هزار و ۴۷۵ جلد سند برای اراضی منابع طبیعی نهبندان صادر شد

بیرجند- ایرنا- فرماندار شهرستان نهبندان گفت: یکی از اولویت‌های دولت سیزدهم طرح سند دار کردن زمین‌های منابع طبیعی و مزروعی بود که در ۲ سال گذشته هزار و ۴۷۵ جلد سند برای اراضی این شهرستان صادر شد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، ابوالفضل ایروانی روز سه شنبه در همایش روز نهبندان و بزرگداشت سفر مقام معظم رهبری به این شهرستان که با حضور استاندار خراسان جنوبی برگزار شد افزود: با توجه به جمله به یادماندنی مقام معظم رهبری که فرمودند «من با آمدن به نهبندان می‌خواهم توجّه مسؤولان را به این منطقه و مناطقی از این قبیل، به‌طور کامل جلب کنم » شاهد توجه ویژه مسئولان استانی و کشوری در دولت سیزدهم به این منطقه هستیم.

وی افزود: از همین رو در ۲ سال گذشته مقامات ارشد کشوری از رئیس جمهور تا وزرا ۲۸ سفر به شهرستان نهبندان داشته اند و ۱۴ برنامه هم استاندار خراسان جنوبی در نهبندان داشته، طوری که این شهرستان را به عنوان اولین مقصد سفرهای شهرستانی خود انتخاب کرد .

فرماندار شهرستان نهبندان ادامه داد: معاونان استاندار هم در ۲ سال گذشته سفرهای متعددی به شهرستان داشته اند و شاهد ۴۵۰ سفر مدیران کل در این مدت کوتاه به شهرستان بودیم.

وی با بیان اینکه از ابتدای دولت سیزدهم تاکنون بیش از ۱۳۰ کیلومتر راه روستایی آسفالت شده عنوان کرد: در حوزه تامین مسکن هم ۸۶۸ واحد از سنوات گذشته معطل مانده بود که با اعطای تسهیلات فرآیند ساخت آن سرعت گرفت.

ایروانی افزود: در طرح نهضت ملی شهر نهبندان هم ۳۷۵ واحد مانده از گذشته تکمیل و تحویل مردم شد که اشتغال پنج هزار نفر در حوزه شهری و هزار و ۲۵۰ نفر در حوزه روستایی به دنبال داشت.

وی با اشاره به اینکه طرح نهضت آسفالت از سوی بنیاد مسکن در ۱۵ سال گذشته بی سابقه بود یادآور شد: این نهضت در قالب ۴۲ پروژه با اعتبار ۲۴۰ میلیارد ریال برای روستاهای شهرستان نهبندان انجام شد.

فرماندار شهرستان نهبندان همچنین گفت: ۸۵۰ رشته قنات و چشمه در شهرستان نهبندان داریم که در ۲ سال گذشته ۱۷ سازه آبخیزداری در بالادست قنوات احداث شد.

وی افزود:۴۷ رشته قنات هم در ۲ سال گذشته احیا شده که چهار هزار و ۲۰۰ خانوار از آن بهره مند شدند.

ایروانی با اشاره به اینکه پسته و زیتون از محصولات استراتژیک شهرستان نهبندان است گفت: تاکنون چهار ترمینال ضبط پسته در شهرستان به بهره برداری رسیده و ۲ هزار و ۸۰۰ هکتار سطح زیرکشت پسته داریم که هزار و ۳۰۰ هکتار بارور شده است.

وی ادامه داد:علیرغم خشکسالی ها از ابتدای دولت سیزدهم ۲ هزار و ۵۰۰ تن گندم در این شهرستان تولید و در اختیار دولت قرار گرفت .

فرماندار شهرستان نهبندان با بیان اینکه در ۲ سال گذشته سرمایه گذاری‌های متعدد برای حوزه معدنی و صنعتی شهرستان رخ داده تاکید کرد: افتخار می‌کنیم در نهبندان بیش از هزار نفر اشتغال نیروی کار داریم که این ظرفیت در سال آینده قطعا افزایش خواهد یافت.

وی یادآور شد: در حوزه دانش بنیان نیز اقدامات خوبی انجام شده لذا کانی های بسیاری به کمک شرکت‌های دانش بنیان از مرگ حتمی نجات یافت .

ایروانی با اشاره به اینکه امسال مرکز تحقیقات زیتون در نهبندان افتتاح خواهد شد افزود: با توجه به تغییر اقلیم، اگر برنامه ریزی درست نداشته باشیم در این مسیر موفق نخواهیم بود که دولت سیزدهم با نگاه انقلابی به آن توجه دارد .

وی اضافه کرد: در حوزه تسهیلات هم سال گذشته بیش از هزار میلیارد ریال در اختیار مشاغل خرد و خانگی قرار گرفت که رکورد متفاوت است.

فرماندار نهبندان همچنین گفت: یکی از مطالبات مردم ادامه طرح توسعه نهبندان است که رییس جمهور هم در سفر اول به خراسان جنوبی قول به روز رسانی سند را داد و اکنون توسط کارشناسان به روز رسانی انجام شده و در معاونت اجرایی رییس جمهوری قرار دارد که امیدواریم این طرح مهم هم پیگیری شود.

هزار و ۴۷۵ جلد سند برای اراضی منابع طبیعی نهبندان صادر شد

وی یاد آور شد: ۴۷ درصد جمعیت شهرستان نهبندان در دهک یک تا سوم قرار دارد و ۱۶ هزار نفر یارانه بگیر هستند که با ابتکار وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی به این مناطق توجه شده و با اتصال ۱۶۵ فروشگاه مردم این شهرستان از ۱۱ قلم کالای اساسی برخوردار هستند که توجه ویژه دولت سیزدهم را نشان می‌دهد.

امام جمعه شهرستان نهبندان نیز گفت:رئیس دولت سیزدهم اهل سیاسی کاری نیست لذا صداقت این دولتمرد یاد و خاطره شهید رجایی و باهنر را تداعی می‌کند.

حجت الاسلام احمد نجمی پور با بیان اینکه امروز مردم از نظام حمایت می‌کنند به شرایط ابتدایی دولت سیزدهم اشاره کرد و گفت: آن زمان اعلام شده بود که بودجه کافی برای پرداخت حقوق کارمندان نیست و به خاطر شرایط کرونایی، تحریم ها و خشکسالی تمام منابع کشور ته کشیده بود.

وی افزود: با این حال ریشه کن کردن کرونا اولین اقدام دولت سیزدهم بود و با وجود همه چالش‌ها، پوشش بیمه همگانی ۳۲ میلیون نفر،تلاش برای جذب گردشگری در حوزه سلامت و عبور از دوران سخت کرونایی مهمترین ویژگی این دولت محسوب می‌شود.

امام جمعه شهرستان نهبندان با اشاره به اینکه سفرهای استان هیات دولت از کارهای ارزشمندی بود که عزمی بر تحقق منویات رهبری است ادامه داد: دیپلماسی موفق در عرصه‌های بین المللی نیز از دیگر دستاوردهای دولت سیزدهم است و امروز با حرکت اصولی مبتنی بر عزت، قطار مذاکرات را به ریل خود بازگردانده است.

وی در ادامه مسئله آب را مهمترین موضوع برای توسعه شهرستان نهبندان برشمرد و گفت: فعال شدن بازارچه مرزی دو کوهانه، اجرای طرح رزاق برای بهبود معیشت مرزنشینان شهرستان، توجه به هاب شتر، تسریع در بازنگری طرح توسعه نهبندان، تامین اعتباری برای راه‌های مواصلاتی، توجه به معادن و راه اندازی دانشگاه فرهنگیان را از دیگر درخواست‌های مردمی برشمرد.

رهبر معظم انقلاب اسلامی که ششم شهریور سال ۱۳۷۸ به جنوب خراسان و شهرستان بیرجند سفر کرده بودند، روز بعد به نهبندان رفتند و با مردم خونگرم این شهرستان نیز دیدار کردند.

ایشان در بخشی از سخنان خود در آن اجتماع باشکوه مردمی گفتند: با سفرم به شهرستان محروم نهبندان می‌خواهم توجه مسئولان سطوح مختلف دولتی و استانی را به طور کامل به این منطقه و مناطقی از این قبیل جلب کنم و از آنها انتظار دارم که اهتمام خود را بر روی نقاط دورافتاده که غالبا محرومیت‌های زیادی را از دوران‌های قبل تحمل کردند، متمرکز کنند.

با گذشت ۲۴ سال از این سفر تاریخی هفتم شهریور ماه مصادف با سفر مقام معظم رهبری به نهبندان به عنوان روز نهبندان نامگذاری شده است و هر سال گرامی داشته می‌شود.

پیرو سفر پر خیر و برکت مقام معظم رهبری به جنوب خراسان بزرگ در سال ۱۳۷۸ و حضور معظم له در شهرستان نهبندان، تحولات بزرگی در منطقه روی داد و تدوین سند توسعه نهبندان یکی از دستاوردهای آن سفر بوده است.

همزمان با سومین سفر استانی رئیس جمهور که نوزدهم شهریور ۱۴۰۰ به خراسان جنوبی انجام شد، موضوع بازنگری این سند و در دستور کار قرار گرفتن آن از سوی استان مطرح شد که مورد تایید آیت الله رییسی قرار گرفت و در فهرست مصوبات سفر لحاظ شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha