مرحله اول شبکه آبیاری و زهکشی سد سرخاب نیر افتتاح شد

اردبیل - ایرنا - همزمان با هفته دولت شبکه آبیاری و زهکشی سد سرخاب در مراسمی با حضور مسئولان استان اردبیل در شهرستان نیر افتتاح شد.

به گزارش ایرنا، سرپرست سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل روز یکشنبه در این آیین گفت: اراضی زیرپوشش پایاب سرخاب در سطح سه هزار و ۵۳۰ هکتار است که در مرحله اول ۲ هزار و ۲۰۰ هکتار از این اراضی به سیستم نوین آبیاری کم‌فشار مجهز شد.

نوبخت اژدری با بیان اینکه پایاب سرخاب اراضی روستاهای ویرثق، علی‌آباد، گوگه و گوگرچین، بوران و قره تپه، ایرنجی و سرخاب نیر را زیرپوشش قرار می‌دهد ، افزود: این طرح به منظور پیشگیری از هدر رفت آب در مسیر انتقال از طریق نهرهای سنتی، افزایش تعداد دفعات آبیاری و افزایش تولید و در آمد کشاورزان با اعتبار ۲۲۰ میلیارد ریال از محل اعتبارات کمک‌های فنی و اعتباری از اوایل سال ۹۸ شروع شد.

وی ادامه داد: این طرح در سال ۱۴۰۰ به دلیل وجود معارض در برخی از انهار انتقال آب و نبود اعتبار راکد و غیرفعال ماند ولی در نهایت با تامین اعتبار لازم به بهره‌برداری رسید.

سرپرست سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل گفت: در سال گذشته از محل اعتبارات ساختمان شبکه‌های آبیاری و زهکشی حوضه ارس مبلغ ۱۵۰ میلیارد ریال و در سال ۱۴۰۲ هم ۳۷۰ میلیارد ریال اعتبار برای این طرح هزینه شد.

اژدری اظهار کرد: در این طرح به طول ۷۸ کیلومتر عملیات لوله‌گذاری با ۳۷۸ باب دهانه آبگیر و ۲۷ باب حوضچه فشارشکن انجام شده است.

وی دبی کل شبکه آبیاری سرخاب را یک‌هزار و ۶۶۰ لیتر در ثانیه ذکر کرد و افزود: ۶۶۳ زارع از مزایای این طرح در شهرستان نیر بهره‌مند خواهند شد.

شهرستان نیر در ۳۰ کیلومتری جنوب غربی اردبیل قرار دارد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha