دور جدید تلاش آمریکا برای بازگشت متحد نیجری به قدرت؛سفر مقام آمریکایی به غرب آفریقا

نیویورک – ایرنا- یک ماه پس از کودتا در کشور آفریقایی نیجر و خلع قدرت "محمد بازوم" رئیس جمهور این کشور و متحد واشنگتن، یک مقام ارشد آمریکا در دوره تازه تلاش های دیپلماتیک دولت جو بایدن به غرب آفریقا سفر خواهد کرد تا راهی برای پایان کودتای نظامی در نیجر پیدا کند.

به گزارش ایرنا، وزارت خارجه آمریکا روز جمعه به وقت محلی در بیانیه ای گفت: مولی فی دستیار وزیر خارجه آمریکا، در سفر خود "اهداف مشترک حفظ دموکراسی نیجر که به سختی به دست آمده و آزادی فوری بازوم رییس جمهور این کشور، خانواده او و اعضای دولتش را که غیرقانونی بازداشت شده اند، مطرح خواهد کرد."

دستیار آنتونی بلینکن وزیر خارجه دولت بایدن از نیجریه و غنا به عنوان کشورهای دموکراتیک بزرگ در منطقه که خواستار احیای دولت منتخب نیجر شده اند و همچنین از چاد، همسایه آشفته نیجر و همکار غرب در عملیات های نظامی، بازدید خواهد کرد.

نیروهای گارد ریاست جمهوری نیجر چهارم مردادماه جاری «محمد بازوم» رئیس جمهور این کشور را در داخل کاخ ریاست جمهوری در بازداشت قرار دادند و سپس او را از مقامش برکنار کردند. بازوم در سال ۲۰۲۱ به عنوان رئیس جمهور نیجر انتخاب شد و یکی از مهمترین هم پیمان‌های فرانسه و غرب در منطقه ساحل آفریقا بود.

کودتاچیان نیجر ششم مرداد ماه ژنرال عبدالرحمن چیانی را به عنوان رئیس شورای انتقالی این کشور منصوب کردند.

حدود دو هفته پس از این کودتا، ویکتوریا نولاند معاون وزیر خارجه آمریکا در امور سیاسی در سفر به نیجر با کودتاچیان و مقامات ارشد حکومت نظامی این کشور قدرت گفت‌ وگو کرد اما در جلساتی که او آن را دشوار توصیف کرد، پیشرفتی حاصل نشد.

در بیانیه وزارت خارجه آمریکا آمده است که مولی فی همچنین با مقامات ارشد در بنین، ساحل عاج، سنگال و توگو، اعضای بلوک منطقه ای جامعه اقتصادی کشورهای غرب آفریقا (ECOWAS- اکوواس ) مشورت خواهد کرد.

نیجریه و غنا از حامیان بزرگ ایجاد یک نیروی نظامی آماده از سوی اکواس به منظور اقدام به بازگرداندن محمد بازوم به قدرت هستند.

وزارت امور خارجه آمریکا ادامه داد مولی فی در چاد همچنین در مورد خشونت در سودان و انتقال سیاسی در چاد بحث خواهد کرد.

ژنرال مهامت ادریس دبی در آوریل ۲۰۲۱ پس از مرگ پدرش ادریس دبی، قدرت را در چاد به دست گرفت و وعده گذار سیاسی را داد که هنوز به این وعده عمل نکرده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha