۲ شهریور ۱۴۰۲، ۱۶:۰۵
کد خبرنگار: 2082
کد خبر: 85209264
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

لاوروف: ظرفیت های بریکس با وجود ایران و اعضای جدید افزایش خواهد یافت

تهران- ایرنا- «سرگئی لاوروف» وزیر خارجه روسیه در حاشیه نشست بریکس اعلام کرد که ظرفیت و توانمندی های این بلوک اقتصادی با پیوستن ایران، عربستان و امارات افزایش پیدا خواهد کرد.

به گزارش ایرنا از خبرگزاری اسپوتنیک، لاوروف امروز پنجشنبه در یک کنفرانس مطبوعاتی در حاشیه نشست بریکس در آفریقای جنوبی درباره هژمونی آمریکا اظهار داشت: «همه می‌دانند که هدف آمریکا فقط مجازات روسیه با استفاده از رژیم نازی اوکراین نیست، بلکه صرفاً از بین بردن هرگونه مخالفت و هر مخالفی در عرصه بین‌المللی است.»

وی اضافه کرد: این مساله به تازگی خیلی واضح شده است. ببینید چگونه آمریکایی‌ها با کشورهای آفریقایی رفتار و به معنای واقعی کلمه، اراده خود را به آنها دیکته می‌کنند.

لاوروف در خصوص تفاوت بریکس با گروه ۷ بیان کرد: بریکس در رویکرد کاری خود با گروه ۷ متفاوت است، زیرا در آنجا کل استراتژی توسط واشنگتن تعیین و بعدا توسط دیگران تکمیل می‌شود، اما ما در اینجا به اجماع و جمع بندی می‌رسیم و از دستورات رئیس پیروی نمی کنیم.

وی در مورد گمانه زنی‌هایی که در مورد تغییر نام بریکس با حضور اعضای جدید شکل گرفته نیز تشریح کرد: همه شرکت‌کنندگان موافق هستند که نام بریکس پس از ورود کشورهای جدید تغییر نکند.

به گزارش ایرنا، سران گروه بریکس شامل برزیل، روسیه، چین، هند و آفریقای جنوبی در نشست اخیر خود که در آفریقای جنوبی در حال برگزاری است، با عضویت ایران و پنج کشور دیگر در بریکس شامل عربستان، امارات، مصر، اتیوپی و آرژانتین به عنوان اعضای کامل در گروه بریکس موافقت کردند.

بزرگ‌ترین گردهمایی سران کشورهای جهان غیرغربی در چارچوب «بریکس» از ۳۱ مرداد ۱۴۰۲ آغاز شده و تا دوم شهریورماه جاری (امروز) در منطقه مالی «سندتون» ژوهانسبورگ آفریقای ادامه دارد.

طرح ایجاد گروه بریکس با نزدیکی چهار قدرت اقتصادی در حال ظهور جهان شامل برزیل، روسیه، چین و هند در دوران اوج یکجانبه‌گرایی آمریکا در اواسط دهه ۱۹۹۰ میلادی شکل گرفت. سابقه شکل‌گیری این گروه به سال ۲۰۰۱ باز می‌گردد و نهایتاً «گروه بریک» در ۱۶ ژوئن ۲۰۰۹ به‌طور رسمی تأسیس شد و با اضافه شدن آفریقای جنوبی در ۲۱ سپتامبر ۲۰۱۰ نام آن پس از پیوستن این کشور از «بریک» به «بریکس» تغییر یافت.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha