۶ شهریور ۱۴۰۲، ۱۴:۵۳
کد خبر: 85213358
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

اسلام‌ستیزی به سبک فرانسوی

۶ شهریور ۱۴۰۲، ۱۴:۵۳
کد خبر: 85213358
اسلام‌ستیزی به سبک فرانسوی

تهران- ایرنا- فرانسه با بیشترین جمعیت مسلمان در میان کشورهای اروپایی، در طول دهه ها و به ویژه سال‌های اخیر همواره شاهد اعمال تبعیض و محدودیت‌های دینی برای مسلمانان بوده و در تازه‌ترین اقدام پوشیدن عبا (لباس مخصوص زنان مسلمان در کشورهای عربی) را در مدارس ممنوع کرده است.

به گزارش ایرنا، خبر کوتاه اما جنجالی بود؛ وزیر ۳۴ ساله دولت فرانسه که به تازگی بر کرسی وزارت آموزش ملی و جوانان تکیه زده است، با تاکید بر رعایت قوانین سکولاریسم از اجرای طرح ممنوعیت پوشیدن عبای اسلامی در مدارس سخن گفت.

گابریل اَتَل (Gabriel Attal) که نخستین کنفرانس مطبوعاتی خود را در این جایگاه تجربه می‌کرد، این ممنوعیت را با دعوت به "اتحاد" در برابر آنچه حملات اخیر به سکولاریسم نامید، توجیه کرد و گفت: اتحاد باید روشن باشد، عبا در مدارس فرانسه جایی ندارد.

اتل وعده داده است که تا سال ۲۰۲۵ سالانه ۳۰۰ هزار کارمند و تا پایان سال جاری میلادی تمام ۱۴ هزار کارمند مدیریتی را در زمینه مسائل سکولاریسم آموزش خواهند داد.

اسلام‌ستیزی به سبک فرانسوی

وی با بیان اینکه "مدرسه ما آزمایش شده است"، در اظهاراتی قابل تامل، پوشیدن لباس‌های مذهبی در مدارس را حمله به سکولاریسم توصیف کرد و مدعی شد که در ماه های اخیر، اینگونه حملات به سکولاریسم به ویژه پوشیدن عبا و قمیص (لباس بلندی که در کشورهای عربی به طور سنتی توسط مردان پوشیده می‌شود) به میزان قابل توجهی افزایش یافته است.

برخی رسانه‌های فرانسوی نیز موضع‌گیری وزیر جدید آموزش ملی و جوانان فرانسه را پاسخی به مدیران مدارس که خواستار بخشنامه‌های شفاف در مورد موضوع بحث‌برانگیز پوشش دانش‌آموزان بودند، توجیه کرده‌اند.

اسلام‌ستیزی در فرانسه؛ از گذشته تا حال

رسانه‌ها در تبیین فرایند این تصمیم‌گیری اعلام داشتند که موضع‌گیری جدید دولت فرانسه در زمینه پوشش دانش‌آموزان پس از ماه‌ها بحث و جدل میان جناح‌های مختلف این کشور صورت گرفت و در جریان این رایزنی‌ها، جناح‌های راست و راست افراطی برای این ممنوعیت فشار آورده بودند ولی چپگرا ها معتقد بودند که این ممنوعیت، آزادی‌های مدنی را زیر پا می‌گذارد.

البته نگاهی به گذشته حاکی از سابقه طولانی‌تر اینگونه اعمال محدودیت‌ها برای مسلمانان فرانسوی است و مسلمانان این کشور به عنوان بزرگترین جامعه اسلامی اروپا از نخستین سال‌های ۲۰۰۰ میلادی با قوانین سخت‌گیرانه‌ای در مورد حجاب اسلامی مواجه شدند.

برای نمونه به موجب قانونی که مارس ۲۰۰۴ در فرانسه به تصویب پارلمان رسید، زنان از داشتن حجاب اسلامی در مدارس دولتی منع شدند. این قانون مغایر با آزادی‌های فردی همان زمان، انتقاد شورای حقوق بشر سازمان ملل را در پی داشت که آن را «موجب عداوت و دشمنی در قبال مسئله حجاب و فقدان تسامح دینی در حق زنان محجبه در خارج از مدارس، دانشگاه‌ها یا محل کار» دانست.

اسلام‌ستیزی به سبک فرانسوی

در ادامه این سیاست‌ها که به اعتقاد تحلیلگران، اسلام‌هراسی را هدف قرار داده‌اند، در سال ۲۰۰۶ ژاک شیراک رئیس جمهوری وقت فرانسه قانونی را به تصویب رساند که در آن استفاده از هرگونه علامت خاص دینی در مدارس عمومی ممنوع شد. این علامت ها شامل صلیب، حجاب اسلامی و کلاه‌های مخصوص بود.

با این حال در سال ۲۰۱۰ محدودیت‌ها برای مسلمانان فرانسه افزایش یافت و ممنوعیت پوشیدن روبنده در اماکن عمومی این کشور به تصویب رسید.

دولت‌های امانوئل مکرون رئیس جمهوری فرانسه نیز همواره شاهد تناقض‌های گفتاری و رفتاری رئیس دولت در مواجهه با موضوع اسلام بوده است. از حمایت بی‌چون و چرای مکرون از هتک حرمت پیامبر اعظم (ص) در نشریه موهن شارلی ابدو، تا لایحه‌ای که در سال ۲۰۱۹ به تصویب رسید و بر اساس آن مادران دارای حجاب از همراهی فرزندانشان در برخی فعالیت‌های بیرونی مدارس منع شدند.

براساس قانون یاد شده، مادران دانش‌آموزان در مدارس دولتی فرانسه تنها در صورتی می‌توانند فرزندان خود را در فعالیت‌های جانبی خارج از موسسات آموزشی همراهی کنند که هیچ‌گونه نشانه مذهبی از جمله پوشش حجاب به همراه نداشته باشند.

در این میان چهره‌های جنجالی دیگری همچون مارین لوپن از حزب راست افراطی «مجمع ملی» نیز همواره موضع‌گیری‌های سختی نسبت به اسلام داشته‌اند و وی بارها بر تمایل خود برای ممنوعیت کامل پوشیدن حجاب در فضاهای عمومی فرانسه در صورت پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری این کشور تاکید کرده است.

ملانشون ممنوعیت عبا را "جنگ مذهبی" نامید

اما برخلاف احزاب راست افراطی، ژان لوک ملانشون از حزب چپ رادیکال فرانسه تسلیم‌ناپذیر، به شدت نسبت به سخنان گابریل اتل واکنش نشان داده و آن را یک «جنگ مذهبی» نامید و اظهار تاسف کرد.

وی با انتشار پیامی در شبکه اجتماعی ایکس (توییتر سابق) نوشت: جای تاسف است که شروع سال تحصیلی «از نظر سیاسی به دلیل یک جنگ پوچ جدید مذهبی» تبدیل و «دو قطبی شده است».

پلیس لباس تا کجا پیش خواهد رفت؟

ماتیلد پانو (Mathilde Panot) نیز از حزب فرانسه تسلیم‌ناپذیر با عصبانیت وسواس وزیر آموزش ملی و جوانان را به سخره گرفته بود: "مسلمانان. مخصوصاً مسلمانان."

کلمانتین اوتن (Clémentine Autain) معاون این حزب نیز خشمگینانه این تصمیم دولت مکرون را غیرقانونی، مغایر با اصول بنیادی سکولاریسم و نشانه‌ای از طرد وسواسی مسلمانان، ارزیابی و تاکید کرد: «پلیس لباس تا کجا پیش خواهد رفت؟»

لازم به یادآوری است که ژوئن گذشته نیز این سیاستمدار فرانسوی اعلام داشت که پوشیدن عبا ربطی به دین ندارد و مشکل مدرارس فرانسه این لباس نیست، بلکه کمبود معلم ناکافی بودن استقبال است.

ممنوعیت بحث‌برانگیز استفاده از حجاب مشاجره ها زیادی را میان موافقان و مخالفان این قانون در فرانسه به راه انداخته است. موافقان این قانون مدعی هستند که این ممنوعیت، کشور را از افراطی‌گرایی برحذر می‌دارد و مخالفان آن نیز می‌گویند که هدفی که در پس پرده این قانون نهفته است، گسترش حس اسلام‌هراسی و ایجاد خصومت علیه مسلمانان فرانسه است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha