۵ شهریور ۱۴۰۲، ۱۵:۴۸
کد خبرنگار: 1228
کد خبر: 85212281
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

عزم اساتید و ادیبان ایران دوست در پاکستان برای ارتقای جایگاه زبان فارسی

اسلام‌آباد - ایرنا - جمعی از اساتید و مدرسین زبان و ادبیات فارسی در دانشگاه های مختلف پاکستان با تاکید بر اهمیت تقویت مراودات فرهنگی و مردمی با جمهوری اسلامی ایران آمادگی خود را برای ارتقای زبان فارسی در جامعه ایران دوست پاکستان اعلام کردند.

به گزارش روز یکشنبه خبرنگار ایرنا، گردهمایی صمیمانه روسا و اساتید طراز اول بخش ادبیات و زبان فارسی دانشگاه‌های مختلف پاکستانی به میزبانی سفارت ایران و مشارکت رایزنی فرهنگی سفارت در اسلام‌آباد برگزار و شرکت کنندگان با «رضا امیری مقدم» سفیر جمهوری اسلامی ایران در پاکستان دیدار کردند.

در این دیدار استادان و مدرسین زبان فارسی همچنین چهره‌های ادبی پاکستان چالش ها، راهکارها و پیشنهادات خود را برای توسعه و گسترش زبان فارسی مطرح کردند.

امیری مقدم، سفیر ایران در پاکستان ضمن خیر مقدم به استادان زبان و ادبیات فارسی گفت: زبان فارسی نقش مهمی در اشتراکات فرهنگی میان دو کشور دارد.

عزم اساتید و ادیبان ایران دوست در پاکستان برای ارتقای جایگاه زبان فارسی

وی با اشاره به میراث مشترک ایران و پاکستان، گفت: تنها در مرکز تحقیقات زبان فارسی ایران و پاکستان گنجینه بزرگی از اسناد و نسخ خطی وجود دارد که مبتنی بر زبان فارسی است. همچنین شاعران برجسته پاکستان از جمله: علامه اقبال لاهوری اشعار خود را به زبان فارسی سروده اند که نشان از اهمیت زبان فارسی در منطقه شبه قاره و پاکستان دارد.

وی به اساتید پاکستانی زبان و ادبیات فارسی توصیه کرد: برای احیا و تقویت زبان فارسی بیش از پیش همت و تلاش نمایند. سفیر کشورمان همچنین اعلام کرد برای تاسیس ساختمان مستقل برای مرکز تحقیقات فارسی ایران و پاکستان در اسلام آباد سعی و تلاش می کنیم و امیدواریم بزودی این ساختمان تاسیس شود.

سفیر ایران ضمن تقدیر از خدمات و تلاش های فرهنگی دکتر احسان خزاعی رایزن فرهنگی سفارت ایران برای ترویج و گسترش زبان فارسی گفت: مجموعه رایزنی فرهنگی برای ارتقای زبان فارسی و از همه مهم تر تحکیم مشترکات فرهنگی و مردمی دو کشور همسایه در حال تلاش شبانه روزی است.

امیری مقدم، زبان را یکی از مهم‌ترین مشترکات دو ملت ایران و پاکستان دانست و با بیان اینکه زبان اردو و فارسی شباهت‌ها و اشتراکات فراوانی دارند، دو زبان را غیرقابل تفکیک از یکدیگر دانست و بر ضرورت توجه به قرابت‌های زبانی دو ملت همسایه به عنوان یک وجه اشتراک فرهنگی بسیار مهم میان آن‌ها، تاکید کرد.

عزم اساتید و ادیبان ایران دوست در پاکستان برای ارتقای جایگاه زبان فارسی

سفیر ایران در پاکستان یادگیری زبان فارسی را یک سرمایه گذاری ارزشمند دانست و با تاکید بر روابط دوستانه ایران و پاکستان بعنوان دوکشور همسایه و اسلامی گفت: امیدواریم که ترویج زبان فارسی که نشانگر پیوندهای فرهنگی و ادبی است، عاملی برای گسترش بیشتر مناسبات فی مابین شود.

"محمد سلیم مظهر"، رئیس فرهنگستان ملی زبان اردو پاکستان و یکی از اساتید برجسته زبان فارسی در پاکستان نیز ضمن عرض تبریک به سفیر جدید جمهوری اسلامی ایران در پاکستان گفت: زبان فارسی آینده روشنی دارد و هیچکس نمی تواند این پیوند فرهنگی را بشکند.

وی گفت: ما برای ترویج زبان فارسی تا حد توان خود تلاش خواهیم کرد و از همه ظرفیت های موجود استفاده خواهیم نمود.

خانم "امبر یاسمین" مدیر گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه نومل اسلام آباد ضمن عرض تبریک به سفیر جدید جمهوری اسلامی ایران در پاکستان این دیدار را مغتنم شمرد و از حمایت بی دریغ رایزنی فرهنگی به بخش زبان و ادبیات فارسی دانشگاه ملی زبان های نوین تشکر و قدردانی کرد.

وی با تشریح فعالیت های بخش زبان و ادبیات فارسی دانشگاه نومل گفت: طی سال ‌های اخیر دانشگاه نومل و رایزنی فرهنگی همکاری‌ های خوبی را داشته ‌اند و امیدواریم این همکاری‌ ها با هدف ترویج زبان فارسی و حفظ این میراث کهن، کماکان ادامه داشته باشد. در آینده نیز با همکاری رایزنی فرهنگی مراسم فرهنگی از جمله: همایش بزرگداشت علامه اقبال لاهوری را برگزار خواهیم کرد.

"احسان خزاعی"، رایزن فرهنگی سفارت جمهوری اسلامی ایران و نماینده بنیاد سعدی در پاکستان در ابتدای این نشست صمیمی ضمن خوش آمد گویی به اساتید زبان و ادبیات فارسی، گفت: زبان فارسی را نمی توان از تاریخ پاکستان جدا کرد زیرا ریشه های عمیق در فرهنگ این منطقه دارد.

رایزن فرهنگی ایران همچنین انتصاب دکتر محمد سلیم مظهر را به عنوان رئیس جدید فرهنگستان ملی زبان اردو در اسلام آباد، تبریک گفت و از تصمیم دولت پاکستان که برای اولین بار یک استاد برجسته زبان فارسی را به عنوان رئیس فرهنگستان ملی اردو انتخاب کرد ابراز خرسندی نمود.

نماینده بنیاد سعدی با اشاره به فعالیت های انجام شده برای تقویت زبان فارسی، گفت: رایزنی فرهنگی سفارت جمهوری اسلامی ایران علاوه بر برگزاری دوره های آموزش آزاد زبان فارسی به صورت حضوری و مجازی و نیز ارائه بورسیه تحصیلی به دانشجویان رشته زبان و ادبیات فارسی، هرگونه خدمات آموزشی را در این زمینه ارائه می نماید.

عزم اساتید و ادیبان ایران دوست در پاکستان برای ارتقای جایگاه زبان فارسی

سایر استادان و مدرسین زبان فارسی از جمله؛ آقای دکتر نور محمد مهر، مظفر علی کشمیری، محمد سفیر، علی کمیل قزلباش، سید اسکندر زیدی، امبر یاسمین، فاطمه موسوی، رابعه کیانی، شگفته عباسی و سید رمضان علی موسوی در این نشست صمیمی حضور داشتند و ضمن ابراز علاقه به زبان فارسی و نقش این زبان در شناخت و معرفت اسلامی و همچنین اشتراکات فرهنگی، فارسی را به عنوان یک زبان شیرین و دوست داشتنی، محور پیوند و محبت میان دو ملت همسایه ایران و پاکستان دانستند.

زبان فارسی در پاکستان قدمت تاریخی دارد و بخش عمده ای از تاریخ شبه قاره هند که شامل پاکستان، هندوستان و بنگلادش می‌شود به زبان فارسی نوشته شده است. سرود ملی پاکستان نیز به زبان فارسی است.

شمار دانش‌آموختگان پاکستانی در رشته زبان و ادبیات فارسی بیشتر از همه کشورها است و در شهرهای مختلف پاکستان سنگ‌نبشته‌ها و لوحه‌های فراوانی به زبان فارسی وجود دارد.

تقریبا ۶۰درصد واژگان زبان اردو از فارسی گرفته شده و باید گفت که شمع اردو از چراغ فارسی روشن شده است. با وجود اینکه سرود ملی پاکستان تمام و کمال به زبان فارسی سروده شده و بزرگان این کشور همسایه، شعرا و ادیبان آن همه به زبان فارسی مسلط بودند اما متاسفانه امروز جای خالی آموزش زبان فارسی به عنوان 'مادر زبان اردو' در مدارس پاکستان کاملا حس می شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha