ژاپن: هیچ گونه مواد رادیواکتیوی در ماهی های منطقه فوکوشیما پیدا نشده است

تهران- ایرنا - آژانس ماهیگیری ژاپن امروز شنبه پس از آزمایش بر روی ماهی‌ها در آبهای اطراف نیروگاه اتمی فوکوشیما اعلام کرد سطح قابل تشخیصی از ایزوتوپ رادیواکتیو تریتیوم در آن ها پیدا نکرده است.

به گزارش روز شنبه ایرنا از رویترز به نقل از کیودو، تورهای ماهیگیری روز پنجشنبه درحالی که شرکت برق توکیو تخلیه پساب تصفیه شده نیروگاه اتمی فوکوشیما به آب های اقیانوس آرام را آغاز کرد به آب انداخته شد. رهاسازی پساب های فوکوشیما منجر به خشم ماهیگیران و بسیاری از مردم ژاپن شد.

در کشورهای همسایه نیز مشتریان مواد غذایی دریایی ابراز نگرانی کردند و چین نیز ورود محصولات دریایی از ژاپن را ممنوع کرده است.

قرار است آژانس ماهیگیری ژاپن روزانه گزارشی از آزمایش بر روی ماهی ها و آبزیان منطقه فوکوشیما و اطراف آن ارائه دهد. شرکت برق توکیو نیز روز گذشته اعلام کرد آب های اطراف نیروگاه اتمی فوکوشیما کمتر از ۱۰ بکرل در لیتر تریتیوم دارند که بسیار پایین تر از سطح مجاز سازمان بهداشت جهانی که ۱۰ هزار بکرل در آب آشامیدنی است گزارش شد. به نظر می رسد تریتیوم از دیگر مواد رادیواکتیو مانند سزیم و سترونتیوم ضرر کمتری دارد.

پس از مذاکرات طولانی مدت، دولت فومیو کشیدا نخست وزیر ژاپن تصمیم گرفت روز پنجشنبه ۱.۳ میلیون تن از پساب تصفیه شده نیروگاه فوکوشیما را در آب های اقیانوس آرام تخلیه کند.

پیش تر فدراسیون اتحادیه همکاری ماهی‌گیران ملی ژاپن به ریاست ماسانوبو ساکاموتو به مخالفت خود را با رهاسازی پساب های فوکوشیما به اقیانوس اعلام و خاطرنشان کرده بود این اقدام منجر به خدشه دار کردن اعتبار غذاهای دریایی از فوکوشیما و مناطق اطراف آن می شود.

باوجود این فومیو کیشیدا نخست وزیر ژاپن گفته بود تلاش خواهد کرد تا با ماهی‌گیران محلی ارتباط برقرار و حمایت آنها را در ازای تلاش های دولتش برای تضمین ایمنی این اقدام بدست آورد.

پیش تر فومیو کیشیدا در مصاحبه با خبرنگاران تاکید کرده بود رهاسازی آب های تصفیه شده رآکتور هسته ای فوکوشیما به اقیانوس مساله ای است که قطعا نمی توان آن را به تعویق انداخت.

از سوی دیگر «وانگ ونبین» سخنگوی وزارت امور خارجه چین روز دوشنبه هفته گذشته ( ۳۰ مرداد) با استناد به نظرسنجی اخیر خبرگزاری رسمی کیودو ژاپن که نشان می‌داد ۸۱.۹ درصد از پاسخ دهندگان معتقدبودند توضیح مقامات ژاپن درباره این اقدام ناکافی است و ۸۸.۱ درصد نیز نگران از تبعات احتمالی ناشی از رهاسازی پساب نیروگاه اتمی فوکوشیما بودند، تلاش توکیو برای رهاسازی پساب های آلوده به مواد هسته ای را محکوم کرده و گفته بود که این موضوع، یک اقدام جدی در زمینه نقض اعتماد است.

وانگ ونبین گفته بود: پکن رهاسازی پساب نیروگاه اتمی فوکوشیما را بهترین راه حل نمی داند اما انتخاب دولت ژاپن با در نظر گرفتن هزینه های اقتصادی بوده و خطرات غیرضروری را برای همسایگان خود و جهان به همراه خواهد داشت. با این حال دولت ژاپن با اجرای این طرح غیر قابل برگشت، به منافع اقتصادی مردم این کشور لطمه خواهد زد.

حجم بزرگی از آب آلوده به مواد رادیواکتیو در روند سردکردن سوخت رآکتور ذوب شده در نیروگاه هسته ای فوکوشیما از زمانی که به دلیل زلزله و سونامی سال ۲۰۱۱ ویران شد، ذخیره‌سازی شده است. این آب در این مدت در مخازن و تانکرهایی برای از بین بردن مواد رادیواکتیو نگهداری شده است. در مراحل تصفیه این آب های آلوده، بیشتر مواد رادیواکتیو به جز تریتیوم جداسازی شد. اما ظرفیت مخازن نگهداری رو به اتمام بود.

دولت ژاپن پس از گزارش نهایی آژانس بین المللی اتمی که ماه گذشته رهاسازی پسماندهای فوکوشیما را سازگار با استانداردهای امنیتی اعلام کرد، تصمیم به شروع روند تخلیه پسماندهای فوکوشیما به اقیانوس را اتخاذ کرده و روز پنجشنبه گام نخست را با تخلیه این پساب ها آغاز کرد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha