی مواد غذایی و به خصوص تامین غلات مورد نیاز تعدادی از کشورهای وارد کننده با ابتکار ترکیه و با همکاری سازمان ملل متحد، روسیه و اوکراین یک سال پیش در استانبول (۲۲ ژوئیه ۲۰۲۲ ـ ۳۱ تیرماه ۱۴۰۱) امضا شد.

این قرارداد ابتدا برای اجرا در مدت ۶ ماه امضا شده بود و در سه دوره متوالی دو ماهه تمدید شد که مهلت تمدید دو ماهه سوم این قرارداد نیز به پایان رسیده و به رغم تلاش دولت ترکیه و دبیرکل سازمان ملل، دولت روسیه به علت کوتاهی و کارشکنی غرب در عمل به تعهدات خود در قبال تعدادی از مفاد این قرارداد که مورد نظر روسیه بود، با تمدید آن موافقت نکرد.

در طول حدود یکسال اجرای توافق غلات، ۳۲.۸ میلیون تن محموله غلات از اوکراین صادر شد که بیش از ۷۰ درصد آن به کشورهای ثروتمند رفت و تنها کمتر از یک میلیون تن محموله به فقیرترین کشورهای آفریقا رسید.

بر اساس این قرارداد، اوکراین طی یک سال گذشته به طور متوسط ‌ماهانه یک میلیارد دلار از صادرات غلات درآمد داشته است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha