۵ شهریور ۱۴۰۲، ۱۰:۳۹
کد خبرنگار: 907
کد خبر: 85211721
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

۳.۵ میلیون متر مکعب سیلاب وارد سدهای خراسان‌شمالی شد

بجنورد-ایرنا- معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه ای خراسان شمالی گفت: سه میلیون و ۵۰۰ هزار متر مکعب سیلاب در ۲۴ ساعت گذشته وارد سدهای استان شد.

وحید واسطه روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: با توجه به بارندگی‌های اخیر شاهد ورود سیلاب به سدهای "شیرین دره" بجنورد، "بیدواز" اسفراین، "غلامان" و "چندیر" در راز و جرگلان بودیم.

وی تصریح کرد: حجم سیلاب ورودی به سد چندیر در راز و جرگلان ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار متر مکعب، شیرین دره مانه و سملقان ۷۵۰ هزار متر مکعب، سد غلامان راز و جرگلان ۵۰۰ هزار متر مکعب و سد بیدواز اسفراین ۱۵۰ هزار متر مکعب ثبت شده است.

واسطه ادامه داد: خراسان شمالی هشت سد با ظرفیت ذخیره سازی ۲۳۴ میلیون متر مکعب در دست بهره برداری دارد.

معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه ای خراسان شمالی گفت: بارندگی های سیلابی بیشتر بر روی حجم سدها تاثیر گذار هستند و بارندگی با شدت کم بیشتر به رطوبت خاک کمک می کند.

به گزارش ایرنا، بارش رگباری باران روز شنبه ( چهارم شهریورماه) جاری سبب جاری شدن سیل در تعدادی از روستاهای خراسان شمالی شد.

میزان بارندگی در شهر بجنورد ۲۲ میلیمتر گزارش شده است و سامانه بارشی که از صبح دیروز فعال شده تا امروز در بخش های مختلف استان فعالیت دارد و فعالیت این سامانه سبب بارش باران، رگبار و وزش باد شدید لحظه ای می شود.

بر اساس گزارش رسمی اداره کل هواشناسی خراسان شمالی حدود ۹۵ درصد از پهنه این استان ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار هکتاری واقع در شمال شرق کشور درگیر خشکسالی و تحت تاثیر این پدیده است به طوری که بر اساس شاخص اس. پی. آی (ﺷﺎﺧﺺ ﺑﺎرش اﺳﺘﺎﻧﺪارد شده) در بازه زمانی ۱۰ ساله ۷۰ درصد از مساحت استان درگیر خشکسالی شده است.

خراسان شمالی هشت سد با ظرفیت ذخیره سازی ۲۳۴ میلیون متر مکعب در دست بهره برداری دارد و بنا بر گزارش هواشناسی از ابتدای سال زراعی جاری تاکنون میزان بارش ها در این استان حدود ۵۸ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش یافته است و حدود ۸۲ درصد از مساحت دو میلیون و ۸۰۰ هکتاری استان خراسان شمالی نیز با خشکسالی خفیف تا شدید مواجه اند.

استان خراسان شمالی ۳۴۴ هزار هکتار از مساحت این استان را اراضی کشاورزی تشکیل می دهد که از جمعیت یک میلیون نفر حدود ۳۸ درصد در بخش کشاورزی اشتغال دارند که این میانگین در سطح ملی حدود ۱۹ درصد اعلام شده است.

در استان خراسان شمالی تاکنون هشت سد و ۱۱ بند انحرافی ساخته شده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha