۷۶۵ پروژه عمرانی و اقتصادی در اردبیل آماده افتتاح است

اردبیل - ایرنا - معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری اردبیل گفت: ۷۶۵ طرح و پروژه عمرانی و اقتصادی با اعتبار ۱۱۴ هزار میلیارد ریال در مناطق مختلف این استان آماده افتتاح است.

سیدکمال‌الدین میرجعفریان روز جمعه در گفت و گو با ایرنا با تبریک هفته دولت با تشریح اقدامات ۲ ساله دولت سیزدهم در استان اردبیل در بخش‌های مختلف اظهار کرد: در جای جای استان اردبیل چه در بخش عمرانی و چه اقتصادی اقدامات اساسی در حوزه‌های مختلف آب، راه، فضاهای آموزشی و درمانی و مسکن شروع شده که تعدادی از این طرح‌ها در هفته دولت به بهره‌برداری می‌رسد.

وی در خصوص بودجه عمرانی استان اردبیل گفت: بودجه عمرانی در تملک دارایی ۶ هزار میلیارد ریال است که البته با این رقم نمی‌توان برنامه کلان اجرا کرد ، برای همین تلاش بر این بوده از منابع ردیف‌های ملی به‌ویژه سفر ریاست جمهوری استفاده شود. با تلاش‌های استاندار و مسئولان استانی بیش از ۶۵ هزار میلیارد اعتبارات از سفر ریاست جمهوری و هم ظرفیت‌های قانونی از جمله تسهیلات ماده ۵۶ باید تامین شود.

معاون امور هماهنگی عمرانی استاندار اردبیل با تشریح اقدامات دولت در تامین و تخصیص آب اظهار کرد: در تامین آب طی ۱.۵ سال گذشته دولت اقدامات اساسی در بهره‌برداری از پروژه‌های نیمه‌تمام از جمله سدها انجام داده است ، برای مثال پروژه سد عمارت که ۱۵ سال بود نیمه‌تمام مانده بود سال گذشته کارهای باقی مانده از جمله تملک مسائل حقوقی انجام و این سد آبگیری شد.

۳۰ میلیون متر مکعب سیلاب در سدهای استان ذخیره‌سازی شد/ تحرک بخشی به طرح‌های آبخیزداری

وی یادآورشد: در سیلاب‌های اخیر در منطقه برای نخستین بار بیش از ۳۰ میلیون متر مکتب آب ذخیره‌سازی شد. سد گیوی هم که سال‌ها نیمه‌تمام مانده بود ، اقدامات تملکی و تکمیلی انجام شد و امسال۲۰ میلیون متر مکعب آب در مخزن آن جمع شد.

میرجعفریان گفت: سد عنبران هم چند سال بود نیمه‌تمام بود ، امسال ۸۰۰ هزار متر مکعب آب در این سد ذخیره‌سازی شد ، امسال عملیات اجرایی سد هشجین هم شروع می‌شود و تعدادی از طرح‌ها هم در دست مطالعه است.

معاون استاندار اردبیل ، طرح‌های آبخیزداری و آبخوان‌داری را از مقوله‌های اصلی تامین آب در کشور و استان دانست و افزود: تاکید بر این است که امسال طرح‌ها به‌صورت ویژه آبخیزداری و اجرا شود و با بندهای کوچک هم از رواناب‌ها جلوگیری شود، هم جلوی سیلاب گرفته شود و هم آب به مظهر چشمه و قنات هدایت شود.

وی همچنین با اشاره به رانش زمین در محل انتقال آب از خیاوچای به تصفیه‌خانه مشگین‌شهر گفت: طی ۲ روز گذشته با تلاش شبانه‌روزی شرکت آب و آبفا ۲ فرعی آب به تصفیه‌خانه منتقل می‌شود و در کنار آن از نهر خاتون هم مقداری تامین شده و تا امروز حدود ۳۵۰ لیتر در ثانیه وارد تصفیه‌خانه می‌شود. همچنین ۳۰ تانکر آبرسانی سیار در منطقه مستقر شده و در کنار آن آب بسته‌بندی به مردم داده می‌شود ، فعلا در سطح شهر آب به شبکه تزریق شده و تلاش بر این است برای پایدارسازی آن اقدامات لازم انجام شود.

آبرسانی جهادی به ۱۶۰ روستای استان/ ۷۵ کیلومتر بزرگراه در استان اردبیل آماده بهره‌برداری است

میرجعفریان همچنین در خصوص تامین آب برای روستاها اظهار کرد: کار جهادی از سال گذشته برای ۴۵۴ روستا در قالب محرومیت‌زدایی شروع و در چند روستا هم به صورت موردی اجرا شد ، ۱۶۰ روستا از مجموع ۴۵۴ روستا نیز امسال به بهره‌برداری رسید و بقیه هم در دست اجراست.

وی با تشریح اقدامات دولت در حوزه راه‌ها ادامه داد: چهارخطه کردن مسیرهای ارتباطی استان از مهم‌ترین اقدامات و برنامه‌های دولت است.

وی افزود: سال گذشته ۵۲ کیلومتر راه در استان به بهره‌برداری رسید و بلافاصله قطعات دیگر شروع شد که امسال بیش از ۷۵ کیلومتر آماده بهره‌برداری است و قسمت عمده آن به‌طول ۴۰ کیلومتر در اردبیل - سرچم واقع شده است ، بخشی هم در شمال استان است. در یک سال اخیر نیز از سه‌راهی سربند ۴۰ کیلومتر شروع شده که از ۲۰ کیلومتر آن آماده بهره‌برداری است.

میرجعفریان گفت: در مسیر حیران در نقطه گلوگاه تونل هم شروع شده ، امروز بخش اول لاینیگ تونل بتن‌ریزی شد و امیدوارم تا قبل از پایان سال اگر مشکلی پیش نیاید به بهره‌برداری برسد.

پیشرفت فیزیکی راه‌آهن اردبیل به ۹۰ درصد رسید/ عبور از نقطه گلوگاهی

وی همچنین با اشاره به آغاز عملیات اجرایی احداث تونل در گردنه الماس در مسیر اسالم به خلخال گفت: طول تونل ۲.۵ کیلومتر است و با راه‌های دسترسی به چهار کیلومتر می‌رسد و بالع بر ۱۰ هزار میلیارد ریال برآورد هزینه پروژه است که قرارداد بسته شده است ، عملیات شروع شده و در کنار آن با هماهنگی با استان گیلان مرمت و تعریض این مسیر از ۲ طرف در دست اجراست.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار اردبیل در ادامه در خصوص آخرین وضعیت راه‌آهن اردبیل - میانه اظهار کرد: این پروژه ریلی به طول ۱۷۸ کیلومتر در دست اجراست ، در آغاز فعالیت دولت سیزدهم مجموعا ۷۰ درصد پیشرفت داشت اما امروز با لطف خدا و تلاش شبانه‌روزی میزان پیشرفت آن به ۹۰ درصد رسیده است.

وی خاطرنشان کرد: کل هزینه‌کرد این پروژه ۴۵ هزار میلیارد ریال بوده است که از این میزان ۲۲ هزار میلیارد ریال در دولت سیزدهم به آن تزریق شده است و نکته مهم اینکه در ۲ سال اخیر عمده نقاط بحرانی و گلوگاهی پروژه اجرایی شده است.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار اردبیل در ادامه در خصوص طرح‌های آماده بهره‌برداری در استان گفت: در مجموع ۷۶۵ طرح و پروژه عمرانی و اقتصادی با اعتبار ۱۱۴ هزار میلیارد ریال در مناطق مختلف آماده است که از این میزان ۳۱ هزار میلیارد ریال برای ۶۲۴ پروژه عمرانی هزینه شده است.

وی افزود:همچنین ۷۳هزار میلیارد ریال پروژه عمرانی آغاز می شود و در کنار آن ۱۰ هزار میلیارد ریال طرح اقتصادی و تولیدی در هفته دولت به شروع و یا به بهره‌برداری خواهد رسید.

تامین گاز برای واحدهای تولیدی و کشاورزی /افزایش گاز از ۱۱ میلیون به ۲۵ میلیون متر مکعب

میرجعفریان تامین گاز برای واحدهای تولیدی صنعت و کشاورزی را از اولویت‌ها و پروژه‌های بسیار مهم دولت در استان ذکر کرد و گفت: در حال حاضر گاز تامین شده ۱۱ میلیون متر مکعب است ، امسال با لطف خدا خط دوم اردبیل چلوند آغاز شد ، خط انتقال اردبیل- گرمی شروع شد و خط انتقال اصلاندوز به گلخانه نیز که ۲۵ کیلومتر است با اجرایی شدن این پروژه‌ها، گاز تامینی در استان از ۱۱ میلیون متر مکعب به ۲۵ میلون متر مکعب افزایش خواهد یافت.

وی همچنین با اشاره به اقدامات دولت در استان در بخش مسکن خاطرنشان کرد: مسکن از دغدغه‌ها و برنامه‌های مهم نظام و دولت سیزدهم بوده است ، در این راستا برنامه جامع مسکن استان تدوین شده است که بر اساس آن از حدود ۴۳۰ هزار خانوار در استان ۳۰۰هزار خانوار در شهرها و روستاها مسکن دارند. بر اساس نیازسنجی‌ها و بررسی‌های مختلف ۱۰۳ هزار واحد نیاز مسکن در استان شناسایی و برای اجرای آن در قالب نهضت ملی مسکن ۶۳ هزار واحد و در مسکن روستایی هم ۱۶ هزار واحد برنامه‌ریزی شده است.

یک‌هزار واحد مسکونی آماده تحویل به متقاضیان است

میرجعفریان گفت: طی سه چهار ماه اخیر توانستیم ۸۰۰ هکتار زمین تامین کنیم ، از این میزان عملیات اجرایی ۳۰ هزار واحد در استان شروع شده است ، ساخت ۲ هزار و ۵۰۰ واحد روستایی هم شروع شده است. در بافت‌های فرسوده هم ۱۱ هزار واحد هست ، اخیرا مشوق‌هایی در تخفیفات پروانه خدمات نظام پروانه و تسهیلات مالی برای متقاضیان ارائه شده است.

وی افزود: عملیات اجرایی بیمارستان ۵۰۰ تختخوابی نجف‌زاده هم در مرحله اسکلت است ، بیمارستان هزار تختخوابی سینا نیز آغاز شده است ، همچنین یک بیمارستان ۱۲۰ تختخوابی در مشگین‌شهر در دست اجراست و امیدواریم با اجرایی شدن این طرح‌ها استاندارد خدمات بهداشتی و درمانی استان ارتقا یابد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha