میراث فرهنگی فارس در سایه امن مرمت و حفظ؛ از افتتاح چهار موزه تا ۹ کاوش باستان‌شناسی

شیراز - ایرنا - نگهداری و مرمت اشیا و بناهای کهن در کنار ثبت ملی میراث ملموس و معنوی و تلاش برای معرفی آنها علاوه بر حفاظت از حافظه تاریخی یک ملت،  بسترساز رونق گردشگری نیز هست و آنطور که از آمارها بر می‌آید دولت سیزدهم عملکرد قابل قبولی در نگهداشت میراث فرهنگی فارس داشته است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، برخورداری از سه هزار و ۹۷ اثر تاریخی غیر منقول، ۱۱۱ اثر منقول ثبت ملی و ۱۱ اثر ثبت جهانی نشان دهنده غنای میراث کهن فارس است که نیازمند حفظ و حراست شایسته و البته معرفی و به کارگیری اصولی برای رونق صنعت پاک گردشگری است.

این استان در دوره‌های تاریخی متعدد به عنوان پایتخت حکومت‌ها موقعیتی محوری داشته و آثار و بناهای فراوانی از این دوران بجای مانده است، از سوی دیگر پهناوری و جایگاه درخور فرهنگی فارس سبب شده تا از نظر برخورداری از میراث ناملموس فرهنگی و جاذبه‌های گردشگری کمتر شناخته شده نیز در سطح کشور کم‌نظیر باشد.

وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری دولت سیزدهم از ابتدای فعالیت خود در این جایگاه چندین نوبت به فارس سفر و از آثار تاریخی و ظرفیت‌های گردشگری شهری و روستایی آن بازید کرده است.

عزت‌الله ضرغامی همواره در این سفرها یادآورشده که فارس از ممتازترین استان‌های کشور از نظر غنای میراث فرهنگی است.

در سفر نخست رئیس جمهور و هیات دولت سیزدهم به فارس ۱۵۰ میلیارد ریال اعتبار به تملک، ساماندهی و مرمت میراث تاریخی این استان اختصاص یافت که به عقیده عزت‌الله ضرغامی این اعتبارات مرمتی در دولت سیزدهم رشد قابل توجهی داشته است.

با این حال وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی معتقد است که این اعتبارات هنوز نسبت به هزینه‌های عمرانی دچار عقب ماندگی است.

میراث فرهنگی فارس در سایه امن مرمت و حفظ؛ از افتتاح چهار موزه تا ۹ کاوش باستان‌شناسی

با وجود برخی محدودیت‌ها اما میراث فرهنگی فارس طی ۲ ساله گذشته از فعالیت دولت سیزدهم اقدامات اثرگذاری انجام داده و آنطور که از گزارش مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی فارس بر می‌آید این اداره کل توانسته در ثبت آثار فرهنگی تاریخی، مرمت بناهای تاریخی، مرمت و ساماندهی اشیاء موزه‌ای و افزایش موزه و مجموعه‌های بخش خصوصی گام‌های موثری بردارد.

فعالیت‌های میراث فرهنگی در ارتباط با داشته‌های فرهنگی و تاریخی را می‌توان در چند دسته مجزا و البته وابسته به هم و اثرگذار بر یکدیگر تفکیک کرد؛ ثبت، نگهداری و مرمت و معرفی این میراث ارزشمند از اقداماتی است که باید به طور مداوم و به موقع انجام شود.

میراث فرهنگی فارس در سایه امن مرمت و حفظ؛ از افتتاح چهار موزه تا ۹ کاوش باستان‌شناسی

میراث فرهنگی فارس در دولت سیزدهم

به گفته سید موید محسن‌نژاد طی ۲ سال اخیر ۳۳ اثر غیرمنقول فرهنگی و تاریخی، ۵۶ اثر منقول تاریخی،۱۱ اثر طبیعی و ۱۸ اثر معنوی در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده که خود گامی در حفظ و حراست بیشتر از این داشته‌های دیرینه است.

او اضافه کرد: همچنین در این مدت سه هزار و ۳۱۱ شی‌ منقول تاریخی- فرهنگی فارس مرمت شده و ۱۷ هزار و ۹۴۷ قلم شی‌ در موزه‌های دولتی و خصوصی این استان ساماندهی و مستند نگاری شده است.

به گفته مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی فارس در دولت سیزدهم ۸۵ پروژه دولتی با اعتباری بیش از ۱۲ میلیارد ریال مرمت و احیا شده است.

بخش خصوصی نیز در این مدت پای کار مرمت و نگهداری و بکارگیری این میراث ارزشمند برای توسعه گردشگری فارس بوده و به گفته محسن‌نژاد از نیمه مرداد ۱۴۰۱ تا کنون تعداد ۱۶۰ پروژه با هزینه کرد بخش خصوصی و نظارت اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در دست مرمت و احیاء قرارگرفته است.

او از افزایش قابل توجه شمار موزه‌ها و مجموعه‌های تاریخی فارس در این مدت خبرداد و گفت: در ۲ سال گذشته از فعالیت دولت سیزدهم موزه‌های گل و مرغ شیراز، موزه عروسک‌های شهرستان اوز، موزه پارچه‌های نارنجستان قوام و موزه مردم‌شناسی وراوی مهر به بهره‌برداری رسید و صدور مجوز پروانه مجموعه‌داری آثار فرهنگی و تاریخی برای هشت مجموعه بخش خصوصی در این مدت نشان از روند مداوم رشد این زیرساخت‌ها دارد.

تداوم کاوش پیشینه فارس در دل تاریخ

محسن نژاد انجام ۹ کاوش‌های باستان‌شناسی برای شناخت بیشتر این سرزمین کهن را از دیگر اقدامات انجام شده حوزه میراث فرهنگی طی ۲ سال گذشته عنوان کرد.

بر این اساس فصل دوم کاوش اشکفت قد برمشور، کاوش فصل دهم محوطه تل آجری، فصل اول کاوش تل هیربدان، فصل پنجم کاوش آبراه‌های تخت جمشید، گمانه‌زنی و تعیین حریم تل خاکی سرچهان، پناهگاه صخره‌ای گورکی ارسنجان، فصل دوم کاوش سد بستان خانی، کاوش آموزشی تپه پوستچی، سد چمشیر نورآباد، جمع‌آوری مستند نگاری، ساماندهی و طبقه‌بندی و انبارش بیش از ۶ هزار قطعه سنگ‌های منقوش مجموعه جهانی تخت جمشید از اقداماتی است که در دولت سیزدهم انجام‌گرفته است.

هر چند این اقدامات در هر یک از زمینه کشف و ثبت، مرمت و نگهداری و معرفی میراث ملموس و ناملموس فرهنگی فارس درخور توجه است اما تا به فعل درآوردن ظرفیت‌های گردشگری فارس بر بستر داشته‌های کم نظیر این استان هنوز راه‌های نرفته بسیاری وجود دارد که در پیوستاری ممتد از توجه به میراث فرهنگی آن آغاز می‌شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha