اگر گذرنامه زائران اربعین گم شد، چه کنند؟

تهران - ایرنا- معاون امور بین‌الملل و حقوق بشر وزیر دادگستری و رئیس کمیته انتقال محکومان گفت: با توافق ایران و عراق، در کل مسیر پیاده‌روی اربعین، مأمورانی کنترل و نظارت زائران را برعهده دارند و اگر زائری گذرنامه خود را گم کرد به این ماموران مراجعه کند.

عسکر جلالیان روز سه‌شنبه در گفت و گو با خبرنگار قضایی ایرنا در پاسخ به این پرسش که زائران در صورت گم شدن گذرنامه خود چه اقدامی باید انجام دهند، اظهارداشت: ایران در کشور عراق در شهرهای بصره، بغداد، کربلا، نجف و سامرا دارای کنسولگری است و زائران در صورت نیاز می‌توانند برای مشکلاتی که در خصوص گذرنامه دارند، به این کنسولگری‌ها مراجعه کنند.

معاون وزیر دادگستری افزود: اتفاقاتی افتاده است که باید اطلاع‌رسانی کنیم تا بقیه زائران متوجه باشند؛ ممکن است زائری یک کیف همراه خود داشته باشد و از زائر دیگر بخواهد که کیف او را حمل کند اما در بازرسی متوجه شود که محتویات داخل کیف مواد مخدر بوده است؛ در این صورت فرد گرفتار و بازداشت می‌شود. یا ممکن است فردی یک ساک حاوی داروهای گیاهی همراه داشته باشد؛ این فرد هم تا زمان آزمایش و بررسی داروها بازداشت می‌شود.

وی تصریح کرد: انتقال و بازگرداندن افراد بازداشت شده در خارج از کشور سخت و هزینه بر است؛ بنابراین از زائران درخواست داریم تا توصیه‌ها را جدی بگیرند.

دستگیری و طرد ۲۵ زائری که غیرقانونی به عراق سفر کردند/اگر گذرنامه زائران گم شد، چه کنند؟

رئیس کمیته انتقال محکومان به زائران اربعین هشدار داد تا هر امانتی را تحویل نگیرند همچنین مراقب کیف، گذرنامه و وسایل ارزشمند همراه خود باشند.

جلالیان افزود: طبق قوانین داخلی عراق، ورود غیرقانونی اتباع خارجی به این کشور بازداشت، جریمه و حبس دارد و بعد از مذاکره مقامات دو کشور امکان بازگشت این افراد به کشور خود فراهم می‌شود تا مدت زمان زندانی خود را در کشور متبوع خود بگذرانند اما با توافق ایران و عراق و به منظور رفاه و تسهیل امور زائران ایرانی در این ایام، افرادی که به صورت غیرمجاز وارد عراق شوند، بازداشت، جریمه و زندانی نمی‌شوند و فقط به ایران بازگردانده می‌شوند.

وی ضمن تاکید به زائران برای رعایت قانون این کشور، افزود: زائران بدون اسناد هویتی(گذرنامه) به هیچ عنوان از مرز عبور نکنند؛ حتی ممکن است به دلیل ازدحام و شلوغی در مرزها مهر خروج از کشور در گذرنامه درج نشده باشد و این افراد بازگردانده شوند؛ بنابراین زائران نسبت به همراه داشتن گذرنامه توجه لازم را داشته باشند.

معاون وزیر دادگستری تصریح کرد: زندانی شدن حتی یک ایرانی در کشورهای دیگر شایسته نیست و البته تعداد زندانیان ایرانی در عراق زیاد است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha