معاون وزیر: سرمایه‌گذاری مهمترین چالش بخش کشاورزی است

تبریز- ایرنا- معاون آب و خاک وزیر جهاد کشاورزی گفت: سرمایه گذاری مهمترین و بزرگترین چالش و مشکل بخش کشاورزی در حوزه های مختلف است.

به گزارش ایرنا، صفدر نیازی شهرکی روز دوشنبه در مراسم افتتاح تعداد ۸۳ طرح بخش کشاورزی آذربایجان شرقی، اظهار کرد: باید تلاش جمعی در استان ها و شهرستان های مختلف با همکاری و کمک استانداری ها به انجام برسد تا مسیر سرمایه صاحبان سرمایه و صنعت به این بخش امنیت ساز سوق داده شود.

وی سهم بخش کشاورزی در تولید ناخالص ملی را یازده درصد اعلام و اضافه کرد: این در حالی است که سهم سرمایه گذاری این بخش مهم و تاثیرگذار در کل اقتصاد کشور معادل ۳.۵ درصد است که این آمار برای ما بسیار ناراحت کننده بوده و نمی توان آنرا پذیرفت.

نیازی شهرکی بخش کشاورزی را نیازمند سرمایه گذاری های کلان در زمینه ها و حوزه های گوناگون بیان کرد و ادامه داد: بدون تردید کسانی که در این حوزه های متنوع با ارزش افزوده بالا سرمایه گذاری می کنند، رضایت کامل داشته و کوچکترین مشکل در این خصوص با همت و تلاش جمعی وزارتخانه حل و فصل می شود.

اکنون افزون بر ۲ هزار و ۳۰۰ پروژه مهم و بزرگ در حوزه کشاورزی اجرا می شود

وی امنیت غذایی را پایه و اساس امنیت پایدار کشور خواند و با تاکید بر اینکه دولت سیزدهم اهتمام و عزم جدی برای توسعه این بخش دارد، اعلام کرد: اکنون افزون بر ۲ هزار و ۳۰۰ پروژه مهم و بزرگ در حوزه کشاورزی اجرا می شود و در حال افتتاح و بهره برداری است که ۵۰ درصد آنها متعلق به آب و خاک است.

نیازی شهرکی اجرای طرح های عظیم کشاورزی و آب و خاک به مساحت ۵۵۰ هزار هکتار در استان های خوزستان و ایلام را از جمله این طرح های مهم برشمرد که مرحله اول آن اجرایی شده و اکنون وارد فاز دوم شده است.

به گفته وی قرارداد فاز دوم این طرح با طرف های چینی به میزان ۱.۷ میلیارد دلاری برای ۲۵۵ هزار هکتار باقی مانده بسته شده است که اتفاق بسیار مهم و تاثیرگذار در اقتصاد ایران و به خصوص بخش کشاورزی به شمار می رود.قرارداد فاز دوم این طرح با طرف های چینی به میزان ۱.۷ میلیارد دلار بسته شده است که اتفاق بسیار مهم و تاثیرگذار در اقتصاد ایران و به خصوص بخش کشاورزی به شمار می رود.

نیازی شهرکی از عقد قرارداد فاینانس برای توسعه بخش کشاورزی سه استان شمالی کشور با چینی ها نیز خبر داد و گفت: بر این اساس قرار است یک میلیارد مترمکعب آب در این استان ها ذخیره شده و حجم تولیدات انواع محصولات کشاورزی نیز پنج میلیون تن افزایش پیدا کند.

وی ارزش فاینانس طرح فوق را ۲ میلیارد دلار اعلام کرد.

نیازی شهرکی همچنین با اشاره به اینکه در حوزه آب بخش کشاورزی نقاط مرزی کشور به میزان یک میلیارد دلار سرمایه گذاری در حال انجام است، افزود: این طرح در افزایش تولیدات کشاورزی بسیار تاثیرگذار و مفید خواهد بود.

به گزارش ایرنا، همزمان با سومین روز از هفته دولت ۲۴ طرح آب و خاک کشاورزی در آذربایجان شرقی با حجم سرمایه گذاری بیش از ۳۶ هزار و ۶۸۰ میلیارد ریال در قالب سیستم آبیاری نوین در یکهزار و ۹۰ هکتار از اراضی به بهره برداری رسید.

این طرح ها زمینه اشتغال ۳۹۰ نفر و بهره مندی یکهزار و ۳۰۴ خانوار را ایجاد کرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha