پیوستن به بریکس‌ فشارها بر ایران را کاهش‌ می‌دهد/ ایران موجب ارتقای جایگاه جهانی بریکس

تهران-ایرنا- یک دیپلمات پیشین در گفت‌وگو با خبرنگار بین الملل ایرنا، پیوستن ایران به سازمان بریکس را عامل کاهش فشارهای بین‌المللی و تحریم ها علیه کشورمان ارزیابی کرد و گفت که این عضویت موجب ارتقای جایگاه جهانی بریکس می‌شود.

به گزارش ایرنا، جمهوری اسلامی ایران روز پنجشنبه به عضویت دائم در سازمان «بریکس» درآمد.

«محمد ایرانی» سفیر سابق ایران در کویت در این باره گفت: بریکس سازمان جهانی نوظهوری است که براساس گزارش‌ها، اعضای آن حدود ۴۰ درصد جمعیت دنیا، یک سوم خاک دنیا و حدود یک پنجم تجارت جهانی را در اختیار دارند که با پذیرش اعضای جدید، این ارقام به سطوح بالاتری نیز خواهد رسید.

وی به ابراز تمایل ۴۰ کشور دنیا برای عضویت در سازمان بریکس اشاره کرد و افزود: ارقام بالا به خوبی نشان‌دهنده جایگاه و ظرفیت اقتصادی بالای این سازمان در معادلات جهانی است.

سفیر سابق ایران در کویت با بیان اینکه سازمان نوظهور بریکس، یک سازمان جنوب محور است که بر توسعه کشورهای فرودست و ایجاد توازن در تعاملات قدرت محور تاکید دارد، اضافه کرد: بریکس بیشتر بر فروپاشی ساختار تک قدرتی موجود جهان تاکید دارد که آرزوی دیرینه بسیاری از کشورهای جهان است.

ایرانی تصریح کرد: مقابله با نظم موجود مبتنی برنظام تک قطبی و هژمونی غرب که صرفا تامین کننده منافع کشورهای ثروتمند است، از جمله اهداف بریکس است.

وی، پذیرش ایران در نشست ژوهانسبورگ در آفریقای جنوبی را یادآور شد و گفت: با عضویت هدفمند کشورهای جدید و تعریف راهکارهای های عملی برای افزایش هماهنگی و همکاری بین اعضا، بریکس به یک نیروی فرامنطقه ای قدرتمند به لحاظ ژئوپلیتیک و ژئواستراتژیک تبدیل خواهد شد و خواهد توانست هژمون بین المللی فعلی را به چالش بکشد.

مدیرکل پیشین غرب آسیا و شمال آفریقای وزارت خارجه با بیان اینکه تعیین پول واحد مستقل و مجزا از ارزهای متداول دنیا به ویژه دلار و یورو یکی از اهداف بریکس است، افزود: همه کشورهای جنوب تحت فشار اقتصادی کشورهای شمال به ویژه تحریم های ناعادلانه آمریکا هستند و به همین خاطر از ایجاد ارز بریکس حمایت می کنند.

ایرانی در عین حال عملیاتی شدن ارز واحد بریکس را زمان‌بر دانست و گفت: بریکس برای ایجاد یک ارز معتبر نیازمند انجام یک سری اقدامات زیربنایی است که لازمه آن، هماهنگی و همکاری همه اعضاست.

وی، پیوستن ایران به بریکس را گامی رو به جلو در ارتقای روابط ایران با جهان ارزیابی کرد و افزود: پیوستن به بریکس می تواند به بهبود وضعیت اقتصادی ایران کمک و از فشارهای بین المللی علیه این کشور کم کند.

سفیر پیشین ایران در لبنان با اشاره به ظرفیت های گسترده اقتصادی اعضای بریکس و همچنین جمهوری اسلامی اظهار کرد: عضویت ایران در بریکس، نه تنها می تواند موجب ارتقای تجارت و سرمایه‌گذاری خارجی در این کشور شود، بلکه جمهوری اسلامی هم دارای ظرفیت ها و امکانات خوبی است و می تواند هم افزایی خوبی با کشورهای عضو بریکس داشته و به این سازمان متقابلا کمک کند.

ایرانی، منابع عظیم انرژی، ذخایر معدنی کم یاب و فرصت‌های ترانزیتی ایران برای بریکس را یادآور شد و گفت: اجرای طرح های ترانزیتی و تکمیل کریدورهای بین المللی ایران جهت تسهیل در حمل و نقل کشورهای عضو بریکس می تواند ایران را از بن بست اقتصادی فعلی خارج کند.

مقابله بریکس با نظم جهانی موجود کار ساده‌ای نیست

وی درباره محدودیت های داخلی بریکس برای توسعه این سازمان نیز گفت: تکامل این سازمان و تبدیل شدن آن به یک قدرت جهانی در واقع مساله ساده ای نیست و با چالش های زیادی روبه روست.

دیپلمات پیشین کشورمان، پراکندگی جغرافیایی اعضای بریکس در سه قاره جهان را یکی از محدودیت های توسعه بریکس عنوان کرد و گفت: مدل های مختلف اقتصادی و سیاسی کشورهای عضو، وزن های متفاوت دولت های عضو به لحاظ توانمندی و میزان مشارکت در قدرت آینده این سازمان از جمله چالش های پیش روی این سازمان هستند.

ایرانی ادامه داد: به طور مثال، اهداف دولت های ضعیف تر برای پیوستن به سازمان بریکس، بهره برداری از ظرفیت های موجود در این سازمان است در حالی که دولت های از نظر اقتصادی قوی تر، بیشتر از کشورهای ضعیف باید هزینه کنند.

وی درباره دیگر چالش های بیرونی توسعه بریکس گفت: مقابله با نظم جهانی موجود که توسط بانک جهانی، صندوق بین المللی پول، سازمان تجارت جهانی، گروه صنعتی هفت و دیگر نهادهای بین المللی به تمام کشورهای جهان دیکته می شود نیز کار ساده ای نیست.

به گزارش ایرنا، سران گروه بریکس شامل برزیل، روسیه، چین، هند و آفریقای جنوبی در نشست اخیر خود که در آفریقای جنوبی در حال برگزاری است، با عضویت ایران و پنج کشور دیگر در بریکس شامل عربستان، امارات، مصر، اتیوپی و آرژانتین به عنوان اعضای کامل در گروه بریکس موافقت کردند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha