۶ شهریور ۱۴۰۲، ۱۵:۳۶
کد خبرنگار: 1336
کد خبر: 85213110
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

آغاز ایفای نقش بریکس در اقتصاد جهانی

۶ شهریور ۱۴۰۲، ۱۵:۳۶
کد خبر: 85213110
آغاز ایفای نقش بریکس در اقتصاد جهانی

تهران- ایرنا- به اعتقاد تحلیلگران با پیوستن اعضای جدید به بریکس شامل ایران، آرژانتین، مصر، اتیوپی، عربستان سعودی و امارات متحده عربی، قدرت عمل این ائتلاف نوظهور رو به افزایش خواهد گذاشت که می تواند فعالانه در مبادلات جهانی نقش مهمی را ایفا کند.  

به گزارش روز دوشنبه ایرنا هفته گذشته «سیریل رامافوزا»، رئیس جمهوری آفریقای جنوبی در جریان برگزاری یک کنفرانس مطبوعاتی ویژه سران بریکس از اعضای جدید این ائتلاف نوظهور پرده برداشت. ، بر اساس فهرست اعلامی از رئیس جمهوری آفریقای جنوبی، شمار اعضای بریکس قرار است از ۵ کشور به ۱۱ مورد افزایش یابد. به عبارت دیگر، در اجلاس سران بریکس از ۶ کشور آرژانتین، مصر، اتیوپی، ایران، عربستان سعودی و امارات متحده عربی برای پیوستن به این گروه دعوت شد.

به باور کارشناسان، افزایش شمار اعضای بریکس از پنج به ۱۱ مساله ای فراتر از انتظارات است و این مساله گامی بزرگ برای کشورهای حوزه بریکس به شمار می آید.

به گزارش پایگاه خبری گلوبال تایمز ابی احمد، نخست وزیر اتیوپی گفت: این مساله "لحظه ای عالی" برای این کشور به شمار می آید.

بر اساس این گزارش، قبل از آغاز بکار بریکس بصورت رسمی، بسیاری از کشورها مشتاق پیوستن به این ائتلاف بودند و در نهایت ۲۳ کشور به طور رسمی درخواست دادند که این مساله ای بسیار نادر در مکانیسم های مختلف همکاری چندجانبه است.

این ۶ عضو جدید که برای پیوستن دعوت شده اند از آسیا، آفریقا و آمریکای لاتین هستند و هر یک به نوبه خود از جمله کشورهای منطقه ای با مقیاس مشخص و نفوذ مهم هستند.

بر اساس این گزارش، با پیوستن اعضای جدید، قدرت عمل بریکس رو به افزایش خواهد گذاشت و این ائتلاف نوظهور به یکی از بزرگترین سازمان های نمایندگی برای بازارهای نوظهور و کشورهای در حال توسعه تبدیل خواهد شد که می تواند فعالانه در مبادلات جهانی نقش مهمی را ایفا کند.

همچنین با افزایش شمار اعضای بریکس، این ائتلاف منطقه ای از پتانسیل زیادی برای ایفای نقش عادلانه تر در سطح جهانی خواهد داشت.

همبستگی و اجماع رهبران پنج کشور شرکت کننده در اجلاس بریکس در مورد موضوعات مهمی از جمله توسعه، تأثیر عمیقی بر جای گذاشته است.

پیش از برگزاری این اجلاس، شماری از رسانه های غربی بر این باور بودند که اعضای بریکس از اختلافات داخلی رنج می برند و حتی بر این باور بودند که چین و روسیه خواستار توسعه بریکس هستند و مدعی شدند هند، برزیل و آفریقای جنوبی تمایلی به این مساله ندارند.

پیش از برگزاری این نشست گزارش‌های منتشر شده از سوی کشورهای غربی بر این مساله حکایت داشت که چین می‌خواهد از بریکس به عنوان یک سکو برای گسترش نفوذ خود استفاده کند و می کوشد در امور داخلی کشورهای دیگر دخالت کند. به عبارت دیگر، آنها به وضوح عزم اعضای بریکس و سایر کشورهای در حال توسعه را برای اتحاد و همکاری دست کم گرفتند.

این در حالیست که رهبران هند، برزیل و آفریقای جنوبی همگی به وضوح "حمایت کامل" خود را از گسترش این اجلاس ابراز کردند. بنابراین نتیجه نهایی برآمده از این اجلاس فراتر از تصور کشورهای غربی بود و اصلاً آن چیزی نبود که رسانه های غربی آنرا به تصویر کشیده بودند.

شی جین پینگ، رئیس جمهوری چین در جریان برگزاری این اجلاس در سخنرانی های متعدد خود به کلمه کلیدی «همبستگی» اشاره کرد.

شی جین پینگ در کنفرانس مطبوعاتی خود اعلام کرد که این گسترش تاریخی است و منعکس کننده تصمیم کشورهای بریکس برای اتحاد و همکاری با دیگر کشورهای در حال توسعه است.

وی از اعضای بریکس خواست تا برای نوشتن فصل جدیدی از همبستگی و همکاری میان بازارهای نوظهور و کشورهای در حال توسعه برای توسعه همکاری کنند.

در مکانیسم همکاری بریکس، اینکه آیا چین و هند می‌توانند بر اختلافات، نابرابری‌ها و اختلافات دوجانبه غلبه کنند و از آنها فراتر روند و موضعی واحد شکل دهند، از نظر بسیاری عامل کلیدی در عملکرد مؤثر بریکس به شمار می آید. این در حالی است که کشورهای غربی نیز از این مساله به عنوان نقطه ضعف بریکس یاد می کنند.

این در حالیست که اتفاق نظر چین و هند در جریان برگزاری اجلاس بریکس نشان هماهنگی و اجماع موفق بین پکن و دهلی نو در چارچوب بریکس را نشان می دهد. به عبارت دیگر این مساله با فیلمنامه ای که غرب برای مقابله با توسعه بریکس آماده کرده بود کاملا متفاوت است. این دو تمدن

باستانی وسعت راهبردی خود را در این اجلاس به نمایش گذاشتند و به نوعی اعلام کردند که به دنبال زمینه‌های مشترک با حفظ تفاوت‌ها، همگرایی شباهت‌ها در حین مدیریت تفاوت‌ها و ساختن یک مشارکت جهانی مشترک و سودمند متقابل هستند.

این فضای همبستگی و همکاری در حال حاضر شماری از کشورهای بیشتری را تحت تاثیر قرار داده است.

در جریان اجلاس سران بریکس آفریقای جنوبی، کاوشگر «چاندرایان-۳» هند با موفقیت بر روی قطب جنوبی ماه فرود آمد. این دستاورد باعث غرور و شادی برای کل هند شد. نارندرا مودی نخست وزیر هند پس از این اقدام موفقت آمیز این پیروزی را متعلق به تمام بشریت دانست. مردم چین نیز با این موضوع موافق هستند. در همین حال، چین همچنین در حال بررسی ایجاد پلتفورم همکاری داده‌های ماهواره‌ای سنجش از دور جهانی با استفاده از فناوری پیشرفته در قالب بریکس است که می تواند در زمینه‌هایی مانند کشاورزی، محیط ‌زیست و کاهش بلایای طبیعی مورد استفاده قرار گیرد. این تلاش ها نیز متعلق به تمام بشریت است.

در پایان این گزارش آمده است تا زمانی که روح بریکس حفظ شود، فرصت هایی برای همکاری و پیشرفت در آن یافت خواهد شد. افزایش شمار اعضای بریکس به نوعی سبب شکل گیری نیروی جمعی قوی تری خواهد شد که می تواند "صدای بریکس" را پرطنین تر منتشر کند و جهان را به سمت حکمرانی عادلانه سوق دهد.

پانزدهمین نشست سران گروه بریکس از ۲۲ تا ۲۴ آگوست امسال (۳۱ مرداد تا ۲ شهریور ماه جاری) در ژوهانسبورگ آفریقای جنوبی برگزار شد.

در این نشست، بیانیه ژوهانسبورگ پانزدهمین اجلاس سران بریکس" تصویب و منتشر شد که از ایران، عربستان سعودی، مصر، امارات متحده عربی، آرژانتین و اتیوپی دعوت می کند به طور رسمی به اعضای خانواده بریکس تبدیل شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha