توسعه‌محوری در چهارمحال و بختیاری همگام با صیانت از منابع طبیعی

شهرکرد - ایرنا - چهارمحال و بختیاری برای توسعه همه جانبه نیازمند سرمایه‌گذاری در همه بخش‌هاست و برای توسعه این استان، فراهم کردن زیرساخت‌های مختلف از اهمیت بالایی برخوردار است.

به گزارش ایرنا، فراهم کردن زیرساخت‌ها از جمله اختصاص زمین برای اجرای طرح‌های توسعه‌محور با رویکرد و حفاظت از آب و خاک در دولت سیزدهم شتاب گرفت.

از سوی دیگر اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری در راستای سیاست‌های دولت سیزدهم و با هدف توسعه استان تاکنون گام‌های مهمی در زمینه نهضت ملی مسکن، ساماندهی مسکن روستایی، شهرک‌های صنعتی، توسعه معادن و آبخیزداری برداشته است.

توسعه‌محوری در چهارمحال و بختیاری همگام با صیانت از منابع طبیعی

سهیم شدن در خانه‌دار شدن مردم

یکی از اقدامات دولت برای پایان دادن به رنج چندین ساله برخی از مردم به دلیل نداشتن خانه، اجرای طرح نهضت ملی مسکن است که در این زمینه، زمین در برخی از مناطق برای اجرای آن در چهارمحال و بختیاری اختصاص یافته است.

در طرح نهضت ملی مسکن در استان قرار است طی چهار سال ۵۷ هزار و ۱۴۹ واحد مسکونی در ۴۳ شهر احداث شود که تاکنون ۸۹ هزار و ۴۹۳ نفر در این طرح ثبت‌نام کرده‌اند که از این تعداد ۶۵ هزار و ۵۹۳ متقاضی حائز شرایط اعلام و ۲۳ هزار و ۳۴۳ نفر تایید نهایی شدند.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری چهار محال و بختیاری گفت: اجرای نهضت ملی مسکن یکی از سیاست‌های دولت سیزدهم است که با هدف تامین زمین برای عملیاتی کردن این نهضت، تاکنون این اداره کل در قالب ۲۳ مورد ۲ هزار و ۷۹۷ هکتار زمین برای اجرای آن تامین کرده است.

اصغر احمدی روز دوشنبه در گفت وگو با ایرنا اظهار داشت: در مدت ۲ سال فعالیت دولت سیزدهم ۱۶۵ هکتار زمین در قالب ۳۸ مورد برای ساماندهی مسکن روستایی در چهارمحال و بختیاری واگذار شده است.

وی افزود: همچنین در ارتباط با توسعه شهرک‌های صنعتی خصوصی و دولتی تاکنون اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان یک هزار هکتار زمین در قالب ۱۴ فقره واگذار کرده است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری گفت: این اداره کل در بحث احاله مدیریت طرح‌های جنگل‌کاری اقتصادی و مرتع‌داری در قالب ماده ۳ به ترتیب تاکنون یک هزار و ۹۰۲ هکتار در قالب ۳۳ مورد و هشت هزار و ۴۰۰ هکتار در قالب ۱۲ مورد زمین واگذار کرده است.

وی واگذاری زمین برای اجرای طرح‌های معدنی را از دیگر وظایف اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری عنوان کرد و گفت: در همین ارتباط از سوی این اداره کل از ابتدای دولت سیزدهم تاکنون در قالب هفت مورد ۱۱.۹۴ هکتار زمین برای اجرای طرح‌های معدنی واگذار شده است.

به گفته احمدی، در این مدت ۴۷۰ هکتار زمین برای ایجاد و توسعه مجتمع‌های کشاورزی، دامی و گلخانه‌ای و ۵۲هزار و ۲۴ مترمربع زمین در قالب هشت مورد برای احداث مخازن آب آشامیدنی روستایی واگذار شده است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری، واگذاری ۳۳۰.۵ کیلومتر زمین برای توسعه زیرساخت دستگاه‌های خدمات‌رسان (آب، برق، گاز و تلفن) و واگذاری ۱۳۵.۵ کیلومتر زمین برای ایجاد راه‌های دسترسی روستایی و عشایری و جاده‌های بین شهری را از دیگر اقدامات این اداره کل در ارتباط با واگذاری اراضی ملی به طرح‌های عمومی و عمرانی با هدف توسعه استان عنوان کرد.

توسعه‌محوری در چهارمحال و بختیاری همگام با صیانت از منابع طبیعی

ایستاده در برابر خشکسالی

یکی از عوامل از بین رفتن خاک، فرسایش است و فرسایش خاک به عنوان یکی از عوامل جدی تهدیدکنندة حاصل‌خیزی خاک و در نتیجه توان تولیدی آن، از جمله مهم‌ترین مسائل زیست محیطی کشورهای در مختلف جهان قلمداد می‌شود که حتی در بخش سیاستگذاری حوزه کشاورزی نیز سر فصلی به عنوان سیاستگذاری حفظ خاک تعریف شده است.

سطح فرسایش خاک در یک منطقه به وسیلۀ اثر متقابل عوامل مختلفی همچون خصوصیات اقلیمی و فنی آن منطقه، عوامل مدیریتی و نیز سیاست‌های اتخاذ شده در سطح خُرد و کلان تعیین می‌شود.

در چهار محال و بختیاری به دلیل دارا بودن شرایط کوهستانی و اراضی پرشیب و سازندهای حساس به فرسایش، باعث شده با وجود پتانسیل‌های بسیار زیاد و تنوع اقلیمی، این استان فرسایش خاک قابل توجهی داشته باشد، همچنین وقوع ریزگردها، شوری و آلودگی خاک از موارد دیگری است که منابع اراضی این استان را تهدید می‌کند.

اجرای اقدامات آبخیزداری سالانه بین پنج تا ۱۰ تن در هکتار در کاهش فرسایش خاک اثرگذار است و برهمین اساس می‌توان گفت اجرای طرح‌های آبخیزداری نقش مهمی در کاهش فرسایش خاک دارد و این طرح‌ها در استان‌هایی که بیشتر در معرض این مخاطره قرار دارند باید بیشتر از سایر مناطق اجرا شود و چهارمحال و بختیاری یکی از این مناطق است که نیاز است اعتبارات بیشتری برای اجرای طرح‌های آبخیزداری در این استان اختصاص یابد.

یکی دیگر از نیازهای چهارمحال و بختیاری در بخش زیرساختی توسعه طرح‌های آبخیزداری است که در سال‌های گذشته، وقوع سیلاب‌ها باعث دیدن خسارت‌های زیادی به زیرساخت‌های استان شده است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری با اشاره به اهمیت اجرای طرح‌های آبخیزداری و آبخوان‌داری گفت: آبخیزداری به مجموعه‌ای از فعالیت‌های مکانیکی، بیومکانیکی، بیولوژیکی و برخی از رفتارهای مدیریتی در بخش مرتع‌داری و بیابان‌زدایی گفته می‌شود که از ابتدای دولت سیزدهم تاکنون هشت مورد بند خاکی به حجم ۳۵ هزار و ۳۵۰ مترمکعب، احداث ۱۹۰ سازه سنگی ملاتی به حجم ۳۴هزار و ۴۳۲ مترمکعب و یک مورد پخش سیلاب به حجم ۶۹ هزار مترمکعب در استان اجرا شده است.

احمدی افزود: همچنین در این مدت یک هزار و ۳۰۰ متر ساحل سازی شامل ۲۱ هزار مترمکعب عملیات خاکی، هفت هزار مترمکعب عملیات سنگی و ۷۰۰ مترمکعب گابیونی انجام شده است.

وی احداث ۵۰ مورد سازه‌های گابیونی به حجم ۲هزار و ۴۶۴ مترمکعب و ۲۰ مورد سازه‌های خشکه چین به مساحت یک هزا رو ۷۶۱ مترمکعب را از دیگر اقدامات اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان چهار محال و بختیاری عنوان کرد.

احمدی اظهار داشت: با اجرای اقدامات بیولوژیک، بیومکانیک و مکانیکی به طور میانگین در هر هکتار یک هزار مترمکعب در سال تغذیه آبخوان و حجم آب ذخیره شده سالانه به طور میانگین ۵۳۰ مترمکعب است.

وی با بیان اینکه نسبت فایده به هزینه در عملیات آبخیزداری در چهارمحال و بختیاری ۵.۷ اعلام شده که این رقم از میانگین کشوری بالاتر است یادآور شد: با انجام این حجم از عملیات آبخیزداری سالانه سه تا ۱۰ تن در هکتار کنترل فرسایش و سه تا پنج تن در هکتار کنترل رسوب انجام می‌شود.

به گزارش ایرنا، ۸۲ درصد از مساحت چهارمحال و بختیاری را عرصه‌های منابع‌طبیعی تشکیل می‌دهد که ۲۰ درصد آن جنگل و ۶۲ درصد آن مراتع است.

چهارمحال و بختیاری با مساحتی در حدود یک میلیون و ۶۴۲ هزار هکتار دارای ۱۲ شهرستان با بیش از یک میلیون نفر جمعیت است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha