شناسایی ۲۸ هزار پرداخت کننده مالیاتی جدید / انتقال ۱۹ پرونده واحدهای تولیدی به قزوین

قزوین - ایرنا - مدیرکل امور مالیاتی استان قزوین از شناسایی ۲۸ هزار پرداخت کننده مالیاتی جدید از ابتدای آغاز به کار دولت سیزدهم در این استان خبر داد.

عزیزالله عباسپور روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا ضمن بیان این مطلب افزود: شناسایی مودیان جدید مالیاتی از ابتدای آغاز فعالیت دولت سیزدهم و پیرو اجرای قانون پایانه‏ های فروشگاهی از سوی این اداره کل به انجام رسیده است.

وی اضافه کرد: تعداد کل اظهارنامه های دریافتی صاحبان مشاغل در سال ۹۹ معادل ۵۰ هزار و ۹۲ مورد بود که مقایسه این آمار با تعداد اظهارنامه های عملکرد سال ۱۴۰۱ بیانگر شناسایی ۲۸ هزار مودی (پرداخت کننده) جدید مالیاتی در استان قزوین است.

وی از رشد ۱۵ درصدی اظهارنامه های دریافتی از اشخاص حقیقی طی سال جاری خبر داد و یادآور شد: امسال نیز پس از مهلت تعیین شده برای ارایه اظهارنامه صاحبان مشاغل، در مجموع بیش از ۷۸ هزار فقره اظهارنامه و فرم تبصره ماده (۱۰۰) از سوی اشخاص حقیقی دریافت شد.

عباسپور با بیان اینکه ۷۵ درصد پرداخت کنندگان مالیات نسبت به ارایه فرم تبصره ۱۰۰ و پذیرش توافق مالیاتی اقدام کرده اند، تصریح کرد: در مهلت تعیین شده برای ارایه اظهارنامه مالیاتی صاحبان مشاغل، تعداد ۵۸ هزار و ۷۱۰ مورد فرم تبصره ماده (۱۰۰) قانون مالیات های مستقیم و ۱۹ هزار و ۳۴۰ فقره نیز اظهارنامه در استان قزوین دریافت شده است.

این مسوول با بیان اینکه رشد چشمگیر اظهارنامه مالیاتی از افزایش تمکین مالیاتی حکایت دارد، گفت: در دریافت اظهارنامه اشخاص حقیقی بیش از ۱۰ هزار اظهارنامه جدید دریافت شده که طبیعتا اشراف اطلاعاتی سازمان به داده ها و اطلاعات مربوط به مبادلات اقتصادی که بیش از هر چیز حاصل ساماندهی دستگاه های کارتخوان بوده، بسیار در شکل گیری این وضعیت ایده آل موثر است.

عباسپور تصریح کرد: دلیل این جهش قابل‏ توجه در شناسایی مودیان مالیاتی، حرکت سازمان امور مالیاتی به سمت داده‏ محوری و الکترونیکی کردن فرایند شناسایی، وصول مالیات و اقداماتی مانند اتصال کارتخوان ‏ها به حساب و پرونده افراد است.

شناسایی ۲۸ هزار پرداخت کننده مالیاتی جدید / انتقال ۱۹ پرونده واحدهای تولیدی به قزوین

رشد ۳۶ درصدی مالیات ابرازی اشخاص حقوقی

وی در خصوص اظهارنامه اشخاص حقوقی نیز اظهار کرد:‌ در سال جاری پنج هزار و ۳۵۳ اظهارنامه توسط اشخاص حقوقی به این اداره کل ارسال شد و همچنین میزان مالیات ابرازی شرکت‌ها هم نسبت به سال گذشته ۳۶ درصد افزایش پیدا کرد.

مدیرکل امور مالیاتی استان قزوین با بیان اینکه دولت سیزدهم به کاهش نرخ مالیات واحدهای تولیدی از ۲۵ به ۲۰ درصد اقدام کرده است، خاطرنشان کرد: این رقم هم اکنون به ۱۸ درصد در سال جاری رسیده که انجام این مساله گام بلندی در حمایت از تولید و رشد اشتغال محسوب می‌شود.

عباسپور اضافه کرد: در کنار کاهش درصد مالیات اشخاص حقوقی، در سال گذشته ۷۶ هزار و ۸۶۵ میلیارد ریال مالیات در بخش‌های مختلف استان قزوین وصول شد که این مساله بیانگر رشد ۷۱ درصدی و تحقق ۱۰۸ درصدی درآمدهای مالیاتی استان است.

رشد ۲۳۷ درصدی عوارض ارزش افزوده در پنج ماهه سال جاری

مدیرکل امور مالیاتی استان قزوین اضافه کرد:‌ از آنجایی که براساس قانون، درصدی از مالیات بر ارزش افزوده کالاها و خدمات با هدف توسعه زیر ساخت ها و خدمات شهرداری ها به منابع مالی شهرداری اختصاص می‌یابد، این منابع پیامدهای بسیار اثربخش و سودمندی را برای استان قزوین به همراه داشته است.

عباسپور با اشاره به اینکه تخصیص عوارض شهرداری‌ها در پنج ماهه امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۲۳۷ درصد رشد داشته است، اظهار کرد: از ابتدای امسال و از محل مشارکت مردم استان در پرداخت مالیات بر ارزش افزوده، ۱۲ هزار و ۴۶۶ میلیارد ریال به حساب شهرداری‌، دهیاری‌ و فرمانداری‌های استان واریز شد، همچنین گفتنی است در پرداخت عوارض ارزش افزوده به شهرداری ها، دهیاری ها، فرمانداری ها و عشایر استان از ابتدای شروع به کار دولت سیزدهم تاکنون با رشد ۱۱۴ درصدی نسبت به سنوات قبل مواجه هستیم.

این مسوول به حوزه سلامت و خدمات درمانی اشاره کرد و گفت: براساس قانون و از محل ۹ درصد درآمد مالیات بر ارزش‌افزوده کالا و خدمات، یک درصد آن به حوزه سلامت و خدمات درمانی، ارتقای سطح بیمه و حمایت از بخش بهزیستی اختصاص می یابد.

عباسپور تاکید کرد: طی این مدت و از زمان آغاز فعالیت دولت سیزدهم و با افزایش ۱۱۵ درصدی، ۶ هزار و ۹۳۰ میلیارد ریال به بخش سلامت قزوین اختصاص یافته در حالی که این رقم در سال ۱۴۰۰ بالغ بر سه هزار و ۲۲۱ میلیارد ریال بود، با این نکته که این مبلغ برای هزینه‌های بهداشت و سلامت جامعه هزینه می‌شود که مردم مدتی است پیامدهای اثربخش و سودمند اجرای این قانون را مخصوصا با اجرای طرح سلامت، به چشم دیده‌اند.

شناسایی ۲۸ هزار پرداخت کننده مالیاتی جدید / انتقال ۱۹ پرونده واحدهای تولیدی به قزوین

اختصاص بیش از ۳۶۳ میلیارد ریال جهت توسعه ورزش در استان قزوین

مدیرکل امور مالیاتی قزوین همچنین با اشاره به رشد ۲۳۵ درصدی سهم ورزش استان از محل ارزش افزود، افزود، اظهار کرد: از ابتدای سال جاری و از محل عوارض ارزش افزوده، ۳۶۳ میلیارد ریال جهت توسعه ورزش همگانی، ورزش روستایی و عشایری و زیر ساخت های لازم در حوزه معلولان و جانبازان به استان اختصاص یافته است.

وی توضیح داد: سال گذشته و از محل عوارض مالیات بر ارزش افزوده، ۷۰۱ میلیارد ریال به توسعه ورزش همگانی، ورزش روستایی و عشایری، زیر ساخت های لازم در حوزه معلولان و جانبازان، اختصاص یافته بود که از رشدی معادل ۱۹۹ درصد برخوردار بود.

از مجموع ۵۷ پرونده مالیاتی درخواستی، تاکنون ۱۹ پرونده مالیاتی به استان انتقال پیدا کرده، ۲۱ فقره پرونده در مرحله انتقال و ۶ پرونده نیز در مرحله صدور مجوز و با انتقال ۱۱ مورد هم به علت داشتن فعالیت در سایر استان‌ها مخالفت شده است.

انتقال ۱۹ پرونده مالیاتی واحدهای تولیدی به استان قزوین

عباسپور گفت: یکی دیگر از اقدامات ارزشمند دولت سیزدهم، تصویب انتقال پرونده‌ها به محل فعالیت اصلی واحدهای تولیدی در استان ها بود که انجام این کار تاثیر زیادی در تحقق درآمدهای مالیاتی استان ها داشته است.

به گفته این مسوول، سازمان امور مالیاتی مکلف است پرونده واحدهای تولیدی و خدماتی دارای محل فعالیت را که محل واحد تولیدی یا خدماتی آنها در کنار دفتر مرکزی آنها نیست را به اداره کل امور مالیاتی استان محل استقرار واحد تولیدی و خدماتی ارسال کند.

مدیرکل امور مالیاتی استان در این خصوص یادآور شد: از مجموع ۵۷ پرونده مالیاتی درخواستی، تاکنون ۱۹ پرونده مالیاتی به استان انتقال پیدا کرده، ۲۱ فقره پرونده در مرحله انتقال و ۶ پرونده نیز در مرحله صدور مجوز بود و البته با انتقال ۱۱ مورد هم به علت داشتن فعالیت در سایر استان‌ها مخالفت شده است.

بخشودگی جرایم مالیاتی

در راستای تکریم مودیان مالیاتی و کمک به رشد و تولید، در راستای اجرای دستورالعمل تفویض اختیار بخشودگی جرایم مالیاتی و همزمان با شروع به کار دولت سیزدهم در استان قزوین یک هزار و ۷۸ مودی حقیقی، ۹۰۱ مورد اشخاص حقوقی و یک هزار و ۳۹۹ مورد نیز مودی ارزش افزوده از شرایط بخشودگی جرایم مالیاتی استفاده کرده اند، همچنین در سال بعد از آن،‌ یعنی سال ۱۴۰۱ هم یک هزار و ۱۹۵ مودی شخص حقیقی، یک هزار و ۸۳۰ مودی شخص حقوقی و همچنین ۲ هزار و ۴۱ مورد از ارزش افزوده از تسهیلات بخشودگی جرایم مالیاتی برخوردار شدند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha