محیط‌بانانی که برای صیانت از محیط‌زیست از جان خویش گذشته‌اند

شهرکرد-ایرنا- چنانکه آن آهوی دشت به ناز می‌رود و نوازش دست طبیعت را می‌فهمد محیط‌بان ایستاده بر صخره، به یاد ضامن آهو ، نظارت‌گر بره آهوهاست و تا پای جان خویش اجازه نمی‌دهد صدای غرش تفنگ شکارچیان غیرمجاز، سکوت سکونتگاه مجاز آهوان را خراش بیندازد.

به گزارش ایرنا، گاهی حفاظت از منابع طبیعی و محیط‌زیست به منزله حفظ میراثی است که قرار است به آیندگان به ارث برسد و در این راه نیز عده‌ای جان خود را از دست می‌دهند و برای صیانت از این گنجنیه گرانبها از جان خود مایه می‌گذارند.

در این بین کسانی هستند که جان خود را برای حفاظت از محیط‌زیست، در کف دستشان گرفته‌اند و شب و روز پاسبان این زیستگاهی هستند که هر جانداری بر روی آن حق حیات دارد.

اما گاهی افراد سودجود و شکارچیان غیر مجاز در ضد با حیات مسلم محیط‌زیست و منابع طبیعی، برای صید یا کشتن حیات وحش اقدام می‌کنند و هر چه بر سر راه خود را نابود می‌کنند و حتی به محیط‌بانان و قُرق‌بان ضربه می‌زنند.

اصل پنجاهم قانون اساسی اعلام می‌کند که"در جمهوری اسلامی، حفاظت محیط‌زیست که نسل امروز و نسل‌های بعد باید در آن حیات رو به رشدی داشته باشند، وظیفه عمومی تلقی می‌گردد. از این رو فعالیت‌های اقتصادی و غیر آن که با آلودگی محیط‌زیست یا تخریب غیر قابل جبران آن ملازمه پیدا کند، ممنوع است ".

همچنین در ماده ۱ قانون حفاظت و بهسازی محیط زیست تاکید شده است که "حفاظت‌ و بهبود و بهسازی‌ محیط‌زیست‌ و پیشگیری‌ و ممانعت‌ از هر نوع‌آلودگی‌ و هر اقدام‌ مخربی‌ که‌ موجب‌ برهم‌ خوردن‌ تعادل‌ و تناسب‌ محیط ‌زیست‌ می‌شود، همچنین‌ کلیه‌ امور مربوط‌ به‌ جانوران‌ وحشی‌ و آبزیان‌ آبهای‌ داخلی‌ از وظایف‌ سازمان‌ حفاظت‌ محیط‌زیست‌ است‌".

پیگیری احراز هویت شهیدان محیط‌زیست

معاون رییس‌جمهور و رییس سازمان حفاظت محیط‌زیست در سفر به شهرکرد در گفت و گو با ایرنا اعلام کرد:پرونده احرازی شهدای محیط‌زیست با تشکیل کارگروه مشترک با بنیاد شهید و امور ایثارگران در دست بررسی است.

علی سلاجقه در گفت و گوی اختصاصی با ایرنا افزود: نشست های مشترکی با رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران برگزار شده است تا پرونده شهدای محیط زیست احراز شود.

محیط‌بانانی که برای صیانت از محیط‌زیست از جان خویش گذشته‌اند

بررسی پرونده جانبازی ۶ نفر از محیط‌بانان چهارمحال وبختیاری

فرمانده یگان حفاظت محیط‌زیست چهارمحال وبختیاری با اشاره به ضرورت حمایت از محیط‌بانان گفت: پرونده جانبازی ۶ نفر از محیط‌بانان استان در دست بررسی است.

بختیار طاهری در گفت وگوی اختصاصی با خبرنگار ایرنا افزود: تاکنون جانبازی ۶ محیط‌بان در استان که در درگیری با متخلفان با سلاح گرم زخمی شدند، تایید شده و پرونده جانبازی ۶ نفر دیگر در دست پیگیری است.

وی گفت:تاکنون ۲۵ محیط‌بان دیگر نیز در درگیری با متخلفان با سلاح سرد زخمی شدند، که به دلیل اینکه با سلاح سرد بوده مورد تایید بنیاد شهید و امور ایثارگران قرار ندارد.

طاهری به برگزاری دوره آموزش میدان تیر برای یگان حفاظت محیط زیست استان اشاره کرد و گفت: این دوره با هدف بازآموزی قوانین و مقررات بکارگیری سلاح و چگونگی تیراندازی و رفع عیوب سلاح‌های سازمانی با همکاری معاونت تربیت و آموزش نیروی انتظامی برگزار شد.

وی افزود: هم‌اکنون ۱۰۵ نفر محیط‌بان در استان در حوزه مناطق حفاظت‌شده فعالیت دارند در حالی که نیاز استان بیش از ۲ برابر این تعداد است.

فرمانده یگان حفاظت محیط‌زیست چهارمحال و بختیاری از برگزاری دوره‌های آموزشی دفاع شخصی، آموزش صخره نوردی، رانندگی با خودروهای ۲ دیفرانسیل،دوره تئوری تیراندازی، تخصصی تنوع زیستی و پوشش گیاهی، گونه‌های جانوری برای یگان حفاظت استان درسالجاری خبر داد.

طاهری اظهارداشت: افزایش گشت کنترل و گشت شبانه در مناطق حفاظت شده از برنامه‌های سالجاری است و از سوی دیگر، هم‌اکنون تیم بحران استان فعال شده تا در زمان بروز حرق و بحران محیط‌زیستی به محل اعزام شود.

وی گفت: در استان پنج منطقه حفاظت‌شده شامل منطفه حفاظت‌شده شیدا، هلن، سبزکوه، منطقه حفاظت‌شده تنگ صیاد، پارک ملی، یک اثر طبیعی لاله واژگون و یک پناهگاه حیات وحش و ۲ منطقه شکار ممنوع وجود دارد.

طاهری اظهار داشت: مناطق زیرپوشش هر محیط‌بان در استان ۲.۵ تا سه هزار هکتار است در حالی که این میزان باید در مناطق کوهستانی یک هزار هکتار باشد و براساس استاندارد جهانی باید در هر هزار هکتار یک محیط‌بان فعال باشد اما در ایران در هر ۱۲ هزار هکتار یک محیط‌بان وجود دارد.

به گزارش ایرنا، این استان به دلیل قرار داشتن در منطقه زاگرس میانی یا زاگرس مرطوب از تنوع گیاهی و جانوری بالایی برخوردار است، به گونه‌ای که هم‌اینک ۱۲.۵ درصد مساحت چهارمحال و بختیاری تحت مدیریت حفاظت محیط‌زیست قرار دارد.

با احتساب ذخیره‌گاه زیست‌کره تنگ صیاد و سبزکوه، نیمی از مساحت استان چهارمحال و بختیاری جزو مناطق حفاظت‌شده و ثبت ملی و جهانی است.

منطقه حفاظت شده شیدا، هلن، قیصری، سبزکوه و پارک ملی و منطقه حفاظت شده تنگ صیاد، منطقه شکار ممنوع خدا آفرید، اثر طبیعی ملی لاله واژگون از مناطق تحت مدیریت اداره کل حفاظت محیط‌زیست چهارمحال و بختیاری است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha