بهره‌برداری از کتابخانه مرکزی خرم‌آباد در هفته دولت

تهران- ایرنا- دبیرکل نهاد کتابخانه های عمومی کشور در گفتگو با ایرنا از بهره‌برداری از کتابخانه مرکزی استان لرستان در ایام هفته دولت با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی خبر داد.

مهدی رمضانی در گفت وگو با خبرنگار کتاب ایرنا با بیان اینکه، کتابخانه مرکزی، بزرگترین پروژه فرهنگی استان لرستان است، گفت: این کتابخانه با ۷ هزار و ۶۰۳ مترمربع زیربنا در دو طبقه احداث شده است.

دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور نسل جدید کتابخانه‌های عمومی را یک تحول فرهنگی دانست و گفت: کتابخانه‌های عمومی ایران، جزء کتابخانه‌های پیشرو در این حوزه هستند و اکنون کتابخانه‌های مرکزی همگام با استانداردهای جهانی طراحی و تجهیز می‌شوند و با تعریف ده‌ها خدمت متنوع، مجدانه تلاش می‌کنند تا تعریف و صورت‌بندی جدیدی از هم‌نشینی کتاب، کتاب‌خوانی و کتابخانه‌ها را به جامعه امروزی ارائه دهند.

رمضانی گفت: در حال حاضر ۱۲ کتابخانه مرکزی در استان‌ها فعال و مشغول خدمت‌رسانی است که در آخرین مورد، کتابخانه مرکزی قم در نیمه شعبان به بهره‌برداری رسید.

وی به خدمات این کتابخانه مرکزی اشاره کرد و افزود: نگارخانه، خدمات مبتنی بر وب، تالار علم و خلاقیت، مخزن کتاب نوجوان، ساخت‌کده، بخش استان‌شناسی، ناشنوایان، نابینایان و... از جمله بخش‌های این کتابخانه است. به عنوان مثال در مورد ساخت‌کده، که در نسل جدید کتابخانه‌های عمومی وجود دارد، علاوه بر تجربه یادگیری در فضای مجازی، با امکان بهره‌گیری از تجهیزات فیزیکی، فضای خلاقانه‌ای را برای یادگیری مهارت‌ها فراهم می‌کند. بهره‌گیری از دستگاه چاپگر سه‌بعدی به منظور تجربه ساخت ماکت و اشیاء برای دانش‌آموزان در کتابخانه مرکزی خرم آباد برای اولین بار فراهم شده است.

رمضانی توسعه خدمات در کتابخانه‌ها را یک موضوع مهم دانست و گفت: همانطور که معتقدیم باید توسعه خدمات را پیگیری کنیم، نمی‌توانیم از این موضوع بگذریم که هسته اصلی کتابخانه حتماً منابع اطلاعاتی آن هستند که در صدر این موضوع، کتاب قرار دارد و در ادامه سایر منابع مانند نشریات مورد توجه است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha