شصتمین سالگرد جنبش حقوق مدنی در آمریکا/ هشدار فعالان نسبت به عقب‌گرد

تهران- ایرنا- در شصتمین سالگرد راهپیمایی واشنگتن که نخستین بار توسط مارتین لوترکینگ برگزار شد، فعالان نسبت به تحقق نیافتن رویاهای این رهبر جنبش حقوق مدنی هشدار دادند.

به گزارش روز شنبه ایرنا به نقل از تارنمای روزنامه واشنگتن تایمز، امروز شنبه هزاران نفر به مناسبت بزرگداشت شصتمین سالگرد راهپیمایی در واشنگتن برای جنبش حقوق مدنی در پارک نشنال مال واشنگتن گردهم آمدند و نسبت به عدم تحقق رویای مارتین لوتر کینگ رهبر جنبش حقوق مدنی آمریکایی های آفریقایی تبار هشدار دادند.

در این راهپیمایی در کنار بنای یادبود آبراهام لینکلن، همان جایی که لوترکینگ سخنرانی معروف خود با عنوان «رویایی دارم» را ایراد کرد، فعالان حقوق مدنی، قانونگذاران و بسیاری از شخصیت های دیگر این پیام را فرستادند که بزرگداشت این روز در واقع ادامه فعالیت های جنبش حقوق مدنی است که جرقه آن در دهه ۱۹۶۰ زده شد.

سالگرد اصلی این راهپیمایی روز دوشنبه خواهد بود که مراسم آن با حضور جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا و کامالا هریس معاون وی برگزار می شود و در آن اعضای خانواده لوترکینگ هم حضور خواهند داشت.

خانواده مارتین لوترکینگ در گردهمایی امروز شنبه هم حضور داشتند و ضمن ابراز نگرانی نسبت به آینده آمریکا گفتند: ما نگران مسیر کشورمان هستیم. زیرا به جای حرکت به جلو، احساس می کنیم که در حال عقب نشینی هستیم. سؤال این است که ما چه کار خواهیم کرد؟

یکی دیگر از اعضای خانواده مارتین لوترکینگ گفت: ۶۰ سال پیش، دکتر کینگ از ما خواست تا با شر سه گانه نژادپرستی، فقر و تعصب مبارزه کنیم. اما امروز، نژادپرستی هنوز با ماست. فقر هنوز با ماست و اکنون، خشونت با اسلحه در کمین عبادتگاه ها، مدارس و مراکز خرید است.

در این گردهمایی تعدادی از قانونگذاران دموکرات، از جمله حکیم جفریس نماینده اقلیت دموکرات مجلس نمایندگان هم سخنرانی کردند.

جفریس در این سخنرانی گفت: آمریکا در دوراهی مبارزه وجودی میان روشنفکران و بنیادگرایان قرار گرفته است. اما ما به پافشاریمان ادامه می دهیم و به دفاع و تظاهرات تا رسیدن به سرزمین موعود آزادی و عدالت آرام نخواهیم نشست.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha