۵ شهریور ۱۴۰۲، ۱۶:۱۶
کد خبرنگار: 2104
کد خبر: 85212341
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

۱۵ هزار میلیارد تومان برای طرح تحول پوشش گیاهی و تولید علوفه کشور نیاز است

سنندج- ایرنا- مدیرکل دفتر امور مراتع سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری گفت: طرح تحول پوشش گیاهی و تولید علوفه کشور تهیه و تدوین و در صورت تصویب در هیات وزیران، برای اجرای آن ۱۵ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز است.

ترحم بهزاد روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: اگر این طرح در هیات وزیران تصویب شود، در قالب پنج پروژه اجرایی خواهد شد.

وی افزود: تبدیل دیمزارهای کم بازده با وسعت ۵۰۰ هزار هکتار(هر سال ۱۰۰ هزار هکتار در طول پنج سال)، عملیات بیولوژیک در سطح یک میلیون هکتار، عملیات بیومکانیک در سطح یک میلیون و ۲۵۰ هزار هکتار، انجام ۲ میلیون و ۴۵۰ هزار هکتار قرق و حدود ۵۰ میلیون هکتار مدیریت چرا، جزئیات اجرای طرح مذکور است.

مدیرکل دفتر امور مراتع سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری یادآور شد: اگر طرح تحول پوشش گیاهی و تولید علوفه کشور به تصویب هیات وزیران برسد، علاوه بر حفظ خاک و جلوگیری از رواناب، بیش از هفت میلیون و ۶۰۰ هزار تن، علوفه مازاد تولید خواهد شد.

بهزاد ادامه داد: ۲۲ ایستگاه تولید بذر مرتعی در ۱۸ استان کشور داریم که در راستای احیا و توسعه مراتع کشور فعالیت می کنند و ایستگاه طهماسبی قروه(با ۱۹۸.۲ هکتار مساحت) یکی از این ایستگاههاست.

وی وسعت مراتع کشور را ۸۴.۸ میلیون هکتار اعلام کرد و افزود: این مراتع ۱۷ نوع کارکرد دارد و درآمد بیش از یک میلیون خانوار وابسته به آن است.

مدیرکل دفتر امور مراتع سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری اظهار کرد: هشت هزار و ۶۶۰ گونه گیاه در کشور شناسایی شده که ۲ هزار و ۳۰۰ گونه آن خواص دارویی دارد و ۲ هزار و ۷۶۰ گونه هم منحصر به فرد و مخصوص ایران است.

بهزاد به بحث ریزگردها و گرد و غبار ناشی از تغییرات اقلیمی و چرای بی رویه دام در دشت چاردولی قروه اشاره و اضافه کرد: این عرصه ۱۰ هزار هکتاری باید به طور کامل قرق شود و معاونت امور دام استان در زمینه تامین نهاده دام اقدام کند.

اجرایی شدن موافقت نامه پایش مدیریت چرا و کمک به حفظ پوشش گیاهی در سال جاری و پیگیری نامگذاری ۲۵ اردیبهشت از سال آینده به نام روز مرتع، از دیگر مطالبی بود که وی به آن اشاره داشت.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha