۴ شهریور ۱۴۰۲، ۱۱:۵۷
کد خبرنگار: 1336
کد خبر: 85210699
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

درخواست دانشمندان از چین، کره جنوبی و تایوان برای مشارکت در آزمایش پساب فوکوشیما

تهران-ایرنا- به دنبال رهاسازی آب پسماند نیروگاه اتمی فوکوشیمای ژاپن، شماری از دانشمندان پیشنهاد کرده اند کارشناسان کره جنوبی، چین و تایوان در مراحل آزمایش آب و غذاهای دریایی در داخل ژاپن مشارکت داشته باشد.

به گزارش روز شنبه ایرنا به نقل از پایگاه خبری کوریا تایمز، پس از رهاسازی فاضلاب تصفیه شده از نیروگاه هسته ای فوکوشیما، اکنون دانشمندان از مردم می خواهند تا به توصیه های متخصصان بهداشت و حفاظت رادیولوژیکی برای از بین بردن ترس ناشی از آلودگی آب توجه کنند.

برخی از کارشناسان حتی یک مکانیسم نظارتی چند ملیتی را پیشنهاد می کنند که بر اساس آن دانشمندان کشورهایی که احتمالاً تحت تأثیر این رها سازی پسماند نیروگاه اتمی هستند در نظارت بر آب و غذاهای دریایی در داخل ژاپن با هدف اعتماد سازی شرکت کنند.

محققان بین‌المللی هسته‌ای می گویند اگرچه که تخلیه این پسماند در اقیانوس آرام اثرات محدودی بر سلامتی دارد، دانشمندان کره‌ای می‌توانند رادیواکتیویته موجود در آب و غذاهای دریایی در ژاپن را رصد کنند تا از ایمنی آنها برای مردم کشور خود اطمینان حاصل کنند.

در کره جنوبی، دولت گفته است که هیچ مشکل علمی یا فنی با تخلیه این پسماند ندیده است. اما اگر غلظت مواد رادیواکتیو در آب از حد استاندارد فراتر رود، سئول خواستار توقف فوری انتشار خواهد شد. در صورت انحراف آزادی ژاپن از طرح اولیه، دولت همچنین آماده طرح شکایت بین المللی خواهد بود.

به دنبال این تصمیم ژاپن برای رهاسازی این پساب، اعتراضات علیه طرح رهاسازی که شامل بیش از ۱ میلیون تن آب رادیواکتیو تصفیه شده است که برای پر کردن ۵۰۰ استخر در اندازه المپیک کافی است، نگرانی مردم رو به افزایش گذاشته است. بررسی ها نشان داده است که اکثر مردم نگران غذاهای دریایی و آلودگی اقیانوس ها هستند.

درخواست دانشمندان از چین، کره جنوبی و تایوان برای مشارکت در آزمایش پساب فوکوشیما

به باور جیم اسمیت، استاد علوم محیطی در دانشگاه پورتسموث بریتانیا، مردم نباید نگران مصرف غذاهای دریایی، نمک دریا یا شناکردن در اقیانوس باشند.

به زعم جیم اسمیت که پیامدهای زیست‌محیطی درازمدت حوادث هسته‌ای چرنوبیل و فوکوشیما را مطالعه می‌کند، انتشار فاضلاب تصفیه‌شده در فوکوشیما مشابه انتشار معمول فاضلاب تصفیه‌شده از دیگر سایت‌های هسته‌ای در سراسر جهان است.

وی تصریح کرد جوامع علمی در سطح محلی می تواند با اندازه گیری رادیواکتیویته در نمونه های آب و غذاهای دریایی شواهدی را ارائه دهند.

او گفت: «مقامات ژاپنی و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی قصد دارند این کار را انجام دهند و نتایج خود را آشکارا منتشر کنند، اما اگر دانشمندان خودشان نیز بر انتشار این خبر نظارت داشته باشند، به مردم کره جنوبی کمک خواهد کرد تا اطمینان بیشتری نسبت به نتایج داشته باشند.»

به گفته تیلمن راف، پزشک بیماری‌های عفونی و بهداشت عمومی و دانشیار دانشگاه ملبورن، دوزهای تشعشع به مردم از فاضلاب رادیواکتیو فوکوشیما بسیار کم خواهد بود و بر سلامتی تاثیری ندارد.
تیلمن راف که یکی از مقامات ارشد مرکز پزشکان بین‌المللی برای پیشگیری از جنگ هسته‌ای است افزود: این مساله خطرناک نیست و بر اثر شناکردن یا خوردن محصولات دریا سلامت افراد در معرض خطر قرار نمی گیرد.
آدریان بول، رئیس بخش انرژی هسته ای دانشگاه منچستر می گوید سطوح تریتیوم در آبی که باید تخلیه شود چندین برابر کمتر از دستورالعمل سازمان بهداشت جهانی است.

درخواست دانشمندان از چین، کره جنوبی و تایوان برای مشارکت در آزمایش پساب فوکوشیما
در ژاپن و کره جنوبی اعتراضاتی برگزار شده و چین خرید محصولات دریایی از ژاپن را ممنوع کرده است.
سازمان بین المللی انرژی اتمی هم گفته است سطح ایزوتوپ تریتیوم در آب پسماند نیروگاه اتمی فوکوشیما ژاپن «خطرناک نیست.»
حجم بزرگی از آب آلوده به مواد رادیواکتیو در روند سردکردن سوخت رآکتور ذوب شده در نیروگاه هسته‌ای فوکوشیما از زمانی که به دلیل زلزله و سونامی سال ۲۰۱۱ ویران شد، ذخیره‌سازی شده است.
این آب در این مدت در مخازن و تانکرهایی برای از بین بردن مواد رادیواکتیو نگهداری شده است، در مراحل تصفیه این آب‌های آلوده، بیشتر مواد رادیواکتیو به جز تریتیوم جداسازی شد اما ظرفیت مخازن نگهداری رو به اتمام است، به نظر می‌رسد تریتیوم از دیگر مواد رادیواکتیو مانند سزیم و سترونتیوم ضرر کمتری دارد.
چین و روسیه پیشتر به ژاپن پیشنهاد کرده‌اند که بجای ریختن این آب آلود به دریا، آن را تبخیر و راهی آسمان کند زیرا در این صورت اثرات مخرب زیست محیطی آن کمتر خواهد بود اما ژاپن با این طرح موافقت نکرده است.
وانگ ونبین سخنگوی وزارت امور خارجه چین هفته گذشته در یک نشست خبری افزود که دولت ژاپن بدون توجه به نگرانی‌های شدید و مخالفت جامعه بین‌المللی، تصمیم خود را برای رهاسازی آب آلوده نیروگاه هسته‌ای فوکوشیما در اقیانوس
اعلام کرد.
سخنگوی وزارت امور خارجه چین گفت: پکن قویا از ژاپن می‌خواهد که طرح رهاسازی آب آلوده هسته‌ای در دریا را لغو کند و این آب را به شکلی مسئولانه دفع کند.
وی ادامه داد: این بسیار خودخواهانه و غیرمسئولانه است، زیرا این اقدام، خطرات آلودگی هسته‌ای را به سایر جهان گسترش خواهد داد و با انجام این کار، ژاپن منافع خودخواهانه خود را بالاتر از رفاه بلندمدت کل بشریت قرار می‌دهد. چین بشدت نگران این اقدام است و با این موضوع مخالف است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha