تردد مواکب خدمات‌رسان به زوار از مرز سومار آغاز شد

قصرشیرین- ایرنا- فرماندار گیلانغرب گفت: تردد مواکب خدمات‌رسان به عراق به صورت شبانه‌روزی از مرز سومار به عنوان گذرگاه و مسیر ترد مواکب و عوامل خدمات‌رسان زائران اربعین، از امروز پنجم شهریور ماه آغاز شد.

«وحید محمدی» روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: از امروز پنجم شهریور ماه مرز سومار به صورت ۲۴ ساعته پذیرای مواکب و عوامل خدمات رسانی به زائران از سراسر کشور برای عزیمت به عراق است و امکانات رفاهی به منظور خدمات رسانی به عوامل مواکب در این مرز استقرار یافته است.

وی اظهار کرد: پذیرایی، ایجاد فضای اسکان، تغذیه، درمان، تامین امکانات لازم برای آنان، الزامات هماهنگی و پذیرایی از زائران و همچنین کنترل تردد مسیرهای مواصلاتی از اقدام هایی است که برای تردد مواکب پیش بینی شده و امام زاده شهر سومار و همچنین مسجد جامع نیز برای خدمات رسانی به عوامل مواکب تجهیز شده و موکب های پذیرایی نیز در ۲ سوی مرزهای سومار و مندلی نیز فراهم است و دستگاه یخساز نیز استقرار یافته است.

فرماندار گیلانغرب در ادامه گفت: همچنین چند موکب با ظرفیت سرویس دهی به چند هزار نفر در روز توسط این شهرستان ایجاد شده، ۲ مورد از این مواکب در مرز سومار و همچنین ۲ مورد در مسیر زوار اربعین در شهرهای گیلانغرب و سرمست مستقر هستند.

محمدی ادامه داد: گیت های گذرنامه نیز در مرز سومار پیش بینی شده و امکانات اولیه شامل خدمات بهداشتی و رفاهی برای خدمات رسانی به موکب داران در مرز سومار فراهم است.

وی اظهار کرد: زوار از طریق مرز سومار نمی توانند برای حضور در همایش بزرگ پیاده روی اربعین عازم عراق شوند و تنها مواکب مجاز به تردد از این گذرگاه هستند که البته تردد عوامل خدمات رسانی همراه مواکب نیز از همین گذرگاه مجاز است و زوار برای عزیمت به عراق باید دیگر مرزها از جمله مرز خسروی با زیرساخت های مناسب را انتخاب کنند.

به گزارش ایرنا، قصرشیرین در غرب کرمانشاه بیش از ۲۷ هزار نفر جمعیت دارای ۲ بخش مرکزی و سومار و بیش از ۱۸۶ کیلومتر مرز با عراق دارد که دارای ۲ مرز رسمی خسروی و پرویزخان است.

بخش سومار در فاصله ۹۰ کیلومتری شهر قصرشیرین واقع شده است و با عراق ۸۶ کیلومتر مرز دارد که این بخش دارای ۲ شهر سومار و نفت شهر و ۱۳ روستا است.

بازارچه سومار در فاصله پنج کیلومتری شهر قرار دارد و فاصله این شهر با گیلانغرب ۶۷ کیلومتر است که در آن سوی مرز و در عراق، نزدیک ترین شهر به سومار، شهر مندلی از توابع فرمانداری بلدروز است.

سال گذشته در مجموع ۵۰۰ هزار زائر در ایام اربعین از مرز خسروی تردد کردند که به گفته ی مسوولان با توجه به توسعه زیر ساخت ها و ۲۴ ساعته شدن تردد از این گذرگاه، امسال پیش بینی ها حاکی از سه برابر شدن تردد زائران از این مرز رسمی به عنوان اصلی ترین و قدیمی ترین محل تردد زائران به عتبات عالیات و کربلای معلا است.

مرز رسمی خسروی در فاصله ۱۵ کیلومتری قصرشیرین تا بغداد پایتخت عراق ۱۹۰، نجف ۳۸۰، کربلا ۳۰۰، کاظمین ۲۰۳ و تا سامرا ۳۲۶ کیلومتر فاصله دارد و به دلیل مسافت کوتاهی که نسبت به سایر مرزهای کشورمان با شهرهای زیارتی و مهم عراق دارد، کانونی مهم برای تردد مسافران و زائران ایرانی و عراقی است.

در این شهرستان ۱۴ واحد اقامتی شامل هتل و مهمانپذیر درجه یک تا درجه سه با ۳۲۲ اتاق و یک هزار و ۲۰۰ تخت از اوایل دهه ۸۰ ساخته شده تا زائران عتبات عالیات در مسیر تردد خود به عراق، یک شب را در این منطقه مرزی اقامت داشته باشند، این مهم با هدف رونق بخشیدن به شهر و بهره مندی مردم قصرشیرین از مزایای تردد زوار صورت می گرفت.

خسروی یکی از مرزهای مهم و با موقعیت راهبردی کشورمان است که این مرز بین المللی قدیمی‌ترین مرز رسمی کشورمان با عراق برای تردد زائران عتبات عالیات است که در گذشته جزئی از راه ابریشم بوده است.

مرز رسمی خسروی - منذریه مسیر اصلی جاده کشورمان به سوی بغداد پایتخت کشور عراق است که این جاده در ادامه به کشور سوریه متصل شده و در نهایت به بندر حلب در ساحل دریای مدیترانه متصل می‌شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha