۱۸ شهریور ۱۴۰۲، ۱۰:۱۳
کد خبرنگار: 1459
کد خبر: 85212744
T T
۳ نفر

برچسب‌ها

مسیر روشن بهداشت و درمان گیلان با تقویت زیرساخت‌ها و طرح‌های حمایتی

رشت - ایرنا - بهداشت و درمان از بخش‌های مهمی است که اقدامات ارزشمندی از تقویت زیرساخت‌ها تا اجرای طرح‌های حمایتی همانند جوانی جمعیت و حمایت از خانواده در خطه سبز اما محروم گیلان همگام با کشور در این سال‌ها اجرایی شده است.

بهبود زیرساخت‌های بهداشتی، درمانی در کنار توسعه زیرساخت آموزشی، توسعه و تجهیز اورژانس بیمارستانی و آزمایشگاه‌های تخصصی بیمارستان‌های دولتی گیلان، احداث و راه‌اندازی کلینیک های ویژه تخصصی و فوق تخصصی، راه‌اندازی بخش‌های سی. تی. اسکن در بیمارستان‌های دولتی، تامین تجهیزات سرمایه‌ای مراکز درمانی و بیمارستانی، راه‌اندازی پایگاه‌های اورژانس جاده‌ای و اجرای طرح‌های حمایتی در راستای طرح حمایت از خانواده و جوانی جمعیت از اقدامات انجام شده در حوزه بهداشت و درمان گیلان به شمار می‌رود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی، درمانی گیلان با تشریح اقدامات انجام شده از دهه فجر پارسال تا هفته دولت امسال گفت: طی این مدت برای رفع فرسودگی امکانات و تجهیزات تخصصی در مراکز درمانی و بهداشتی پی‌گیری‌های لازم صورت گرفت و تجهیزاتی از جمله ونتیلاتور، سی آرم، آنژیو، اندو سونوگرافی، الکتروشوک، ماشین بیهوشی، مانیتورینگ علائم حیاتی، پمپ سرنگ، پمپ سرم، تخت‌های بستری، برانکارد و رادیولوژی دیجیتال خریداری و برای توزیع آن در مناطق مختلف اقدام شده‌است.

دکتر محمدتقی آشوبی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان سایر اقدامات برای توسعه زیرساخت‌های بهداشتی، درمانی گیلان اظهار کرد: راه اندازی فاز دوم بیمارستان ۱۷ شهریور افتتاح کلینیک تخصصی و فوق تخصصی شهدای سلامت، آماده‌سازی بخش شیمی درمانی سرپایی تالش و بندرانزلی، آماده‌سازی بخش تشخیص زودهنگام لاهیجان برای دریافت تجهیزات و تامین تجهیزات سرمایه‌ای مراکز درمانی و بیمارستان‌ها به ارزش بیش از ۳۰۰ میلیارد ریال از جمله این اقدمات است.

وی اضافه کرد: راه‌اندازی MRI، میکروسکوپ جراحی، دستگاه دیالیز، الکتروکاردیوگراف، رادیولوژی، ونتیلاتور و بسیاری دیگر از تجهیزات مورد نیاز، تامین دستگاه لاپاراسکوپی و برونکوسکوپی برای بیمارستان شهید بهشتی انزلی، دستگاه لاپاراسکوپی برای بیمارستان شهید نورانی تالش و دستگاه اندوسونو و نیز دستگاه سی آرم آنژیو و تخت اتاق عمل برای بیمارستان رازی، اخذ قرارداد شتاب‌دهنده برای مرکز آموزشی، درمانی رازی رشت، صرفه‌جویی ارزی و پیگیری اختصاص بودجه برای ارتقا دستگاه‌های دیالیز گیلان و تصویب بودجه ۷۰ میلیارد ریالی در شورای عالی بهداشت از دیگر اقدامات انجام شده طی این مدت است.

مسیر روشن بهداشت و درمان گیلان با تقویت زیرساخت‌ها و طرح‌های حمایتی

راه‌اندازی پایگاه‌های اورژانس جاده‌ای

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی، درمانی گیلان در ادامه با اشاره به راه‌اندازی پایگاه‌های اورژانس جاده‌ای در استان طی این مدت گفت: اورژانس جاده‌ای در محور سراوان به فومن، پیربازار رشت، پایگاه شهری شهدای سلامت رشت، جوکندان تالش و فومن راه‌اندازی شده‌است.

وی با بیان اینکه قطب آموزش‌های تخصصی و مهارتی اورژانس گیلان در سایت لاکان راه‌اندازی شد، اضافه کرد: اضافه شدن ۲ دستگاه موتورآمبولانس و سه دستگاه آمبولانس جدید به مجموعه ناوگان مرکز اورژانس پیش بیمارستانی و مدیریت حوادث گیلان و آغاز فعالیت اورژانس موتوری در رشت و لنگرود و نیز بازسازی فضای اداری ستاد مرکزی اورژانس استان از دیگر کارهای انجام شده در این حوزه است.

دکتر آشوبی خاطرنشان کرد: دوربین‌های مرکز اورژانس و فوریت‌های پزشکی گیلان به اورژانس پیش بیمارستانی مراکز آموزشی، درمانی شهر رشت به صورت برخط در سامانه پایش داده‌های مراقبت‌های درمانی و مانیتورینگ برخط ریاست علوم پزشکی گیلان متصل شده‌است.

پیگیری احداث بیمارستان عمومی در گیلان

رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان در ادامه احداث بیمارستان عمومی (جنرال) را از نیازهای حوزه بهداشت و درمان استان عنوان کرد و گفت: برای احداث این بیمارستان پیگیری‌های لازم انجام و با وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و معاونان این وزاتخانه برای دریافت مجوز بیمارستان ۸۰۰ تختخوابی سردار جنگل رشت مکاتباتی شد.

وی با اشاره به اقدامات دانشگاه علوم پزشکی گیلان برای بهره‌گیری از ظرفیت قانون مولدسازی برای تامین مالی پروژه‌های عمرانی این دانشگاه اظهار کرد: شناسایی ۱۶ ملک با قابلیت مولدسازی در دانشگاه، مکاتبه با اداره کل امور اقتصادی و دارایی، دریافت مجوز و دستورات مرتبط با مولدسازی و برگزاری جلسه با رئیس سازمان خصوصی‌سازی کشور از جمله این اقدمات است.

دکترآشوبی در بخش دیگری از این گفت و گو با تشریح مهمترین اقدامات صورت گرفته در بخش آموزشی و تحصیلات تکمیلی افزود: اخذ مجوز راه‌اندازی فلوشیپ جراحی سوختگی از وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، بهبود وضعیت آموزشی رشته تخصصی طب اورژانس از "مشروط" به "تایید قطعی" بر اساس ارزیابی بورد تخصصی، ابقاء وضعیت آموزشی "تایید قطعی رشته تخصصی زنان و زایمان بر اساس نظریه بورد تخصصی و اقدامات و فراهم‌سازی برای راه اندازی رشته تخصصی بیمارهای عفونی و گرمسیری برخی از تلاش ها در این حوزه است.

وی با بیان اینکه نخستین پژوهشگاه تروما(ضربه شدید) در کشور نیز در این استان راه‌اندازی شده‌ است، گفت: مجوز این پژوهشگاه به عنوان نخستین استان در این حوزه اخذ شده و این مجموعه در حال فعالیت است.

وی با ابزار نگرانی از شمار بالای تروما به ویژه حوادث جاده‌ای در گیلان اظهار کرد: این استان به دلیل وجود نقاط گردشگری و اماکن تفریحی در تیررس ترومای جاده‌ای قرار دارد از اینرو راه‌اندازی این پژوهشگاه در گیلان اهمیت بسزایی دارد.

مسیر روشن بهداشت و درمان گیلان با تقویت زیرساخت‌ها و طرح‌های حمایتی

جوانی جمعیت و حمایت از خانواده در گیلان

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی، درمانی گیلان در بخش دیگری از مصاحبه با خبرنگار ایرنا طرح جوانی جمعیت و حمایت از خانواه را از جمله مهمترین طرح‌های دولت عنوان کرد و افزود: در اجرای این طرح برای درمان ناباروری و حمایت از زوجین اقداماتی اعم از کلینیک ویژه سلامت باروری و جوانی جمعیت و مراکز سطح یک و ۲ درمان ناباروی در رشت، تالش راه اندازی شد که این مراکز به زودی در لاهیجان فعال می شود.

وی با بیان اینکه در اجرای طرح جوانی جمعیت و حمایت از خانواده یک هزار و ۱۱۰ روج نابارور شناسایی و برای دریافت خدمات بیمه‌ای معرفی شدند، اظهار کرد: روند کاهشی سقط جنین با همکاری دانشگاه علوم پزشکی گیلان و بسیج مردمی در دست اجراست.

طرح نجات فرزندان سقط "نفس" از برنامه‌های محوری نظام سلامت در جوانی جمعیت، در سطح تمام شهرستان‌های استان در دست اجراست.

بیشتر بخوانید:

طرح نَفس در قالب برنامه‌های جوانی جمعیت در گیلان اجرا شد

وی خاطر نشان کرد: انجام چهار طرح پژوهشی در حوزه جوانی جمعیت، برگزاری نشست با طلاب جوان و خانواده در راستای تبیین وضعیت جمعیتی و اقناع افکار عمومی، سوق نیات و منابع خیران سلامت به افزایش جمعیت و حمایت از خانواده‌های دارای فرزند در دهک های آسیب پذیر و برگزاری جشنواره چند قلوها به همت روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی گیلان از دیگر اقدامات این مجموعه در حوزه جوانی جمعیت و حمایت از خانواده است.

دکتر آشوبی با اشاره به توجه ویژه دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی، درمانی گیلان به قانون جوانی جمعیت اظهار کرد: با عزم و اراده همگانی و با تمرکز بر موضوع جمعیت و صیانت از آن، گیلان رتبه نخست اجرای برنامه‌های تکلیفی در راستای این قانون را کسب کرده است.

وی با اشاره به برگزاری ۹ جلسه قرارگاه جوانی جمعیت در دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی، درمانی گیلان و تصویب ۷۶ مصوبه در این قرارگاه و اجرای ۶۵ مورد از این مصوبات خاطر نشان کرد: با پیشنهاد این دانشگاه و پیگیری مستمر قرارگاه جوانی جمعیت استان تشکیل و مقرر شد تا به صورت مستمر نسبت به برگزاری جلسات اقدام شود.

در زمان حاضر، هشت مرکز آموزشی، درمانی زیر مجموعه دانشگاه علوم پزشکی در رشت شامل ۱۷ شهریور، الزهرا (س)، امیرالمومنین (ع)، پورسینا، دکتر حشمت، رازی، شفا و ولایت به مردم خدمات رسانی می کنند، علاوه بر این ۱۷ بیمارستان در شهرستان‌های مختلف شامل دکتر پیروز لاهیجان، امام حسن مجتبی (ع) فومن، امام خمینی(ره) صومعه سرا، رسالت ماسال، سلامت رستم آباد، شهید بهشتی آستارا، شهید بهشتی بندرانزلی، شهید نورانی تالش، ولیعصر رودبار، شهید حسین پور، شهید انصاری رودسر، نیکوکار املش، کوثر آستانه اشرفیه، امام رضا شفت، شهدای رضوانشهر، غدیر سیاهکل و ۳۱ خرداد منجیل در کنار بیمارستان‌های خصوصی در رشت از جمله گلسار، پارس، فامیلی، قائم و آریا برای ارایه خدمات به مردم فعال است.

علاوه بر ۲ بیمارستان تحت مالکیت تامین اجتماعی شامل بیمارستان ۲۰۰ تختخوابی حضرت رسول اکرم (ص) رشت و بیمارستان ۶۴ تختخوابی تامین اجتماعی کومله لنگرود مزین به نام شهید املاکی برای خدمات رسانی رایگان بیمه شدگان تامین اجتماعی فعال است، کلنگ اجرای طرح توسعه بیمارستان رسول اکرم (ص) رشت ماه گذشته با حضور وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی به زمین زده شد.

طرح توسعه بیمارستان رسول اکرم(ص) رشت کلید خورد

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha