۴ شهریور ۱۴۰۲، ۱۲:۰۳
کد خبرنگار: 1228
کد خبر: 85210669
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

اسلام‌آباد از ظرفیت همکاری تهران-پکن برای تکمیل خط لوله گاز ایران-پاکستان استفاده کند

اسلام‌آباد - ایرنا - یک‌ کارشناس امور راهبردی در پاکستان با اشاره به دیپلماسی ایران و چین برای تنش‌زدایی در خاورمیانه و سفر اخیر امیرعبداللهیان به پاکستان گفت: ظرفیت‌های همکاری تهران-پکن یک گزینه موثر برای اسلام‌آباد جهت تکمیل خط لوله گاز ایران-پاکستان(آی. پی) خواهد بود.

به گزارش روز شنبه خبرنگار ایرنا، ریما شوکت در گزارشی پیرامون تحولات منطقه‌ای و دیپلماسی ایرانی برای توسعه روابط با همسایگان که امروز در روزنامه پاکستانی «نیشن» منتشر شد، گفت: پس از توافق پکن برای آشتی تهران و ریاض و سفر وزیرخارجه سعودی به تهران، بازدید حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران از عربستان نیز صورت گرفت که بسیار حائز اهمیت است.

وی اظهار داشت: پیشرفت‌های سیاسی بزرگی در منطقه روی داده است و این نزدیکی (ازسرگیری روابط ایران و عربستان) اکنون آغاز جدیدی در منطقه است و فرصت های زیادی برای رشد و توسعه برای کشورهای منطقه به ویژه پاکستان فراهم می کند.

ریما شوکت گفت: پاکستان با هر سه کشور روابط خوبی دارد. چین شریک استراتژیک ما است، عربستان سعودی یک دوست قدیمی در حالی که ایران همسایه نزدیک پاکستان می‌باشد. ایران و پاکستان در طول سالیان متمادی در مورد مسائل فی‌مابین با مهارت مذاکره کرده اند. به جز چند حادثه مرزی، هیچ اتفاقی بین این دو همسایه رخ نداده است. پاکستان به پروژه خط لوله گاز ایران-پاکستان-هند (IPI) ملحق شد که بعد از عقب نشینی هند این پروژه به خط لوله گاز ایران-پاکستان (IP) نام گرفت.

وی تاکید کرد: دیپلماسی همکاری ایران و چین یک فرصت موثر برای تجدید ارتباطات منطقه‌ای و گشایش یک همکاری سه جانبه با مشارکت پاکستان است و این‌ کشور می تواند از ظرفیت‌های همکاری تهران-پکن استفاده کند تا گشایشی در مسیر تکمیل خط لوله مهم انتقال گاز از ایران به پاکستان صورت گیرد.

این کارشناس پاکستانی نوشت: وضعیت فعلی در منطقه فرصت‌های زیادی را برای پاکستان به وجود آورده است. بهره‌برداری از ویژگی‌های همسایگی با ایران و استفاده از این مجاورت جغرافیایی می توان به ترمیم اقتصاد بیمار پاکستان کمک کند. ایران می تواند به پاکستان در تامین نیازهای انرژی خود کمک کند.

وی افزود: دریا حوزه ای است که هر دو کشور همسایه می توانند در آن به صورت هماهنگ کار کنند. ایرانی‌ها بیش از پاکستان ملتی دریانورد هستند که هم در شمال و هم در جنوب خود از این ثروت آگاه هستند. ایران نسبت به دریای جنوبی خود در مقابل خلیج فارس، جایی که تنگه هرمز قرار دارد و یکی از شلوغ ترین نقاط گلوگاه جهان است، آگاه است. ایران و همسایگانش در خلیج فارس نه تنها برای مسافران بلکه برای تجارت نیز از طریق یک خط کشتیرانی به هم متصل هستند. پاکستان می تواند از این ظرفیت دست نخورده استفاده کند و خط کشتیرانی را ابتدا برای مسافران، به ویژه زائران، و سپس برای تجارت آغاز کند.

دوازدهم مرداد امسال وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در جریان سفر رسمی خود به پاکستان اعلام کرد: گفت‌وگوهای مهمی با همتای پاکستانی خود درباره طرح خط لوله انتقال گاز ایران به پاکستان انجام داشته و معتقد است که تکمیل این پروژه در راستای منافع دو ملت است.

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha