یک هزار و ۲۰۰ کامیون حامل تجهیزات و کالای مواکب از مرز خسروی وارد کشور عراق شد

قصرشیرین- ایرنا- مدیر گمرک خسروی از انتقال یک هزار و ۲۰۰ کامیون حامل کالا و تجهیزات مواکب از این گذرگاه رسمی از ۲۶ مرداد ماه تاکنون پس از انجام تشریفات گمرکی به عراق خبر داد و گفت: این مرز رسمی به صورت ۲۴ ساعته برای تردد کامیون های مواکب و تجاری فعال است.

«مهدی عباسیان» روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: همچنین از ابتدای شروع پیاده‌روی اربعین گمرک بر اساس رسالت کاری در سالن‌های تجاری و مسافری مستقر است و با تقویت نیروی انسانی به استعداد ۳۵ نفر در سالن‌های مسافری و تجاری فعالیت دارد.

او اظهار کرد: همچنین بیش از یک هزار و ۵۰۰ کامیون کالای تجاری نیز در این مدت از مرز به عراق خروج پیدا کرده و مسیر تجاری و مسافری با احداث جاده برکت و زیر بار رفتن آن به طور کامل جداسازی شده است.

مدیر گمرک خسروی در ادامه گفت: فعالیت تجاری مرز خسروی ۲۴ ساعته و شبانه روزی است و سالن مسافری نیز به صورت ۲۴ ساعته پذیرای زائران و مسافران است که گمرک در بحث بازرسی کالاهای مسافران با دستگاه‌های آشکارساز در سریع‌ترین زمان ممکن خدمات مناسب را انجام می‌هد و از این رو هیچ گونه وقفه ای نداریم.

عباسیان ادامه داد: وظیفه اصلی گمرک خسروی انجام تشریفات کالاهای تجاری (صادرات، واردات و ترانزیت کالا) بوده و در ایام اربعین جهت تسهیل در تردد زائران مسیر جداگانه عبور و مرور کامیون ها در نظر گرفته است.

یک هزار و ۲۰۰ کامیون حامل تجهیزات و کالای مواکب از مرز خسروی وارد کشور عراق شد

عباسیان در ادامه افزود: گمرک خسروی در ایام پر برکت اربعین حسینی با قرار دادن ۶ دستگاه ایکس ری و افزایش کارکنان و ارزیابان خود در کنار دیگر سازمان های مستقردر پایانه مرزی در جهت راحتی هر چه بیشتر تردد مشتاقان زیارت اباعبدالله الحسین (ع) رسالت خود را انجام می دهد.

مرز خسروی با توجه به وجود زیرساخت‌های مناسب در همه زمینه ها از راه های مواصلاتی گرفته تا امکانات خدماتی، بهداشتی و رفاهی، نزدیکترین شاه راه ودروازه ورود به کربلای معلی و عتبات عالیات است.

کرمانشاه ۲ مرز رسمی و ۵ بازارچه مرزی دارد

استان کرمانشاه در مجموع ۳۷۱ کیلومتر مرز مشترک با کشور عراق دارد و در امتداد این مرز ۲ مرز رسمی و پنج بازارچه مرسی فعال است و سالانه بیش از سه میلیارد دلار کالا از این مرزها به خارج از کشور صادر می‌شود.

شهرستان مرزی قصرشیرین با بیش از ۲۷ هزار نفر جمعیت در غرب کرمانشاه، با عراق ۱۸۶ کیلومتر مرز دارد که در امتداد این مرز، ۲ معبر رسمی پرویزخان و خسروی قرار دارد که مبادلات اقتصادی، تجاری و صادرات کالا به اقلیم کردستان و حکومت مرکزی عراق از این ۲ مرز انجام می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایرنا، سال گذشته در مجموع ۵۰۰ هزار زائر در ایام اربعین از مرز خسروی تردد کردند که به گفته ی مسوولان با توجه به توسعه زیر ساخت ها و ۲۴ ساعته شدن تردد از این گذرگاه، امسال پیش بینی ها حاکی از سه برابر شدن تردد زائران از این مرز رسمی به عنوان اصلی ترین و قدیمی ترین محل تردد زائران به عتبات عالیات و کربلای معلا است.

مرز رسمی خسروی در فاصله ۱۵ کیلومتری قصرشیرین تا بغداد پایتخت عراق ۱۹۰، نجف ۳۸۰، کربلا ۳۰۰، کاظمین ۲۰۳ و تا سامرا ۳۲۶ کیلومتر فاصله دارد و به دلیل مسافت کوتاهی که نسبت به سایر مرزهای کشورمان با شهرهای زیارتی و مهم عراق دارد، کانونی مهم برای تردد مسافران و زائران ایرانی و عراقی است.

در این شهرستان ۱۴ واحد اقامتی شامل هتل و مهمانپذیر درجه یک تا درجه سه با ۳۲۲ اتاق و یک هزار و ۲۰۰ تخت از اوایل دهه ۸۰ ساخته شده تا زائران عتبات عالیات در مسیر تردد خود به عراق، یک شب را در این منطقه مرزی اقامت داشته باشند، این مهم با هدف رونق بخشیدن به شهر و بهره مندی مردم قصرشیرین از مزایای تردد زوار صورت می گرفت.

خسروی یکی از مرزهای مهم و با موقعیت راهبردی کشورمان است که این مرز بین المللی قدیمی‌ترین مرز رسمی کشورمان با عراق برای تردد زائران عتبات عالیات است که در گذشته جزئی از راه ابریشم بوده است.

مرز رسمی خسروی - منذریه مسیر اصلی جاده کشورمان به سوی بغداد پایتخت کشور عراق است که این جاده در ادامه به کشور سوریه متصل شده و در نهایت به بندر حلب در ساحل دریای مدیترانه متصل می‌شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha