معترضان کره جنوبی خواستار اقدام دولت درباره پساب فوکوشیما شدند

تهران- ایرنا - معترضان کره جنوبی امروز شنبه در پایتخت این کشور گردهم آمدند تا از دولت این کشور بخواهند اقداماتی برای اجتناب از آنچه فاجعه رهاسازی پساب های تصفیه شده نیروگاه اتمی فوکوشیما می نامند انجام دهد.

به گزارش روز شنبه ایرنا از رویترز، دولت ژاپن از روز پنجشنبه رهاسازی پساب های آلوده به مواد رادیواکتیو نیروگاه اتمی فوکوشیما را به آب های اقیانوس آرام باوجود اعتراضات و مخالفت های داخلی و خارجی از انجمن ماهیگیران و دیگر بخش ها که درباره تاثیرات محیط زیستی ابراز نگرانی کردند، آغاز کرده است.

چوئی کیونگ سونگ از گروه نظارتی تشعشات کره جنوبی که این تجمع را برنامه ریزی کرده است در مصاحبه با خبرنگاران گفت: « ما فورا شاهد فجایعی مانند شناسایی مواد رادیواکتیو در غذاهای دریایی نخواهیم بود، اما به نظر غیرقابل اجتناب می رسد که رهاسازی پساب های فوکوشیما خطری را متوجه صنعت ماهیگیری کند. بنابراین دولت باید به دنبال راه حلی برای این مشکل باشد. »

وی در ادامه افزود هیچ کس نمی داند با این اقدام چه چیزی قرار است در اکوسیستم دریایی ۱۰۰ سال آینده اتفاق بیفتد.

براساس اطلاعات برگزارکنندگان این تجمع، حدود ۳۰ هزار نفر به این اعتراضات ملحق شدند.

ژاپن و سازمان های علمی از ایمنی آب و پیدا نشدن مواد رادیواکتیو و یاهرگونه تغییر غیرعادی در آبزیان خبر دادند.

بخش مسئول نیروگاه که شرکت برق توکیو است، برای از بین بردن ایزوتوپ های رادیواکتیو فیلترهایی به کار برده است و در نتیجه این اقدام تنها میزانی تریتیوم که جداسازی آن مشکل بوده در پساب ها باقی مانده است.

آژانس ماهیگیران ژاپن امروز اعلام کرد در ماهی های منطقه فوکوشیما و اطراف نیروگاه سطح فابل تشخیصی از تریتیوم پیدا نشده است.

کره جنوبی نیز پیش تر خاطرنشان کرده بود مشکلی علمی در تخلیه پساب های فوکوشیما پیدا نکرده است، اما فعالان محیط زیستی معتقدند تاثیرات ممکن مورد مطالعه قرار نگرفته اند.

حجم بزرگی از آب آلوده به مواد رادیواکتیو در روند سردکردن سوخت رآکتور ذوب شده در نیروگاه هسته ای فوکوشیما از زمانی که به دلیل زلزله و سونامی سال ۲۰۱۱ ویران شد، ذخیره‌سازی شده است. این آب در این مدت در مخازن و تانکرهایی برای از بین بردن مواد رادیواکتیو نگهداری شده است. در مراحل تصفیه این آب های آلوده، بیشتر مواد رادیواکتیو به جز تریتیوم جداسازی شد. اما ظرفیت مخازن نگهداری رو به اتمام بود.

پس از مذاکرات طولانی مدت، دولت فومیو کشیدا نخست وزیر ژاپن تصمیم گرفت روز پنجشنبه ۱.۳ میلیون تن از پساب تصفیه شده نیروگاه فوکوشیما را در آب های اقیانوس آرام تخلیه کند.این حجم معادل ظرفیت ۵۰۰ استخر شنای ابعاد المپیک است. اولین تخلیه به حجم ۷ هزار و ۸۰۰ مترمکعب معادل ظرفیت ۳ استخر شنا طی ۱۷ روز در داخل آب های اقیانوس آرام انجام خواهد شد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha