بهبود ضریب مکانیزاسیون کشاورزی مازندران با تسهیلات ۲.۷ هزار میلیارد ریالی دولت

ساری- ایرنا- مدیر شعب بانک کشاورزی مازندران با اظهار این که نیمی از اشتغالزایی پایدار روستایی با حمایت تسهیلاتی به بخش کشاورزی استان از سوی این بانک عملیاتی شده است، گفت: طی فعالیت ۲ ساله دولت سیزدهم یکهزار و ۸۴۴فقره به مبلغ ۲هزارو ۶۹۱ میلیارد ریال تسهیلات مکانیزاسیون پرداخت شد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، هوشنگ حیدر نژادیان روز دوشنبه به مناسب گرامیداشت هفته دولت در نشست خبری با بیان این که طرح عادلانه سازی یارانه با همه مشکلات از سوی دولت سیزدهم اجرایی شد و بانک کشاورزی در این رویکرد دولت همرایی همه جانبه داشته و دارد، افزود: به اذعان مسوولان جهاد کشاورزی و کشاورزان استان شاهد بهبود قابل توجه ضریب مکانیزاسیون بخش کشاورزی استان هستیم.

وی با بیان این که تسهیلات مکانیزاسیون کشاورزی از محل منابع داخلی بانک با نرخ ترجیحی ۱۵درصد به متقاضیان پرداخت شد، ادامه داد:‌ با پرداخت این تسهیلات یکهزارو ۸۴۴ فقره تراکتور، کمباین و ادوات کشاورزی خریداری شده توسط کشاورزان وارد چرخه مکانیزاسیون کشاورزی این استان شده که موجب بهبود قابل توجه ضریب مکانیزاسیون بخش کشاورزی استان شده است.

طبق آمار رسمی ضریب مکانیزاسیون کشاورزی مازندران از ۱.۶ اکنون به ۳.۴درصد افزایش یافته است. مهمترین بخش کشاورزی زراعی مازندران برنج کاری با حدود ۲۳۰ هزار هکتار، گندمکاری با بیش از ۶۰ هزار هکتار و کلزا کاری با متوسط ۱۵ تا ۲۵هزار هکتار است. بر اساس آمار رسمی طی چد سال اخیر حدود ۹۵ درصد برداشت این محصولات به صورت مکانیزه انجام می شود.

بنابراین گزارش در سال زراعی جاری حدود ۲۱۶ هزار هکتار از زمین های کشاورزی مازندران زیر کشت برنج رفت که نیمی از این زمین ها به صورت مکانیزه نشاء کاری و ۹۵درصد نیز با کمباین های ویژه شالیزاری برداشت شد.

بهبود ضریب مکانیزاسیون کشاورزی مازندران با تسهیلات ۲.۷هزار میلیارد ریالی دولت سیزدهم

پرداخت بیش از ۱۴۸هزار میلیارد ریال تسهیلات توسط بانک کشاورزی مازندران در دولت سیزدهم

مدیر شعب بانک کشاورزی استان مازندران گفت: این بانک از ابتدای دولت سیزدهم تا کنون مبلغ ۱۴۸هزارو ۵۹ میلیارد ریال تسهیلات، به ۱۲۴هزار نفر از فعالان در زیربخش های زراعت، باغداری، دام و طیور، شیلات و آبزیان و صنایع تبدیلی کشاورزی پرداخت کرده است.

حیدر نژادیان افزود: سال گذشته تعداد ۵۹هزارو ۷۰۴ فقره تسهیلات به مبلغ ۸۱هزارو ۸۹۴ میلیارد ریال به تولید کنندگان بخش کشاورزی پرداخت شده است.

پرداخت ۹هزارو ۲۵۶ میلیارد ریال تسهیلات سرمایه در گردش و تامین نهاده واحدهای تولید دام، طیور و آبزیان

مدیر شعب بانک کشاورزی استان مازندران با بیان این که در طرح مردمی سازی یارانه ها، مبلغ ۹ هزارو ۲۵۶ میلیارد ریال تسهیلات کم‌ بهره در راستای عادلانه کردن یارانه ها برای خرید نهاده‌های دام، طیور و آبزیان در قالب دامدار کارت و سامانه بازارگاه برای چهار هزارو ۳۷۸ نفر پرداخت شد، گفت:تسهیلات یادشده باهدف کمک به تأمین بخشی از نهاده‌های مورد نیاز واحدهای دام، طیور و آبزیان با نرخ سود ترجیهی(۱۰، ۱۲ و ۱۵ درصد) به‌صورت ۹ ماهه در اختیار متقاضیان این تسهیلات قرار گرفته است.

بهبود ضریب مکانیزاسیون کشاورزی مازندران با تسهیلات ۲.۷هزار میلیارد ریالی دولت سیزدهم

پرداخت بیش از یکهزار میلیارد ریال تسهیلات ساخت گلخانه در مازندران

وی با بیان این که شعب بانک کشاورزی استان مازندران از ابتدای دولت سیزدهم و از محل اعتبارات بند الف تبصره ۱۸ قانون بودجه، یکهزارو چهار میلیارد ریال، تسهیلات احداث گلخانه پرداخت کرده است، بیان داشت: این تسهیلات به ۹۵ طرح و در سطح بیش از ۱۰۱ هکتار پرداخت شده است.

وی توضیح داد:‌ تعداد ۱۴ طرح گلخانه ای دیگر به مساحت بیش از ۳۴ هکتار و اختصاص بیش از ۶۸۰ میلیارد ریال تسهیلات در مرحله تصویب و انعقاد قرارداد است و از محل بند الف تبصره ۱۸ قانون بودجه، تعداد ۷۲ طرح از بخش های مختلف کشاورزی از جمله صنایع تبدیلی و غذایی به مبلغ ۶هزارو ۷۰۰ میلیارد ریال، مصوب و آماده انعقاد قرارداد است.

مدیر شعب بانک کشاورزی استان مازندران گفت: از آغاز دولت سیزدهم یکهزارو ۷۳۰ میلیارد ریال تسهیلات در راستای اشتغال مددجویان تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی به ۲هزارو ۳۶۷ نفر از واجدان شرایط پرداخت شد.

پرداخت حدود پنج هزار میلیارد ریال تسهیلات قرض الحسنه ازدواج و فرزند آوری در دولت سیزدهم

وی با اظهار این که در راستای تحکیم بنیان خانواده، ترویج و سهولت اجرای سنت حسنه ازدواج و افزایش امید به زندگی، شعب بانک کشاورزی مازندران از آغاز دولت سیزدهم تاکنون مبلغ چهار هزارو ۹۶۹ میلیارد ریال تسهیلات قرض الحسنه ازدواج و فرزند آوری پرداخت کرده است، گفت: این میزان تسهیلات به پنج هزارو ۳۴۳ نفر از متقاضیان پرداخت شد.

وی پرداخت حدود ۱۲هزار میلیارد ریال تسهیلات بخش کشاورزی از محل اعتبار سفر ریاست محترم جمهوری را از دیگر عملکرد مهم بانک کشاورزی مازندران عنوان کرد و گفت:‌ تا کنون این نوع تسهیلات معادل ۹۸ درصد تعهدات تعیین شده برای بانک کشاورزی استان طی هماهنگی با دستگاههای اجرایی مرتبط پرداخت شد.

بخشودگی سود و جرائم دیرکرد

حیدر نژادیان گفت: از محل بند (خ) ماده ۳۳ قانون برنامه ششم توسعه و منابع داخلی، مبلغ ۶۳۹ میلیارد ریال برای تسویه بدهی بدهکاران، جذب و تعداد یکهزارو ۸۵۳ فقره از بدهکاران از این بخشودگی استفاده و بدهی خود را تسویه شدند.

بهبود ضریب مکانیزاسیون کشاورزی مازندران با تسهیلات ۲.۷هزار میلیارد ریالی دولت سیزدهم

عملکرد صندوق بیمه کشاورزی مازندران

مدیر شعب بانک کشاورزی مازندران گفت: به منظور کاهش تاثیر مخاطرات طبیعی در بخش کشاورزی و جبران بخشی خسارات وارده به کشاورزان در ۲ سال زراعی گذشته استان، تعداد ۸۵هزارو ۱۳۴ فقره بیمه نامه صادر و طی این مدت مبلغ ۴۹۶ میلیارد ریال غرامت به خسارت دیدگان بخش کشاورزی استان که محصولات خود را بیمه نمودند، پرداخت شده است.

صندوق بیمه کشاورزی در راستای برنامه ها و اهداف وزارت جهاد کشاورزی، محصولات جهش تولید در دیمزارها از جمله: گندم، جو و کلزای دیم و همچنین محصول برنج در کشاورزی قراردادی را تحت پوشش بیمه قرار داده است.

وی به همراهی بانک کشاورزی مازندران در اجرای طرح فروش املاک مازاد و تملیکی اشاره کرد و گفت: این بانک از ابتدای دولت سیزدهم تعداد ۵۶ ملک تملیکی به ارزش یکهزار و ۱۴۳ میلیارد ریال را واگذار کرده است.

وی خرید تضمینی محصولات استراتژیک به خصوص گندم و کلزا اشاره کرد و گفت: در راستای خرید تضمینی محصولات استراتژیک در سال زراعی جاری تاکنون ۲۰۰هزارو ۸۳۸ تن گندم به ارزش ۲۷هزارو ۲۱۰ میلیارد ریال و ۱۱هزارو ۸۰۳ تن کلزا به ارزش ۲هزارو ۵۰۷ میلیارد ریال از کشاورزان مازندرانی خریداری شده است.

مدیر شعب بانک کشاورزی استان مازندران تصریح کرد: در ۲ سال فعالیت دولت سیزدهم با مشارکت بانک کشاورزی چنیدن واحد تولیدی بزرگ از جمله پایانه صادراتی روماک گستر پارس، واحد پرورش ماهیان خاویاری قره برون، کشتارگاه و فرآوری مرغ ساوانا، گلخانه ۱۰ هکتاری دشت ناز، شرکت دانش بنیان هزاره ملل، واحدهای جوجه کشی طیور بهشت و حدیث مهر مازندران، خوراک دام و آبزیان مازندران، بنکداران تغذیه سبز، مرکز بین المللی تجارت برنج آمل، پرورش ماهیان سردابی گلناب دره به بهره برداری رسیده است.

حیدرنژادیان گفت: با همراهی و پیگیری های استاندار مازندران و سازمان جهاد کشاورزی استان و البته تلاش های بی وقفه کارکنان شعب بانک کشاورزی، رتبه سوم کشوری در پرداخت این تسهیلات کسب شد و امیدواریم که با تامین اعتبار لازم، همچنان روند پرداخت ادامه داشته باشد.

استان مازندران با تولید ۷۲ نوع محصول زراعی و باغی سالانه حدود هفت میلیون تن محصول کشاورزی تولید می کند.

این استان با برخورداری از تنها ۲ و نیم درصد از سطح زراعی کشور، سالانه هفت درصد از تولیدات کشاورزی و ۱۱ درصد از ارزش اقتصادی محصولات کشاورزی کشور را در اختیار دارد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha