۳ شهریور ۱۴۰۲، ۱۲:۳۳
کد خبرنگار: 1423
کد خبر: 85209772
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

سهم دامپروری ایلام از درآمدهای غیرنفتی در سال گذشته ۱۲ هزار میلیارد ریال بود

ایلام - ایرنا - رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان ایلام درآمد ارزش افزوده غیرنفتی این استان را در سال گذشته ۴۷ هزار میلیارد ریال عنوان کرد و گفت: ۱۲ هزار میلیارد ریال از این درآمد مربوط به حوزه دامپروری بود.

"امین دوست محمدی" روز جمعه با حضور در خبرگزاری ایرنا به مناسبت هفته دولت، اظهار کرد: اسناد بالادستی آمایش سرزمین استان ایلام بر اساس پنج محور اقتصادی مرز، کشاورزی، نفت و گاز، گردشگری و دامپروری شکل گرفته است.

وی کشاورزی را از دیگر قطب های دارای پتانسیل در استان ذکر کرد و گفت: استان ایلام دارای ۳۱۶ هزار هکتار اراضی کشاورزی است که از این میزان ۱۱۶ هزار هکتار را اراضی آبی تشکیل داده و برای تکمیل ۲۵ ایستگاه پمپاژ آب موجود در استان ۱۵ هزار میلیارد ریال اعتبار نیاز است.

دوست محمدی افزود: در صورت تکمیل ایستگاه های پمپاژ آب و بهره برداری از پروژه ملی سامانه گرمسیری، ۵۰ هزار و ۴۰۰ هکتار به اراضی آبی استان افزوده می شود و از ۳۴ درصد اراضی آبی کنونی، این میزان به ۵۰ درصد افزایش می یابد.

وی نسبت به ایجاد صنایع تبدیلی با هدف تکمیل زنجیره تولید تاکید کرد و ادامه داد: توجه به صنایع فرآوری گوشت و توسعه صنعت چرم سازی و اهتمام به زنجیره تولید از ضروریات استان ایلام است.

وجود یک هزار و ۱۴۹ طرح نیمه تمام در ایلام

دوست محمدی، کل پروژه های نیمه تمام استان ایلام را یک هزار و ۱۴۹ طرح نیمه تمام ذکر کرد و گفت: تکمیل این پروژه ها بر مبنای مسأله محوری طرح ها از جمله نیاز مردم به طرح و مطالبه گری آنها، بر اساس اسناد بالادستی آمایش سرزمین و نیز ضرورت اجرا و تکمیل طرح و میزان اهمیت پروژه ها دسته بندی شده است.

وی افزود: جهت گیری و برنامه ریزی درست برای افزایش ضریب توسعه استان از اهداف مهم نظام برنامه ریزی است هرچند کمبود اعتبارات و نیروی انسانی از چالش های عمده و مهم استان محسوب می‌شود.

وی تاکید کرد: اعتبارات پروژه ها بر اساس میزان مطابقت با اسناد بالادستی آمایش سرزمین و فرایندهای کار و اعتبارات جذب شده است.

دوست محمدی در مورد تخصیص اعتبارات، توضیح داد: این تخصیص با هدف بهینه سازی و اولویت بندی پروژه های نیمه تمامی که تا پایان سال مالی ۱۴۰۱ تکمیل می شدند، تخصیص ۱۰۰ درصدی یافتند و در این راستا ۷۳ پروژه شناسایی شد که همه این طرح ها آماده بهره برداری هستند.

مرز مهران باید ایلام را در کشور به یک بازیگر فعال اقتصادی در کشور تبدیل کند

وی با بیان اینکه در سهم اقتصادی کشور، استان ایلام باید با یک مبنای اقتصادی مشخص در کشور شناخته‌ و معرفی شود، اظهار کرد: مرز مهران و کنگره عظیم اربعین همان حلقه مفقوده ای است که باید با برنامه ریزی درست ایلام را به عنوان یک بازیگر فعال در اقتصاد کشور معرفی کرد.

رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان ایلام افزود: راه دسترسی، تنش آبی، سلامت و بهداشت سه مساله اصلی در جهت گیری درست توسعه استان و اولویت اصلی نظام برنامه ریزی است.

تدوین سامانه جامع سرمایه گذاری در ایلام

سهم دامپروری ایلام از درآمدهای غیرنفتی در سال گذشته ۱۲ هزار میلیارد ریال بود

وی بیان کرد: عدم بهره مندی از نظام آماری صحیح و سریع موجب عدم بهره گیری از یک نظام برنامه ریزی دقیق می شود و در نتیجه برنامه ریزی مبتنی بر آمایش سرزمین همراه با قابلیت ها، فرصت ها و اولویت ها صورت نمی گیرد.

دوست محمدی افزود: این موضوع باعث کاهش یا اختلال در سرمایه گذاری می شود و در حوزه نظام اقتصادی نیز پایه های بلندمدت اقتصادی پی ریزی نخواهد شد و در نتیجه گرانی بر اقتصاد و هزینه ها مستولی می شود.

وی یادآور شد: انباشت گرانی موجب اقتصاد فاسد، خاکستری، فساد مالی و بی ثباتی اقتصادی بر جامعه می شود و هراس اقتصادی جای امنیت اقتصادی را می گیرد و راه جلوگیری از این تبعات منفی اقتصادی، حرکت و برنامه ریزی بر اساس آمارها و داده های واقعی است.

دوست محمدی ادامه داد: سامانه SDI (اطلس سرمایه گذاری ) برای اولین بار با هدف رفع تعارضات سرمایه گذاری در استان راه اندازی شد که یک سامانه داده مکانی است و پایه و اطلس سرمایه گذاری در استان محسوب می‌شود.

وی توضیح داد: از طریق این سامانه تمام سامانه های دستگاه های دخیل در اعطای مجوز برای سرمایه گذاری باهم مرتبط می شوند و با استفاده‌ از داده های آماری و تعریفی این سامانه، سرمایه گذار به طور کامل از شرایط، زیرساخت ها، مشوق ها، معارض، مزایا و معایب احتمالی طرح مورد سرمایه گذاری خود در استان ایلام آگاه و قیمت ها منطقی می شود.

پنج برابر شدن اعتبارات ایلام از سهم سه درصدی نفت در دولت سیزدهم

به گفته وی در نظام بودجه ریزی درآمدهای استان از محل هایی چون فروش اموال منقول و غیرمنقول مازاد دولتی، عمومی و اختصاصی تامین می شود و درآمدهای مصوب استان طی سال گذشته ۹ هزار و ۳۳۰ میلیارد ریال بود که افزایش ۳۵ درصدی درآمد نسبت به سهم مصوب برای استان محقق شد و درآمدهای استان در سال جاری ۱۰ هزار و ۶۲۰ میلیارد ریال مصوب شده است.

دوست محمدی یادآور شد: استان ایلام امسال در بخش عملکردی هفت و نیم درصد نسبت به عملکرد درآمدی و ۴۴ درصد نسبت به مصوبه های استان رشد داشته است و در اعتبارات هزینه ای پرداخت حقوق و دستمزد کارکنان ۱۸.۴ درصد رشد ثبت شد.

وی در مورد حوزه اعتبارات تملک دارایی سرمایه ای استان هم گفت: اعتبارات تملک دارایی سرمایه ای استان در سال جاری ۶۳.۹ درصد رشد دارد که سال گذشته ۱۱ هزار و ۴۷۰ میلیارد ریال برای این حوزه مصوب شد و سهم اعتبارات امسال ۱۸ هزار و ۸۱۰ میلیارد ریال تصویب شده است.

رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان ایلام اظهار کرد: استان امسال بیشترین رشد را از سهم سه درصد نفت کسب کرد و اعتبارات استان در این بخش ۱۵۵ درصد افزایش داشت که این اعتبارات براساس وسعت، جمعیت و ضریب محرومیت بین شهرستان های استان توزیع شد و اعتبارات سه درصد نفت استان ایلام از ابتدای فعالیت دولت سیزدهم تا کنون پنج برابر شده است.

تبدیل وضعیت ۹۶ درصد ایثارگران شاغل در دستگاه های اجرایی

وی در حوزه اداری و استخدامی هم گفت: تبدیل وضعیت ایثارگران به تعداد چهار هزار و ۷۰۰ نفر معادل ۹۶ درصد ایثارگران معزز در تنه نظام اداری که در فرایند تبدیل وضعیت قرار دارند از عملکردهایی بود که مورد تقدیر مجلس و رییس سازمان بنیاد شهید و امور ایثارگران کشور قرار گرفت.

دوست محمدی در پایان خاطرنشان کرد: از دیگر اقدامات برجسته در سال جاری اخذ مجوز کانون تایید صلاحیت مدیران استان بود که ضمن کاهش هزینه ها باعث تقویت شایسته سالاری در انتخاب مدیران می شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha