۴ شهریور ۱۴۰۲، ۱۷:۵۴
کد خبرنگار: 1197
کد خبر: 85210992
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

سالانه ۱۲۰ هزار تن کودکشاورزی در همدان توزیع می شود

همدان - ایرنا- مدیر شرکت خدمات حمایتی کشاورزی همدان گفت: این شرکت با تأمین صد درصدی کودهای کشاورزی مورد نیاز استان، به طور میانگین سالانه ۱۲۰ هزارتن انواع کودهای کشاورزی تامین، تدارک و توزیع می کند.

بهروز الیاسی روز شنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: سال جاری ۱۲۳ هزار تن انواع کودهای کشاورزی ازته ، فسفاته و پتاسه در دست توزیع است که شامل نود و هشت هزار و ۳۴۱ تن ازته ، ۱۸هزار و ۳۱۱ تن فسفاته و ۶هزار و ۸۷۵ تن پتاسه است.

این مسوول اظهارداشت: هم اکنون بیش از ۱۲هزار تن انواع کودهای کشاورزی یارانه دار در انبارهای شرکت خدمات حمایتی کشاورزی استان همدان برای کشت های پاییزه استان ذخیره شده است.

وی با اشاره به نقش تامین کود در حفظ امنیت غذایی جامعه، گفت: شرکت خدمات حمایتی کشاورزی در بدنه دولت مردم ، برای مغتنم شمردن فرصت خدمت به مردم به صورت شبانه روزی حتی در روزهای تعطیل و جمعه ها ، در کنار کشاورزان و بهره برداران و تولید کنندگان بوده و با توجه به فراز و فرودهای بسیار کوشیده است تا خللی در امنیت غذایی کشور وارد نشود.

مدیر شرکت خدمات حمایتی کشاورزی همدان تاکید کرد: وظیفه این شرکت تهیه و تدارک، توزیع، حمل و نقل و فروش انواع نهاده های مورد نیاز کشاورزی به ویژه کودهای کشاورزی است که با ۹۴ کارگزار فعال در ۱۰ شهرستان استان عملیات توزیع را انجام می دهد.

وی یادآور شد: در یکسال گذشته به منظور رفاه حال کشاورزان، در مناطقی که دسترسی به کودهای کشاورزی مشکل بود تعداد ۱۸ مورد مجوز عاملیت جدید صادر شد.

الیاسی همچنین گفت: شرکت خدمات حمایتی کشاورزی با تلاش و پشتکار و در راستای خودکفایی کشور در تولید کودهای کشاورزی موفق به افزایش ۸۵ درصدی تولید در کودهای پتاسه و ۱۱۴ درصدی تولید در کودهای فسفاته شده است که این مهم سهم بسزایی در تغذیه گیاهی و متعاقب آن افزایش تولید محصولات کشاورزی استان به ویژه محصولات اساسی همچون گندم، جو داشت.

وی ادامه داد: بر اساس تصمیم وزارت جهاد کشاورزی در اردیبهشت ماه سالجاری، به منظور رفع نگرانی کشاورزان از تأمین کودهای کشاورزی مورد نیاز خود، علاوه بر چهار محصول اساسی گندم، جو، کلزا و چغندرقند ، به دیگر محصولاتی که به عنوان الگوی کشت در استان معرفی شده اند کودهای کشاورزی یارانه دار تخصیص یافت که در پنج ماهه ابتدایی سالجاری از مجموع ۳۲ هزار و ۱۰۰ تن انواع کودهای کشاورزی توزیع شده در استان ، ۹درص آن در قالب الگوی کشت ارائه شده از سوی سازمان جهاد کشاورزی استان بوده است.

مدیر شرکت خدمات حمایتی با اشاره به ابلاغ برنامه کشت قراردادی سه محصول گندم‏، جو و دانه‌های روغنی در سال زراعی ۱۴۰۳-۱۴۰۲ توسط وزیر جهاد کشاورزی، گفت: برنامه کشت قراردادی سال آتی زراعی در سطح ۴۳۰ هزار هکتار از مزارع استان همدان هدفگذاری شده است.

وی درباره کیفیت کودهای کشاورزی تأمین و تدارک شده توسط شرکت خدمات حمایتی کشاورزی افزود: فرایند تأمین، تدارک و توزیع تا مصرف کودها، توسط دولت در چارچوب «سامانه کنترل کیفی» با نظارت کامل صورت می گیرد و از بالاترین کیفیت ممکن برخوردار است.

الیاسی تاکید کرد: اگر کود تقلبی و بی کیفیت وارد برنامه توزیع شود به طور سیستماتیک شناسایی و از چرخه توزیع خارج می شود که در این زمینه تعداد ۵۲ مورد عملیات بازدید و پایش میدانی از توزیع کود در سطح استان انجام گرفته است.

وی گفت: تعداد ۵۶ مورد از کودهای وارده به انبار نمونه برداری و برای انجام آنالیز و کنترل کیفی به مرکز تحقیقات کاربردی نهاده های کشاورزی کرج ارسال شد که پس از دریافت تائیدیه های استاندارد در اختیار کشاورزان قرار گرفت.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha