نخستین رادار پیشرفته "پیش بینی مخاطرات هواشناسی" کشور در لرستان راه اندازی شد
عکس تزیینی است

خرم‌آباد - ایرنا - مدیرکل هواشناسی لرستان گفت: نخستین رادار پیشرفته پیش بینی مخاطرات هواشناسی (دوال پلاریزیشن) کشور در لرستان نصب و به صورت آزمایشی راه اندازی شد.

"بهروز مرادپور" روز شنبه در گفت و گو با ایرنا بیان کرد: با وجود تحریم های ظالمانه و کمبود اعتبارات ملی و استانی، پس از ۱۰ سال از نصب آخرین رادار هواشناسی در کشور، اولین رادار با پلاریزاسیون ۲گانه پیشرفته، در ارتفاع ۲ هزار و ۴۰۰ متری کوه "فرهکش" خرم آباد با اعتبار ۷۰۰ میلیارد ریال، نصب و به صورت آزمایشی وارد شبکه راداری کشور شد.

وی گفت: لرستان، استانی چهار فصل، دارای تنوع آب و هوایی و توپوگرافی خاص و کوهستانی است و در معرض مخاطرات شدید و فزاینده جوی و اقلیمی قرار دارد که با این شرایط، استقرار رادار هواشناسی در منطقه بسیار مهم است چراکه مخاطرات جوی، آثار سوئی در سلامت جامعه، اقتصاد و محیط زیست به همراه دارد و مقابله و کاهش اثرات آنها نیازمند پایش مداوم جو، پژوهش و اطلاع رسانی به هنگام با بکارگیری فناوری های نوین است.

وی با بیان اینکه این پروژه از مصوبات سفر اول رییس جمهور دولت سیزدم به لرستان است عنوان کرد: با توجه به پیشرفت ۹۵ درصدی کار ابنیه و تاسیسات در قالب ۲ پروژه متفاوت، این طرح مهم زیربنایی، همزمان با دور دوم سفر رییس جمهور به لرستان به طور رسمی افتتاح خواهد شد.

مرادپور افزود: طی چهار سال گذشته تنها یک رادار توسط سازمان هواشناسی کشور خریداری و وارد شده است که با پیگیری های مستمر مسوولان کشوری و استانی در لرستان نصب شد و با عملیاتی شدن آن، علاوه بر پوشش راداری آسمان استان، مناطقی از کرمانشاه، همدان، خوزستان و مرکزی را نیز پوشش می دهد.

مدیرکل هواشناسی لرستان گفت: میزان برد هوایی این رادار ۱۵۰ کیلومتر است که در مواردی می توان از برد ۲۵۰ تا ۳۰۰ کیلومتر نیز از محاسبات آن بهره مند شد.

مرادپور عنوان کرد: کاربرد این سامانه جهت پیش بینی های کوتاه مدت و در حدود چهار تا ۶ ساعت با درصد صحت بالاتر است که میزان بارش با شدت و مقدار بارندگی را پیش بینی و امکان صدور پیش بینی های کوتاه مدت دقیق تر و پایش پدیده های مخرب جوی مانند تگرگ و بارندگی های شدید را فراهم می کند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha