باغداران تفتی برای ردیابی و مقابله با آفت مگس مدیترانه‌ای انار اقدام کنند

یزد- ایرنا- جهاد کشاورزی تفت استان یزد به انارکاران این شهرستان توصیه کرد برای در امان ماندن محصولشان از آفت مگس مدیترانه‌ای، نسبت به ردیابی و مقابله با این آفت با استفاده از شیوه‌های اصولی اقدام کنند.

شهر تفت در ۲۰ کیلومتری مرکز استان یزد واقع شده و از مناطق عمده تولید انار کشور کشور محسوب می شود؛ باغداران این شهرستان همه ساله با آفات مختلف و از جمله مگس مدیترانه‌ای روبرو هستند که گاهی خسارات سنگینی بر جا می گذارد؛ اواخر مهرماه زمان آغاز برداشت انار در تفت است.

جهاد کشاورزی تفت روز سه‌شنبه در گزارشی ضمن توصیه به رصد و پایش مداوم و هفتگی ایستگاههای پیش آگاهی شهرستان بویژه در شهر تفت و روستای اسلامیه، از باغداران خواست با توجه به جمعیت زیاد مگس میوه مدیترانه و احتمال خسارت به محصول انار در اسرع وقت نسبت به دریافت طعمه مسموم جهت سمپاشی علفهای هرز کف باغات مراجعه کنند.

آبیاری منظم و سبک شبانه در باغ های انار، افزایش رطوبت باغ با توجه به افزایش نسبی دمای هوا جهت جلوگیری از ترکیدگی انارها، جمع آوری و مدفون کردن میوه های (انار و سایر میوه‌های درختان سیاه ریشه) آفت زده ، پوسیده و کرموی کف باغ و روی درختان در عمق ۵۰ سانتیمتری خاک، انجام عملیات محلول پاشی با کائولین با غلظت پنج درصد یا قرار دادن تور سایه‌بان روی درختان یا کیسه کردن انارها با پارچه ململ سفید جهت کاهش آفتاب سوختگی محصول انار از دیگر توصیه های جهاد کشاورزی تفت به انارکاران است.

همچنین باغداران جهت ردیابی و مقابله با آفت مگس مدیترانه ای اقدام به نصب تله های سراتینکس، پنج عدد به ازای هر هزار متر نمایند.

همچنین انجام عملیات طعمه پاشی با پروتئین هیدرولیزات سه درصد و سم مالاتیون ۲ در هزار به صورت لکه پاشی برروی علفهای هرز و کف باغات در ساعات عصر یا صبح زود انجام گیرد.

مدیر جهاد کشاورزی منطقه انارخیز تفت هفته گذشته در جریان بازدید رییس گروه آفات همگانی سازمان حفظ نباتات کشور از باغات انار این شهرستان، از باغداران این شهرستان خواسته بود برای مقابله با تهدید آفات این محصول و بویژه مگس مدیترانه‌ای، همت مضاعف کنند.

"محمد جعفری" افزود: مواد و تجهیزات مورد نیاز مبارزه با آفات در ۲ مرکز شهرستان آماده توزیع میباشد و ما در این زمینه اطلاع‌رسانی نموده ایم تا باغداران جهت تهیه مواد مراجعه و اقدام نمایند.

وی افزود: باتوجه به پایش ایستگاه‌های پیش آگاهی که در این زمینه در شهرستان فعال شده الان آفت در مرحله‌ای قرار دارد که اگر باغداران مشارکت کنند و وارد صحنه شده و توصیه‌های لازم را به کار گیرند،م ی‌توانیم خسارت آفت‌ را کاهش دهیم.

این مسئول در پایان با تاکید براینکه عملیات مبارزه با این آفت همتی همگانی میطلبد بیان کرد: درخواست ما از باغداران این است که وارد صحنه شوند و برای مقابله با آفت‌ مشارکت کنند.

مگس مدیترانه ای(مگس مدیترانه ای مرکبات) با نام علمی (Ceratitis capitata(Wiedemann و نام مستعار Medfly یکی از مخرب ترین آفات حشرات جهان است که به دلیل پراکندگی وسیع آن در سراسر جهان، تکثیر بسیار سریع، توانایی آن برای تحمل آب و هوای سردتر نسبت به سایر گونه های مگس میوه های گرمسیری و طیف وسیعی از میزبانان، در بین گونه های مهم اقتصادی مگس میوه، رتبه اول را دارد.

خشکسالی، سرمازدگی، آفت مگس مدیترانه‌ای و کرم گلوگاه، آفاتی است که هر سال به جان محصول انار شهر تفت افتاده و تولید آن را تا نصف کاهش می دهد که ضروریست اقداماتی تخصصی و علمی در این زمینه در دستور کار باشد.

بالاترین عملکرد انار در سطح شهرستان تفت ۳۰ تن در هکتار و میانگین تولید انار حدود ۱۵ تن در هکتار گزارش شده است؛ سطح زیر کشت انار شهرستان ۱۰۶۱ هکتار طبق سامانه پهنه بندی که ۹۸۹ هکتار آن بارور می باشد و ارقام انار شهرستان گل و زاغ ۸۰ درصد، پوست قرمز ۱۵ درصد و شیرین ۵ درصد است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha