مشارکت اقتصادی در خراسان‌شمالی بیش از میانگین کشوری است

بجنورد- ایرنا- معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خراسان‌شمالی گفت: مشارکت اقتصادی در استان ۴۵.۲ درصد است که این میزان چهار درصد بیش از میانگین کشوری است.

به گزارش ایرنا، ناصر فخرموحدی روز شنبه در آیین افتتاح سردخانه دومداره مواد غذایی و بسته بندی میوه اسفراین اظهار کرد: خراسان شمالی با ۴۵.۲ درصد مشارکت اقتصادی اکنون جزو ۶ استان برتر در میزان بالای مشارکت اقتصادی است.

به گفته وی؛ میزان مشارکت اقتصادی در خراسان شمالی تا بهار سال گذشته ۴۴.۲ درصد بوده است.

فخرموحدی با اشاره به پایین بودن نرخ بیکاری در خراسان شمالی از میانگین کشوری، گفت: نرخ بیکاری در استان هفت درصد است که این میزان ۱.۲ درصد کمتر از میانگین کشوری است.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خراسان‌شمالی ادامه داد: این در حالی است که تا بهار سال گذشته نرخ بیکاری در استان ۹.۳ درصد بود.

فخر موحدی تصریح کرد: اشتغال و بیکاری از جمله موضوع‌ های اساسی اقتصاد هر کشور است به گونه‌ای که افزایش و کاهش بیکاری به عنوان یکی از شاخص‌های توسعه یافتگی جوامع تلقی می‌شود.

وی با بیان اینکه در سال های اخیر سهم بخش خدمات استان در اشتغال افزایش یافته، گفت: سهم اشتغال بخش صنعت ۲۸.۲ درصد و بخش خدمات ۴۰.۴ درصد است.

به گزارش ایرنا، نرخ بالای مشارکت اقتصادی نشان دهنده افراد جویای کار بیشتر است و در عین حال وجود اشتغال ناقص سبب شده تا با وجود اشتغال و کاهش نرخ بیکاری، درآمد کسب شده مردم کفایت معیشت را نداشته و سرانه درآمد خانوارها در این استان نیز به نسبت استان های دیگر پایین باشد.

نرخ بیکاری، درصدی از جمعیت مایل به اشتغال بدون شغل است و در زمان‌ وخامت اوضاع اقتصادی و کمیاب بودن موقعیت‌های شغلی، انتظار افزایش نرخ بیکاری وجود دارد.

احیای ۶۶ واحد تولیدی

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خراسان‌شمالی گفت: ۶۶ واحد تولیدی با اشتغالزایی ۷۵۰ نفر در دولت سیزدهم از طریق مصوبات کارگروه ستاد تسهیل و رفع موانع تولید استان احیا و به چرخه تولید بازگشت.

فخرموحدی افزود: تامین مواد اولیه و بدهی های معوق از مشکلات اصلی این واحدهای تولیدی راکد بود که با حمایت های ویژه دولت و پرداخت تسهیلات مشکلات آنها رفع شد.

خراسان شمالی با دارا بودن یک میلیون نفر جمعیت که ۴۴ درصد آن ها در روستاها زندگی می کنند، دارای ۹ شهرک و ۹ ناحیه صنعتی و یک منطقه ویژه اقتصادی است.

شهرستان ۱۲۰ هزار نفری اسفراین در ۶۰ کیلومتری جنوب شرقی بجنورد واقع است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha